تلاش مجمع خیرین خراسان رضوی در بهره‌وری بیشتر برای دانش‌آموزان
کد خبر: 4144520
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

تلاش مجمع خیرین خراسان رضوی در بهره‌وری بیشتر برای دانش‌آموزان

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی گفت: مجمع خیرین استان همواره تلاش نموده سرمایه‌های خیران، به درستی و در جای مناسب هزینه شود تا بیشترین بهره‌وری را برای دانش‌آموزان داشته باشد.

غلامرضا رأفتی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا رأفتی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی، در همایش تکریم خیران رضوی با حضور ۱۵۰۰ خیر استانی و کشوری با هدف محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر مشهد با اولویت در چهار حوزه مدرسه‌سازی، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، آبرسانی روستاها و توسعه فضاهای ورزش و جوانان، به میزبانی فرمانداری مشهد و مجمع عالی خیران خراسان رضوی، که امروز ۸ خردادماه، در تالار همایش مجمع شهدای سلامت برگزار شد، با اشاره به آیه 96 سوره نحل که خداوند می‌فرمایند: «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ آنچه نزد شماست به پايان مى‌رسد، وآنچه نزد خداست باقى وپايدار است، و كسانى‌كه صبر پيشه كردند، همانا مزدشان را بر پايه نيكوترين كارى كه مى‌كردند، پاداش خواهيم داد.» ضمن یادکرد از زنده یاد جهانگیر فرخ و حاج حبیب‌الله قفلی طلایه‌داران عرصه مدرسه‌سازی، اظهار کرد: در بیست و پنجمین سالگرد تأسیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی به عنوان اولین مجمع تشکیل شده در کشور در سال 1377 هستیم. خیران خراسان رضوی پس از پیروزی انقلاب خدمات بسیار خوبی را ارائه دادند. 

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 5000 پروژه با ۲۵ هزار کلاس درس به صورت مردمی و مشارکتی، احداث و به دانش‌آموزان اهدا شده است، البته بخشی از این فضاها متعلق به خراسان بزرگ و مربوط به قبل از تقسیم استان است.

رأفتی بیان کرد: مجمع خیرین استان همواره تلاش نموده سرمایه‌های خیران، به درستی و در جای مناسب هزینه شود تا بیشترین بهره‌وری را برای دانش‌آموزان داشته باشد. رسیدگی به مناطق محروم و فضاهای آموزشی این مناطق، برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، همچنین توجه به نیاز توسعه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای تامین آینده شغلی دانش‌آموزان، ساخت و تجهیز هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین اولویت‌های مجمع بوده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی افزود: سعی شده با تکیه بر مستندات آماری و سرانه فضاهای آموزشی، نیازمندترین مناطق را به خیران معرفی تا در صورت امکان در آن مناطق، فضای مورد نظر احداث را کنند. امسال ۱۵۰ کلاس را با همت بنیاد علوی کلنگ‌زنی شد و موارد زیادی در چند ماه گذشته داشتیم که تکمیل این موارد همت خیران را می‌طلبد تا بتوانیم حاشیه شهر آبرومندی داشته باشیم.

در ادامه حسین اسماعیلیان، مدیر عامل آب و فاضلاب مشهد، بیان کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «افضَلُ الصَّدقَةِ إبرادُ الكَبِدِ الحَرّى و مَن سَقى كَبِدا حَرّى مِن بَهيمَةٍ أو غَيرِها أظَلَّهُ اللّه عزّ و جلّ يَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّهُ؛ بهترين صدقه، خنك كردن جگر تفته است. هركه جگر تفته حيوانى يا جز آن را سيراب كند، خداوند عزوجل او را، در آن روزى كه هيچ سايه‌اى جز سايه او نيست، به سايه درآورد». اگر از وقف آب و حفر چاه توسط مولا علی(ع) و مهریه فاطمه(س) که آب بوده است، بگذریم، نیاکان ما وقف‌های ماندگاری را برجای گذاشتند. قنات قصبه که یکی از بزرگترین قنوات جهان است، بخش عمده‌ای از این قنات بزرگ وقف است. آب انبارها، چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات بسیاری که گذشتگان و نیاکان ما برای آب وقف کرده‌اند.

وی تأکید کرد: اقلیم خراسان رضوی، اقلیمی خشک است و از ویژگی‌های این اقلیم، محدودیت منابع آبی است. شاید یکی از دلایلی که در گذشته برای آب وقف صورت گرفته، این محدودیت‌های استانی به‌ویژه در محدوده مشهد بوده است.

اسماعیلیان افزود: اگرچه در چند دهه اخیر با خشکسالی مواجه بوده‌ایم، اما اصل ذات این منطقه با یک اقلیم خشک روبرو بوده است. اکنون با شرایط بسیار ویژه‌ و سه سال خشکسالی بسیار شدید در استان خراسان رضوی، به‌ویژه در حوزه مشهد مواجه شدیم. میزان کاهش بارندگی در حوزه مشهد ۶۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش پیدا کرده، حتی نسبت به سال گذشته که سال خشکی بوده،  حدود ۵۵ درصد کاهش بارندگی داریم. کل بارندگی که در ابتدای دو ماه ابتدایی سال در حوزه مشهد به وقوع پیوسته، حدود ۱۷ میلیمتر است، در حالی که سال گذشته ۵۸ میلی‌متر بوده، یعنی حدود ۷۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال قبل داشته بود.

وی ابراز کرد: اینکه سه سال پیاپی مشهد با خشکسالی مواجه بوده و بارندگی هر سال کاهش یافته، در ۷۰ سال گذشته متاسفانه این وضعیت را نداشته‌ایم. سدهای ما در شرایط حداقلی قرار دارند. اقدامات گسترده‌ای در دست اقدام است. یک پروژه بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب این پروژه کار می‌شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: یکی از خدماتی که نظام مقدس جمهوری انجام داده در حوزه آب است. جمعیت ما نسبت به انقلاب به طور متوسط دو برابر شده که در مشهد و اطراف آن چند برابر شده است. در ابتدای انقلاب ۶۷درصد مردم از آب شرب بهداشتی برخوردار بودند و اکنون ۱۰۰درصد جامعه شهری خراسان رضوی از آب شرب برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در حوزه روستایی که قبل از انقلاب بیشترین جمعیت را داشته، سطح برخورداری کمتر از 10درصد بوده، اما اکنون این سطح برخورداری در استان ما به بیش از ۹۰درصد رسیده است و در مشهد ۹۶درصد جمعیت روستایی آب شرب داریم، اما هنوز هم کارهای به زمین مانده زیادی داریم.

اسماعیلیان با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به بحث محرومیت‌زدایی، افزود: اولین اقدام در این حوزه تشکیل جهاد آبرسانی در وزارت نیرو بود. دومین اقدام این است که بتواند همه ظرفیت‌ها را به کار گیرد که تشکیل خیرین آب‌رسان در کشور اتفاق افتاده است.  

وی با بیان رشد چند برابری حفر چاه در روستاهای حوزه مشهد گفت: در چند سال گذشته 29 حلقه چاه در این روستاها حفر کرده‌ایم. روستاهای مشهد، شرایط خاصی دارند و مانند بقیه کشور نیستند، روستاهایی با جمعیت ۲۰هزار نفر جمعیت داریم.  بنابراین نیاز است زیرساخت های آب با توجه به افزایش جمعیت تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۱۱۴ روستا داریم که در شرایط تنش هستند، بدین معنا که یا مشکل کمبود آب دارند و یا کیفیت آب دارند که مناسب برای شرب نیست و یا مشکلاتی از جنس توزیع داریم، روستایی که جمعیت هزار نفری داشته و اکنون به یک روستای ده هزار نفری تبدیل شده، شبکه‌ای که در آن روستا وجود داشته، ظرفیت پاسخگویی به این جمعیت را ندارد.

وی با بیان اینکه تمامی پروژه‌ها را از کوچک به بزرگ احصاء کرده‌ایم، ابراز کرد: زمینه مشارکت خیرین را فراهم کرده‌ایم و نوع مشارکت آنان چه از نوع وقف و چه از نوع کمک مالی تعریف شده است. سقایی زائران و مجاوران امام رضا(ع) افتخار ماست و کار آبرسانی بسیار دشوار است.

انتهای پیام
captcha