مستند اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان تولید می‌شود
کد خبر: 4125792
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵

مستند اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان تولید می‌شود

مستند اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان به منظور معرفی اشتراکات فرهنگی و جاذبه‌های فرهنگی دو کشور با همکاری شبکه پرس تی وی و شبکه دیسکاور پاکستان تولید می‌شود.

به گزارش ایکنا از لاهور، در پی مذاکرات و مکاتبات به عمل آمده در خصوص ساخت مستند اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان، جلسه‌ای برخط با حضور نماینده اداره کل همکاری های فرهنگی و هنری، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور، مدیر بخش مستند شبكه پرس تی وی و مدیر روابط عمومی شبکه دیسکاور پاکستان برگزار شد و اعضای حاضر در جلسه بر تولید آثار مستند مشترک تاکید کردند.

این نشست برخط با حضور مهدی صالحی؛ کارشناس اداره کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جعفر روناس؛ مسئول خانه فرهنگ ‌ایران در لاهور، ‌خانم فرهنگ؛ مدیر بخش مستند شبکه پرس تی وی،‌ خانم ماریه ماوتی؛ تهیه‌کننده مستند شبکه پرس تی وی و انس فاروقی؛ مدیر روابط عمومی شبکه دیسکاور پاکستان برگزار شد.

جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور در این نشست اظهار کرد: ساخت مستند اشتراکات فرهنگی ایران و پاکستان، آگاهی مردم دو کشور از فرهنگ مشترک و تعمیق روابط را به دنبال خواهد داشت. اهمیت این مستند از آن نظر حائز اهمیت است که مردم ایران و پاکستان با وجود داشتن مرز مشترک، اطلاعات و تصویر صحیحی از یکدیگر ندارند و دلیل آن تکیه بر اخبار رسانه‌های واسطه است.

وی در این جلسه ابراز امیدواری کرد که گام‌های عملی برای اجراشدن موضوعات توافق‌شده برداشته شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد پروژه‌های مشترک بیشتری در حوزه فیلم و سریال باشیم.

در ادامه مهدی صالحی، کارشناس اداره کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز امیدواری کرد که این جلسه شروع خوبی برای همکاری بین شبکه‌های مطرح دو کشور باشد و پس از تولید مشترک فیلم مستند، دو کشور بتوانند در زمینه تولید مشترک فیلم، سریال و انیمیشن نیز همکاری کنند.

شبکه دیسکاور 40 میلیون مخاطب دارد

همچنین انس فاروقی، مدیر روابط عمومی شبکه دیسکاور پاکستان ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با شبکه پرس تی وی ایران در خصوص تولید مشترک مستند گفت: شبکه دیسکاور پاکستان با ۴۰ میلیون مخاطب روزانه در ۲۰ کشور جهان دیده می‌شود. این شبکه در گذشته نیز با کشورهایی از قبیل تاجیکستان مشارکت داشته و به خوبی آگاه است که تولید مستند با موضوع فرهنگ متقابل یکی از بهترین راهکارهای گسترش روابط دو کشور است.

وی زبان فارسی را یکی از عناصر مشترک ایران و پاکستان دانست و گفت: مردم پاکستان به دلیل اماکن زیارتی، ارادت خاصی به کشور ایران دارند و هر سال تعداد زیادی از پاکستانی‌ها برای زیارت به این کشور سفر می کنند.

خانم فرهنگ؛ مدیر بخش مستند شبکه پرس تی وی همکاری با شبکه دیسکاور پاکستان را بسیار خوشایند دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های شبکه دیسکاور پاکستان در آینده علاوه بر مستند در زمینه سریال هم می‌توان با یکدیگر همکاری کرد.

خانم ماریه مواتی، تهیه‌کننده مستند شبکه پرس تی وی با طرح موضوعات مختلفی در خصوص مستند گفت: در این مستند که به زبان انگلیسی ساخته خواهد شد علاوه بر اشتراکات فرهنگی، به صنعت گردشگری نیز پرداخته می شود و جاذبه‌های گردشگری دو کشور به مردم معرفی خواهد شد.

خانم مواتی پیشنهاد کرد که این مستند به صورت یک سفرنامه تولید شود که راوی آن یک زن پاکستانی متولد ایران (بر مبنای یک شخصیت واقعی) باشد که به نقاط مختلف دو کشور سفر کرده و جاذبه‌های گردشگری و اشتراکات فرهنگی دو کشور را به تصویر بکشد.

وابسته فرهنگی کشورمان نیز در پایان جلسه پیشنهاد امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شبکه پرس تی وی و شبکه دیسکاور پاکستان را مطرح کرد و گفت: به‌زودی از مسئولان شبکه پرس تی وی برای سفر به پاکستان دعوت خواهد شد تا اقدامات عملی به صورت حضوری انجام شود و طرفین بتوانند تفاهم‌نامه همکاری برای همکاری‌های بیشتر امضا کنند. 

انتهای پیام
captcha