کمبود فضا، بزرگ‌ترین مسئله آموزش و پرورش خراسان رضوی
کد خبر: 4144513
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

کمبود فضا، بزرگ‌ترین مسئله آموزش و پرورش خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: آنچه آموزش و پرورش به راحتی از پس آن برنمی‌آید، مسئله کمبود فضا است.

سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدامیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در همایش تکریم خیران رضوی با حضور ۱۵۰۰ خیر استانی و کشوری با هدف محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر مشهد با اولویت در چهار حوزه مدرسه‌سازی، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، آبرسانی روستاها و توسعه فضاهای ورزش و جوانان، به میزبانی فرمانداری مشهد و مجمع عالی خیران خراسان رضوی، که امروز ۸ خردادماه، در تالار همایش مجمع شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه261 سوره «بقره» می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مثل آنان که مالشان را در راه خدا انفاق می‌کنند به مانند دانه‌ای است که از آن هفت خوشه بروید و در هر خوشه صد دانه باشد، و خداوند از این مقدار نیز برای هر که خواهد بیفزاید و خدا را رحمت بی‌منتهاست و (به همه چیز) داناست». خداوند پاداش این انفاق‌کنندگان را در پایان آیه 262 سوره بقره «لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ » این‌گونه گفته که پاداش آن‌ها برايشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و نه ترسى دارند و نه غمگين مى‌شوند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به عنوان پهن پیکرترین دستگاه اجرایی کشور که نیمی از کارمندان دولت را تشکیل می‌دهد و بیش از 97درصد از اعتبارات آن را حقوق کارمندان تشکیل می‌دهد، توان آنکه همه آنچه نیاز جامعه ما است را برآورده کند، ندارد و نمی‌تواند از پس تأمین نیازهای روزافزون دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی چه از لحاظ رفاهی و چه از لحاظ توسعه و تأمین نیرو و نیز نیازهای جنبی آموزش و پرورش برآید.  

وی ادامه داد: آموزش و پرورش خراسان رضوی با یک و نیم میلیون دانش‌آموز و با دارا بودن تمام خصوصیات و ویژگی‌های خاص این استان از جمله مناطق مرزی، تلفیقی، مسئله مهاجرت‌ها و اینکه دروازه ورودی مهاجران شرق و شمال شرق کشور است، دو سوم دانش‌آموزان غیربرخوردار استان در حاشیه شهر مشهد تحصیل می‌کنند و هر سال این مقدار رو به فزونی است.

شوشتری تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی برای هر دانش ‌موز در خراسان رضوی 3.4مترمربع است، در حالی که این سرانه در مشهد 5.3 مترمربع است و این سرانه در حواشی به 2.2 مترمربع می‌رسد؛ حال آنکه استانداردهای جهانی فضای مورد نیاز برای هر دانش‌آموز بیش از 5.8 مترمربع است.  

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای جبران این عقب‌ماندگی و رسیدن به متوسط کشور، نیاز به 13هزار کلاس درس و برای رسیدن به متوسط استان، نیاز به 7000 کلاس درس داریم و مشکلات انباشته دیگر مربوط به کمبود نیرو، کمبود اعتبار و... که با آن درگیر هستیم، اما آنچه مشکل‌تر از همه است و آموزش و پرورش به راحتی از پس آن برنمی‌آید، مسئله کمبود فضا است. 

وی با اشاره به تراکم دانش‌آموزان بالای 40 نفر در بیش از 140 کلاس، بیان کرد: نوبت دوم مدارسی که برای کیفیت آموزشی در 10 سال گذشته به یک نوبت تبدیل شده بود، مشکل دیگری است و در دو سال اخیر در برخی مناطق تقریباً تمام مدارس ما دو نوبته شده است. این موضوع در مدارسی که بیش از 1000 دانش‌آموز در هر شیفت باید باشد، با مسائلی از جمله کمبود معاون پرورشی، آموزشی و مشاور همراه است.

شوشتری تشریح کرد: کلاس‌هایی داریم که تا نزدیک‌ترین فاصله از تخته سیاه دانش‌آموز نشسته و حتی در بسیاری از کلاس‌ها، همچنین دانش‌آموزان ایستاده که به صورت نوبتی از نیمکت استفاده می‌کنند، در حاشیه شهر مشهد در برخی کلاس‌ها داریم.

وی بیان کرد: در این تنگناها و کمبودها، کیفیت آموزشی  است که قربانی می‌شود. تجربیات نشان داده که تمام پیشرفت، ترقی و سعادت هر جامعه‌ای وابسته به تعلیم و تربیت در آن جامعه است. هر چه در این امر کوتاهی کنیم، عکس این موضوع رخ می‌دهد. مشکلاتی که داریم ناشی از عدم اهمیت به تعلیم و تربیت و آموزش در جامعه است و وظیفه من این است که از مبادی مربوطه پیگیر رفع مسائل و مشکلات باشم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: اگرچه به همت والای خیران در سال گذشته 1100 کلاس درس به ما تحویل دادند، اما تا چشم‌انداز  1404 تعریف نیاز کردیم در هر سال تحصیلی 2000 کلاس درس را بسازیم تا بتوانیم به متوسط استان برسیم که این موضوع باز هم محقق نشد. بنابراین در سال‌های آینده هر سال باید بیش از 2000 کلاس ساخته شود.

وی با اشاره به پیگیری راه‌های مختلف از جمله مولدسازی، بهره‌وری و... از سوی آموزش و پرورش برای رفع این مشکل، ادامه داد: آنچه اکنون مهم است، صاف کردن مشکلات انباشته قبل است که اگر آن‌ها را به صفر برسانیم، امید داریم در سال‌های آتی به همت خیران گام‌هایی برداریم.

شوشتری با بیان اینکه هیچ قلم، زبان، تصویر و... قادر به منعکس کردن عمق مشکلات و تأثیر منفی این موضوع نیست، ادامه داد: ما آموزش تدریس و تحصیل دیده‌ایم، تعلیم و تربیت حرفه و شغل ماست، اما همه همکاران ما تا مدیران مدارس بیشترین وقت و انرژی خود را برای مسائل سخت افزاری همچون فضا، آب، برق، گاز، انشعاب و... می‌شود و این همه، همت آنان را در اجرای تعلیم و تربیت کوتاه می‌کند و به فرزندانمان‌ صدمه می‌زند.

انتهای پیام
captcha