مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی مهم از متوسط کشوری پایین‌تر است
کد خبر: 4144502
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
فرماندار مشهد:

مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی مهم از متوسط کشوری پایین‌تر است

فرماندار مشهد گفت: این شهرستان در ۲۴ شاخص زیرساختی مهم از متوسط کشوری و استانی پایین‌تر است و در ۴ شاخص در مرحله بحرانی است.

محسن داوری، فرماندار مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن داوری، فرماندار مشهد، در همایش تکریم خیران رضوی با حضور 1500 خیر استانی و کشوری با هدف محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر مشهد با اولویت در چهار حوزه مدرسه‌سازی، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، آبرسانی روستاها و توسعه فضاهای ورزش و جوانان، به میزبانی فرمانداری مشهد و مجمع عالی خیران خراسان رضوی، که امروز 8 خردادماه، در تالار همایش مجمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: یازدهم ذی‌القعده سال ۴۸ هجری قمری، نوری به جهان چشم گشود که تحول بزرگی در جهان ایجاد کرد، ۵۴ سال بعد از آن قطعه‌ای در خراسان به وجود آمد، این قطعه‌ای از عشق مشهد نام گرفت که موجودیت آن برگرفته از وجود مبارک حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) است.

وی افزود: به دلیل وجود مبارک این حضرت، مردم جهان از اقصی نقاط دنیا برای زیارت آقا به مشهد مشرف می‌شوند، همچنین جمعیت ساکنان این شهر هر روزه رو به افزایش است که قطعا به دلیل وجود پر برکت امام هشتم(ع) است. این شهر به عنوان دومین کلان شهر ایران و پایتخت معنوی جهان اسلام همچون نگینی در عالم می‌درخشد.

فرماندار مشهد گفت: علاوه بر سکونت حدودا ۴ میلیون نفر در مشهد، سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر ایرانی و بیش از ۵ میلیون زائر غیر ایرانی، برای زیارت حرم مطهر رضوی به مشهد مشرف می‌شوند. خدا را شاکر هستیم که به همت مردم عزیز و مسئولان مربوطه، این شهرستان همواره در جهت آبادانی و توجه به مردم تلاش زیادی داشته است و توفیقات بسیاری به دست آورده است.

داوری اظهار کرد: این شهرستان در ۲۴ شاخص زیر ساختی مهم از متوسط کشوری و استانی پایین‌تر است و در ۴ شاخص در مرحله بحرانی قرار دارد. بعد از حضور دولت سیزدهم و ابلاغ سیاست‌های تحولی توسط استاندار خراسان رضوی، تصمیم گرفتیم برای طرح‌های تحولی در جهت ارتقای شاخص‌های زیربنایی و رو بنایی برنامه‌ای را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا مسائل و کمبودهایی در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی، ورزشی و آب در شهرستان مشهد شناسایی و اولویت‌بندی گردیده است

وی بیان کرد: وضعیت موجود را در تمامی نقاط مشهد مورد ارزیابی قراره داده‌ایم و بر اساس این یافته‌ها، چشم‌اندازی در جهت رفع کمبود‌ها ترسیم کرده‌ایم. عقب‌ماندگی به گونه‌ای ارزیابی گردید که اگر فقط به منابع مالی دولتی تکیه می‌شد، باید ۲۰ سال دیگر صبر می‌کردیم تا بتوانیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم.

فرماندار مشهد گفت: طبق تجربه و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت مردم در مشکلات و راهبری امورات، برنامه‌ریزی جامعی در جهت استفاده از ظرفیت خیران صورت گرفته است. همچنین نشست‌های متعددی در بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف استانی و کشوری و مشاوره با عزیزان خیر، ما را در این امر مهم مصمم‌تر کرد و یاری رساند، تا توانستیم پروژه‌های مهم در این ۴ حوزه را اولویت‌بندی کنیم و به همراه میزان بهره‌مندی بر اساس خانوارها، کتابچه‌ای تهیه و در اختیار خیران قرار دهیم.

داوری تصریح کرد: تاکنون برای ۸۵درصد این پروژه‌ها توسط خیران زمین مناسب تامین شده است و ۱۳۰۰ میلیارد تومان توافق ساخت با خیرین به تفاهم رسیده است. البته با افق ۲۰۰۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده، فاصله‌ای دارد که امید داریم به همت خیران تامین شود.

وی با توجه به خطبه ۲۴۷ نهج‌البلاغه، از تمامی خیران تشکر کرد و گفت: مولایمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۴۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «اکنون که زنده‌اید عمل نیک کنید، پرونده‌ها گشوده است، عمل کنید پیش از انکه چراغ عمرتان خاموش شود و فرصت پایان یابد تا لحظه مرگ مهلت برای نیکوکاری و انجام کارهای ماندگار باقیست، تا یک شب در این کاروانسرا بیتوته داریم و به سرعت صبح شده و سپیده سر زند.» 

مشهد در ۲۴ شاخص زیرساختی مهم از متوسط کشوری پایین‌تر است

شاخص تخت مشهد ۰.۳۱ از سطح متوسط کشوری کمتر است

در ادامه محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاخص تخت مشهد ۰.۳۱ از سطح متوسط کشوری کمتر است. شرایط مربوط نسبت تخت به جمعیت، در شهر مشهد مناسب نیست، زیرا متوسط این شاخص در سطح کشور ۱.۸۹ است، اما در حوزه مشهد ۱.۵۸ است که با توجه به همین فاصله ۲۸۶۲ تخت بیمارستانی نسبت به متوسط سطح کشوری کم داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: بسیار خرسند هستم که این مراسم بزرگ در دهه کرامت و در نزدیکی ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به همت شما خیرین عزیز برگزار شده است. امام حسین(ع) می‌فرمایند: «اَنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ»، منظور این است حاجتی که مردم به سمت شما می‌آورند، نعمت‌هایی هستند که خداوند به شما عرضه می‌دارد.

وی افزود: حوزه خیران که فعالیت‌های بسیار ارزشمند و بزرگی را انجام داده‌اند، حوزه‌ای است در سطح کشور امروزه شاهد حضور و اقدامات شما عزیزان هستیم.

کیانی اظهار کرد: یکی از کارهای بسیار ارزشمند دانشگاه، ساخت اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا(ع) و کل مجموعه icuهای آن بیمارستان است که در سطح کشور کیفیت خیلی خوبی دارد. بنده از تمامی دست‌اندرکاران کمال تشکر را دارم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد زیرساخت‌های مشهد بیان کرد: علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که در گذشته انجام شده است، در حوزه بهداشت و درمان زیرساخت‌های قوی را دارا نیستیم و متاسفانه شرایط مربوط نسبت تخت به جمعیت، در مشهد مناسب نیست، زیرا متوسط این شاخص در سطح کشور ۱.۸۹ است، اما در حوزه مشهد ۱.۵۸ است که با توجه به همین فاصله ۲۸۶۲ تخت بیمارستانی نسبت به متوسط سطح کشوری دست کم داریم. همچنین این شاخص در تهران ۲.۴ و در یزد با نسبت ۳.۴ است که به همت شما خیرین عزیز بالاترین سطح را دارد.

وی تصریح کرد: در بعضی از کشورها این متوسط بسیار بالاتر است. ژاپن که به نسبت ۷ و در بعضی از کشورها این نسبت به ۱۲ هم می‌رسد. در شهر مشهد سه ویژگی وجود دارد، حاشیه بسیار بزرگ بالغ بر ۱.۵ میلیون نفر جمعیت و همچنین اتباع و زائران که از خدمات هم استفاده می‌کنند.

کیانی گفت: در حوزه بهداشت بیش از ۱۳۰۰ خانه و مرکز بهداشت در سطح خراسان رضوی قرار دارد که بیش از ۴۰۰ مرکز در سطح مشهد است که ۱۷۱ مورد آن‌ها اجاره‌ای است و برای آن مرکز اجاره داده می‌شود. همچنین در حوزه تجهیزات به خصوص تجهیزات با تکنولوژی پیشرفته برای بیماران سرطانی بحث خیلی مهمی در مورد ارائه خدمات به بیماران داریم.

انتهای پیام
captcha