نقش سود خالص در مقرون به‌صرفه بودن معافیت‌های مالیاتی/ مؤسسات دانش‌بنیان بورسی شوند
کد خبر: 4138066
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴
در کارگاه «مقدمه‌ای بر مالیات شرکت‌های خلاق» مطرح شد

نقش سود خالص در مقرون به‌صرفه بودن معافیت‌های مالیاتی/ مؤسسات دانش‌بنیان بورسی شوند

در کارگاه «مقدمه‌ای بر مالیات شرکت‌های خلاق» که به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی برگزار شد، تأکید شد که فعالیت اقتصادی به ویژه فعالیت اقتصادی دانش‌بنیان‌ها زمانی مقرون به صرفه است که در سال بیش از ۷۰۰ میلیون تومان سود خالص داشته باشند.

معافیت مالیاتی

به گزارش خبرنگار ایکنا، مهدی پیوندزنی، عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان، در کارگاه «مقدمه‌ای بر مالیات شرکت‌های خلاق» که به همت مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه 12 اردیبهشت، در سالن شهید تقوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، با اشاره به ماندگاری کسب و کارها گفت: در یک کسب و کار ماندگاری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به عنوان مثال دو نفر هندوانه‌فروش را که یکی از طریق وانت هندوانه می‌فروشد و یک نفر هم مغازه‌دار است و در مغازه خود اقدام به فروش هندوانه می‌کند، به نظر شما کدام یک ماندگارتر است؟ قطعاً مغازه‌دار زیرا فرد مغازه‌دار با این فکر آمده که بماند و به سود برسد و حتی در این مسیر مالیات، اجاره و سختی‌ها را تحمیل کرده ولی به هر حال آمده که بماند اما کسی که با وانت هندوانه می‌فروشد شاید به ظاهر مالیات پرداخت نمی‌کند و اجاره نمی‌دهد و باید سود بیشتری داشته باشد اما اینگونه فروشندگان نیامده‌اند که بمانند چون نه جای ثابتش است و هم اینکه هرلحظه امکان کسب و کارش را از او بگیرند.

وی در این رابطه افزود: ماندگاری در هر کسب و کاری بسیار پراهمیت است و ماندگاری سبب رشد کسب و کار می‌شود. از سوی دیگر باید مشخص شود رشد یک مجموعه تا چه حدی است تا براساس این رشد مالیات دریافت شود یا معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم ادامه داد: به نظر من فعالیت اقتصادی به ویژه فعالیت اقتصادی دانش‌بنیان‌ها زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که در سال بیش از 700 میلیون تومان سود خالص داشته باشند البته سود باید جدا از مالیاتی باشد که پرداخت می‌کنند اما اگر کمتر از این میزان باشد حتی اگر از معافیت مالیاتی هم بهره ببرند ادامه فعالیت کسب و کار دانش‌بنیان مقرون به صرفه نخواهد بود.

معافیت مالیاتی باید صرفه داشته باشد

پیوندزنی بیان کرد: در بعضی مواقع معافیت مالیاتی صرفه دارد ولی گاهی مشاهده شده گردش مالی مؤسسه‌ای مانند مؤسسات قرآنی آنقدر اندک است که معافیت مالیاتی هم تأثیر در سوددهی آنها ندارد. پس باید سود خالص بیش از 700 میلیون تومان در سال باشد تا معافیت مالیاتی مؤثر واقع شود.

وی در بخش دیگری از این کارگاه به ماده 139 قانون مالیات اشاره کرد و گفت: ماده 139 قانون مالیات‌ها، مستقیماً مؤسسات انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی را معاف از مالیات کرده است ولی وقتی این قانون اثرگذار است که گردش مالی این شرکت‌ها و سازمان‌ها در طول سال چشم‌گیر باشد.

 عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم به تغییراتی که در نظام مالیاتی کشور به وجود آمده اشاره کرد و در این رابطه افزود: از یکم فروردین 1402، در قانون مالیات و سامانه مؤدیان اصلاحاتی صورت گرفته است. امسال باید بنگاه اقتصادی یا تولیدی فیش خرید، فیش فروش و هزینه‌هایش را در سامانه ثبت کند یا اینکه در نرم‌افزارهای حسابداری مورد استفاده، افزونه دارایی را فعال و مستقیم از طریق نرم‌افزار، این هزینه‌ها و صورتحساب‌ها در سیستم مالیات ثبت شوند و براین اساس مالیات محاسبه می‌شود. به نظر من هرچند مؤسسات قرآنی از مالیات معاف هستند اما بهتر است این کار را دقیق انجام دهند تا احیاتاً مشکلی پیش نیاید.

پبوندزنی شفافیت را یکی از اصول مهم در نظام مالیاتی عنوان و تأکید کرد: شفاف‌سازی یکی از ملاک اصلی در نظام مالیاتی است. در این راستا بهتر است اظهارنامه‌های مالیاتی به صورت دقیق تنظیم شوند ولو اینکه معافیت مالیاتی داشته باشیم. از سوی دیگر اظهارنامه‌های مالیاتی سرموقع تنظیم و ارائه شوند تا در روند برخورداری از معافیت‌های مالیاتی مشکلی پیش نیاید. چندین نوع اظهارنامه مالیاتی داریم که یکی از آنها اظهارنامه‌های فصلی است و در 15 اردیبهشت، 15 مرداد، 15 آبان و 15 اسفند ارائه می‌شوند و به طور کلی باید 9 اظهارنامه در طول سال تنظیم شوند.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم اگر اعداد و ارقام اظهارنامه‌های مالیاتی با هم مطابقت نداشته باشند مشکلاتی به وجود خواهد آمد، هرچند معافیت مالیاتی مؤسسات قرآن از بین نمی‌رود اما به هر حال به اعتبار مالیاتی این مؤسسات خدشه وارد می‌شود. اعتبار مالیاتی به این است که هزینه را قبول داشته باشند و سندها دقیق تنظیم شوند.

 مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت رصدگر عمق آسمان با بیان اینکه شرکت‌های خلاق از معافیت‌های مالیاتی برخوردار نیستند، گفت: حتی شرکت‌های دانش‌بنیان به غیر از شرکت‌های دانش‌بنیان نوع یک باید مالیات پرداخت کنند ولی در اینجا مؤسسات قرآنی از معافیت برخوردارند و باید از این فرصت در دانش‌بنیان کردن مؤسسات قرآنی نهایت استفاده را برد.

شیوه پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد

پیوندزنی درباره پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد اظهار کرد: یک سازمان دو دسته نیروی انسانی دارد. یک دسته آنهایی هستند که به صورت ثابت و تمام وقت مشغول کار هستند و یک دسته به صورت پاره‌وقت. آنهایی که تمام وقت هستند، می‌توان تا آخر سال پرداخت مالیاتشان را به تعویق انداخت ولی اگر به سقف مالیاتی سالانه رسید باید آن را پرداخت کند. اما در مورد دسته دوم قضیه متفاوت است و افراد پاره وقت حتی اگر یک ریال هم حقوق و دستمزد دریافت کنند باید 10 درصد آن را به عنوان مالیات در هر ماه کسر و به عنوان مالیات پرداخت کنند.

وی با اشاره به الزام در ثبت اطلاعات مالیاتی در سامانه مؤدیان گفت: فقط یک درصد دولت به بارگزاری اطلاعاتش در سامانه اقدام کرده و 99 درصد دولت این کار را انجام نداده است، درحالی که از بخش خصوصی انتظار دارد این کار را انجام دهد و آن را ملزم می‌کند.

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی شامل زیان انباشته نمی‌شود، عنوان کرد: چون معافیت دارد و مالیات پرداخت نمی‌کند ولی قانون به شرکت‌هایی که معاف از مالیات نیستند اما زیان انباشته دارند این اجازه را داده تا زمان برطرف کردن زیان انباشه خود مالیات پرداخت نکنند ولی اگر زیان انباشته آنها جبران شد باید مالیات بپردازند.

نقش انجمن‌های صنفی در معافیت‌های مالیاتی

پیوندزنی بر ضرورت تشکیل انجمن‌های صنفی تأکید کرد و گفت: انجمن‌های صنفی در کشورها به ویژه در کشور ما خیلی مهم هستند چون از حقوق اعضای خودش دفاع می‌کنند و در زمینه معافیت و بخشودگی مالیات اثرگذارند.

وی در بخش دیگری از این کارگاه درباره ثبت بیمه کارکنان و کارگران گفت: در حوزه بیمه کارکنان باید ریز به ریز قراردادها به درستی تنظیم شوند تا بعدها کارفرما با مشکل حقوقی مواجه نشود.

عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان قم در پایان پیشنهاد کرد که شرکت‌های و مؤسسات دانش‌بنیان فرهنگی به صورت انتفاعی ثبت شوند تا بعدها بتوانند از طریق بورس تأمین مالی کنند و به خرید و فروش سهام بپردازند.

انتهای پیام
captcha