باغ ملی و پارک ملت، از بوستان‌های قدیمی مشهد
کد خبر: 4129746
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
جاذبه‌های تفریحی مشهد/1

باغ ملی و پارک ملت، از بوستان‌های قدیمی مشهد

باغ ملی و پارک ملت مشهد از جمله جاذبه‌های گردشگری مشهد بشمار می‌رود که از جمله بوستان‌های قدیمی و زیبای مشهد بشمار می‌رود و هر ساله گردشگران زیادی از طبیعت زیبای این دو پارک استفاده می‌کنند.

باغ ملی مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مشهد از جمله مقاصد گردشگری برتر ایران بشمار می‌رود. اغلب افراد در سفر خود به مشهد پس از زیارت حرم امام رضا(ع)، مایل هستند تا از مکان‌های دیدنی این شهر و جاذبه‌های طبیعی آن همچون شاندیز، کوهسنگی، طرقبه و... نیز دیدن کنند.

باغ ملی مشهد از جمله پارک‌های مشهد به‌شمار می‌رود. این بوستان در مرکز شهر قرار دارد و موقعیت مناسب این پارک، دسترسی به آن را بسیار راحت کرده است. علاوه بر این، باغ ملی مشهد، اولین پارک شهر مشهد محسوب می‌شود که جذابیت آن را دو چندان می‌کند.

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی و خیابان ارگ سابق قرار دارد. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌‌آباد تغذیه می‌شد و نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و مرکز شهر، باعث شده بود تا این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

روایت‌های مختلفی در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد در دست است، هر چند با نگاهی به کتب و اسناد تاریخی می‌توان متوجه شد که این باغ یک ملک خصوصی بوده است، به گونه‌ای که در ابتدا، حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار این باغ را در دست داشته‌اند و از این باغ به عنوان تفرجگاه و استراحتگاه خود استفاده می‌کردند.

در سال ۱۲۸۰ شمسی، مظفرالدین شاه قاجار، این باغ را به حاج کاظم ملک‌التجار اهدا کرد که سند این فرمان نیز در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد، اما پس از حاج کاظم، این ملک به فرزند ارشد وی یعنی حاج حسین ملک که از جمله نیکوکاران برجسته شهر مشهد به‌شمار می‌رود رسیده است.

روایتی دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که برخی از مسئولان شهر مشهد در آن زمان، از اینکه این باغ در اختیار حاج حسین ملک است ناراحت بودند و به همین دلیل او را وادار کردند تا این ملک را به شهرداری بدهد و سرانجام هم حاج حسین ملک هم در سال ۱۳۴۰ شمسی، این باغ را برای استفاده عموم مردم به شهرداری مشهد واگذار کرد و شهرداری نیز با نصب تابلویی در این باغ از حاج حسین ملک تشکر بعمل آورده است.

اما این در حالی است که در گذشته، مساحت باغ ملی بیش از ۴۰ هزار مترمربع بود که متاسفانه به واسطه دخل‌وتصرف‌هایی در این باغ صورت گرفته است، مساحت این باغ امروزه حدود 26هزار متر مربع است.

باغ ملی مشهد دقیقا در میان یکی از شلوغ‌ترین مراکز مسکونی و تجاری این شهر قرار دارد که همین امر، آن را به مکانی ویژه در این منطقه تبدیل کرده است. سرسبزی و زیبایی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های شلوغ مشهد، پناهگاهی موقت برای بسیاری از افرادی است که از خیابان‌ها و بازارهای اطراف عبور می‌کنند.

در واقع کسانی که در بازارها و خیابان‌ها گردش می‌کنند نیز می‌توانند در روزهای گرم و به هنگام ظهر به خنکای درختان چنار باغ ملی پناه ببرند. بعد از ظهر نیز بهترین زمان برای عکاسی در کنار تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلف این پارک است. علاوه بر این موارد، شب‌نشینی را در باغ ملی مشهد نیز نباید از دست داد.

از جمله مراکز مهمی که پیرامون این باغ قرار دارد می‌توان به بیمارستان آریا، بازار خیابان جنت، کتاب‌فروشی آستان قدس رضوی، مجتمع تجاری جنت(ارگ)، شعبه مرکزی بانک ملی مشهد و مهمانسرای جوادالائمه(ع) ارتش اشاره کرد.

امکانات تفریحی و رفاهی در باغ ملی مشهد

در باغ ملی مشهد می‌توان سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور را دید که برجسته‌ترین تندیسی که در این مکان نصب شده، مجسمه خواجه نصیرالدین طوسی است که از دانشمندان برجسته ایرانی به‌شمار می‌رود. این مجسمه در ورودی پارک قرار دارد و نماد باغ ملی مشهد بشمار می‌رود.

درختان سرسبز چنار و سپیدار در کنار فواره‌ها و گل‌کاری‌ها، فضایی بسیار دلنشین و باصفایی را شکل داده است و مطمئنا کسانی که از شلوغی شهر خسته شده‌اند، می‌توانند در این بوستان استراحت و نفسی تازه کنند.

همچنین در نقاط مختلف باغ ملی مشهد وسایل بازی ویژه کودکان وجود دارد که کودکان می‌توانند در حین استفاده از هوایی دلنشین و باصفا به تفریح و بازی بپردازند. علاوه بر این نیز امکانات و تجهیزات ورزشی مختلفی در این بوستان تعبیه شده است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

این باغ به واسطه آنکه از جمله پارک‌های عمومی مشهد به‌شمار می‌رود، نیازی به پرداخت ورودی ندارد و همچنین این پارک به صورت شبانه‌روزی باز است و هیچگونه ممنوعیتی برای لذت بردن از امکانات داخل آن وجود ندارد و مکان خوبی برای علاقه‌مندان به ورزش صبحگاهی است.

اما یکی از معضلاتی که این پارک دارد، نبود پارکینگ مناسب برای خودروهاست و افرادی که با خودرو به باغ ملی می‌آیند باید خودروی خود را در کنار خیابان، پارک کنند و پیدا کردن جای پارک بسیار مشکل است.

بیشتر درختان باغ ملی مشهد، درختان کاج و چنار هستند. با وجود اینکه حدود نیمی از وسعت اولیه این باغ از بین رفته است، اما همچنان درختان کهنسالی در آن وجود دارد. برخی از درختان بلند چناری که در باغ ملی مشهد وجود دارد، قدمتشان به بیش از صد سال می‌رسد. همچنین یکی از قنات‌های قدیمی شهر مشهد یعنی قنات رکن‌آباد که از مرکز این بوستان می‌گذرد، درختان و گل‌کاری‌های متنوعی که در سراسر این پارک انجام شده است را آبیاری می‌کند.

اما با وجود چنین جاذبه گردشگری تفریحی این شهر متاسفانه باید گفت که با گسترش شهر مشهد و همچنین احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف آن، سبب شده تا باغ ملی، جایگاه ویژه و برجسته خود در میان مردم شهر مشهد را از دست بدهد، اما به هر حال این پارک همچنان به دلیل قدمتی که دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت و از فضای آن استفاده می‌کنند.

پارک ملی مشهد

پارک ملت از مقاصد گردشگری و مکان‌های دیدنی استان خراسان رضوی است که در غرب مشهد، در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار دارد، میدان آزادی مشهد نیز به دلیل همجواری با بوستان ملت از قدیم به عنوان «فلکه پارک» در میان مردم مصطلح بوده است. این پارک چندین ورودی دارد و دسترسی به آن از تمام نقاط شهر با استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی آسان است. در یکی از اضلاع پارک، پایانه اتوبوسرانی آزادی واقع شده است که مبدا و مقصد بسیاری از خطوط اتوبوس‌ است.

در واقع پارک ملت از مکان های دیدنی مشهد و یکی از قدیمی‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پارک‌های این شهر به‌شمار می‌رود که با مساحتی بالغ بر ۷۲۰ هزار مترمربع و یا ۷۲ هکتار و با بیش از ۳۵ هزار درخت قدیمی چند 10 ساله در این بوستان زیبا کاشته شده‌ است، در این شهر قرار دارد و به دلیل میزبانی این پارک از شهربازی ملت با وسایل بازی بسیار مدرن و چرخ‌وفلک خود شهرت دارد.

پروژه ساخت پارک ملت مشهد با ایده دو مهندس انگلیسی آغاز شد، اما چندی بعد مهندسان ایرانی پروژه را در دست گرفتند و سرانجام این پروژه را در سال ۱۳۴۳ در دوره سلطنت محمدرضا پهلوی در محوطه خارج شهر به اتمام رساندند و آن را تاسیس کردند، اما به دلیل توسعه شهری نیز پس از چند سال این بوستان در محدوده شهری واقع شد.

در ضلع غربی این بوستان، زمین‌های ورزشی بوستان قرارگرفته است که این زمین‌ها شامل بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد به مساحت ۱۲۵۰ مترمربع با طول ۵۰ متر و عرض ۲۵ متر و با عمق ۱ تا ۳ متر با گنجایش ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس و... است. همچنین «باغ رز» نیز قسمتی سرپوشیده از بوستان و ویژه بانوان بوده که دارای امکانات و تجهیزات ورزشی است.

شهربازی پارک ملت مشهد

شهربازی پارک ملت یکی از هیجان‌انگیز‌ترین مکان‌های دیدنی شهر است که اغلب گردشگران در سفر به مشهد بازدید از آن را در برنامه‌های خود می‌گنجانند. این مجموعه از قسمت مرکزی تا قسمت‌های شرقی پارک را شامل می‌شود. این شهربازی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی احداث شد و از اولین شهربازی‌های مشهد است که طی این 41 سال تغییرات بسیار زیادی به خود دیده است.

چرخ‌وفلک این شهربازی با قطر ۸۰ متر به عنوان بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلک مرتفع در دنیا شناخته شده است. این چرخ‌وفلک ۲۵۰ تنی در سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید و قادر است در هر دور خود ۴۵۰ نفر را تا ۸۰ متر بالا ببرد. این چرخ فلک را بخش خصوصی در دو سال نصب و راه‌اندازی کرده است و این مجموعه اولین دارنده استاندارد تجهیزات شهربازی در کشور بوده که از سال ۱۳۹۰ به عضویت اتحادیه جهانی «IAAPA» درآمده است.

وسایل بازی شهربازی ملت شامل سه دسته وسایل هیجانی، خانوادگی و کودکان است، وسایل هیجانی عبارت‌اند از پرواز در آسمان، اسکیت بورد، آکروجت فضایی، ترن هوایی، تاپ اسپین، تاب گردان، سورتمه، سالتو، حریم وحشت، کشتی دوقلو، فایربال، صندلی فضایی و گردباد است.

وسایل بازی خانوادگی و کوکان شامل کشتی دوقلو، قطار خانواده، چرخ‌وفلک، ماشین برقی، کشتی صبا، جامپینگ، تاب کودک، آفتاب و مهتاب، قطار کودک، شاتل بس، دنیای حیوانات، موتور کراس و هلی‌کوپتر است.

پارک ملت مشهد در هر فصلی جلوه‌های دوست‌داشتنی خود را دارد، به گونه‌ای که در بهار با درختان سرسبز، در تابستان با سایه‌های خنک و حوضچه‌های متعدد، در پاییز با رنگ‌های دلنشین برگ‌ها و در زمستان هم با زمین برف‌پوش، مکانی جذاب و بسیار زیبا برای گردشگران است. با این همه شاید فصل بهار برای اغلب سلیقه‌ها، بهترین برای زمان بازدید از این پارک باشد.

پارک ملت مشهد به صورت شبانه‌روزی باز است و برای ورود به آن نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست، اما ساعات کاری شهربازی پارک ملت محدود است و از ساعت 16 عصر تا ۱ بامداد فعالیت می‌کند که برای ورود به آن باید هزینه‌ای را پرداخت کرد و برای استفاده از هر یک از وسایل بازی نیز به صورت جداگانه باید مبلغی را پرداخت کرد.

انتهای پیام
captcha