اجرای طرح بزرگ توسعه در مسجدالحرام
کد خبر: 4131406
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

اجرای طرح بزرگ توسعه در مسجدالحرام

مقامات سعودی از تسریع در اجرای طرح سوم توسعه مسجدالحرام به منظور گسترش چشمگیر این مکان مقدس با تکیه بر میراث معماری و هنر اسلامی و همچنین نیازهای دوره مدرن خبر دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری عربستان سعودی، حمود بن صالح العیاده، معاون تولیت کل در امور حرمین شریفین از تسریع در اجرای طرح سوم توسعه مسجدالحرام بر مبنای میراث اسلامی و نیازهای دوره مدرن خبر داد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بیت‌الله الحرام با هجوم خیل عظیم زائران در ماه مبارک رمضان مواجه بوده است.

همچنین تولیت کل حرمین شریفین از ارائه خدمات مختلف به 9 میلیون و 357 هزار و 853 نمازگزار و عمره‌گزار از ابتدای ماه مبارک رمضان امسال خبر داده است. به گفته این تولیت توسعه مسجدالحرام نیز متناسب با قداست مکان و همچنین تعداد روزافزون زائران و نمازگزاران انجام می‌شود.

وی افزود: بعد مهندسی، به‌ویژه کارهای توسعه مسجد، با در نظر گرفتن همگامی با جنبه‌های مدرن در طراحی‌ها و بهره‌گیری از توانمندی‌های فنی به منظور انجام هرچه بهتر کار و تأکید بر رعایت جنبه‌های هنری برگرفته از میراث کهن اسلامی صورت می‌گیرد.

العیاده افزود: یکی از نمونه‌های این طرح‌ها افزایش گنبدهای مسجدالحرام است به طوری که ساخت 22 گنبد جدید برای این مسجد در دستور کار است. به گفته وی از این میان 12 گنبد شیشه‌ای متحرک و 10 گنبد نیز شیشه‌ای ثابت هستند.

وزن گنبدهای متحرک بین 300 تا 800 تن و گنبدهای ثابت بین 20 تا 25 تن است که نمای داخلی و خارجی آن از مرمر و شیشه برای دهانه‌های هر دو و سطوح خارجی موزاییک‌های رنگی و سقف‌های داخلی از چوب منبت‌کاری و سنگ‌های گران‌بها است.

تصریح شده است که گنبدهای شیشه‌ای از طریق یک واحد کنترل مرکزی باز می‌شوند تا تهویه طبیعی در زمانی که دما مناسب باشد، فراهم شود.

عربستان سعودی تاکنون 3 طرح توسعه تاریخی در مسجدالحرام را اجرا کرده است. نخستین طرح در سال 1956، دومی در سال 1988 و سومین طرح توسعه که بزرگ‌ترین طرح در تاریخ مسجدالحرام بوده در سال 2008 اعلام و از 2010 اجرای آن آغاز شد.

انتهای پیام
captcha