تحریف؛ مهمترین ابزار جریان نفاق
کد خبر: 4145719
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹

تحریف؛ مهمترین ابزار جریان نفاق

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریف، مهم ترین ابزاری است که جریان نفاق توانسته از طریق آن ضربه‌های مهلکی به جهان اسلام وارد آورد، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهد و منافع‌شان را از این طریق غارت کند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، شامگاه ۱۳ خردادماه در همایش بین‌المللی راه حل مشکلات و معضلات جهان اسلام با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام خمینی(ره) که در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام امام خمینی(ره) اظهار کرد: جریاناتی که در مقابل حق ایستادگی می‌کنند با دو رویکرد کفر و نفاق در قرآن معرفی می‌شوند و هر دو گروه هدفشان از بین بردن جریان حق، اما با استراتژی‌های متفاوت است.

وی با اشاره به آیه  ۱۴ سوره بقره «وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ؛  و چون به اهل ایمان برسند گویند: ما ایمان آوردیم و وقتی با شیاطین خود خلوت کنند گویند: ما با شماییم، جز این نیست که (مؤمنان را) مسخره می‌کنیم» گفت: نقطه مشترکی بین جریان کفر و نفاق وجود دارد که هر دو آنها بنای از بین بردن جریان حق را دارند. جریان کفر، ضربه‌های مستقیم می‌زند و اگرچه از آغاز اسلام خطرات بسیاری را پدید آورد و حتی توطئه قتل پیامبر(ص) را داشت که موجب هجرت وی به مدینه شد، اما باید دانست خطرات جریان نفاق بسیار بیشتر است، به‌گونه‌ای که نگرانی پیامبر(ص) از جریان کفر نبود، بلکه از جبهه نفاق بود. اگر جریاناتی در جامعه اسلامی ایجاد می‌شود نیز از جانب جبهه نفاق است. امام خمینی(ره) هم در بیانات خود خطر نفاق را به مراتب بسیار خطرناک‌تر از جریان کفر معرفی کرده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما جریان نفاق چه کاری را انجام می‌دهد؟ جریان نفاق بعد از اینکه نقاط کلیدی و حساس را در جامعه بیابد و بر افکار تسلط یابند و در واقع حکمرانی فکری مردم به دست آنها باشد، مهمترین اقدامی که انجام می‌دهد، تحریف است. منکر واقعیت‌ها نمی‌شود، اما قرائت دیگری از گزاره‌های دینی به مردم ارائه می‌کند که قرائت واقعی نیست که طبیعتاً این تحریف، حرکت الهی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحریف، مهم ترین ابزاری است که جریان نفاق توانسته از طریق آن ضربه‌های مهلکی به جهان اسلام وارد آورد، مسلمانان را در مقابل یکدیگر قرار دهد و منافع‌شان را از این طریق غارت کند.

پژمان‌فر با بیان اینکه جریان کفر به دنبال این است که اسلام را از مسیر خود خارج کند، افزود: آنها می‌دانند که اگر  گفتمان الهی و حق در جامعه مستقر شود، به دلیل ارتباطی که فطرت و باطن انسان‌ها دارد، انسان را جذب می‌کند، بنابراین یا مقابله مستقیم و یا گزاره‌های دینی را تحریف می‌کنند.

وی با اشاره به نقش امام(ره) در این مسئله بیان کرد: مبارزات امام و مقابله ایشان با تحریف مسائل فکری، اجتماعی، اعتقادی و ... فصلی قابل تأمل است. امام معنای دیگری را براساس منابع دینی که مردم باور نمی‌کردند و قرائت جدیدی که قرائت واقعی بود ارائه داد، در برداشت عمومی وی دین تازه‌ای را برای مردم ارائه کرده و این امر بدان دلیل است که فضای ذهنی و فکری مردم منحرف شده بود که وقتی با حرف ایشان آشنا می‌شوند، گمان می‌کنند حرف جدیدی زده و لذا تعدادی از افراد با او مقابله می‌کنند، چرا که گمان می‌کنند دین تازه‌ای آورده و می‌خواهد افراد را گمراه کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه و حتی در متون فقهی، نگاه‌هایی ایجاد شده که گاهی سندهای روایت‌های قطعی را رها کرده‌اند، به اسناد ضعیف تمسک شده و ساختار غیر منطبق با دین واقعی به مردم ارائه شده است. یکی از ویژگی‌های امام جامعه این است که در میان مردم پرچمدار و در همه شئون حتی در مسائل نظامی جلودار  باشد.

وی گفت: امام(ره) به وحدت جامعه اسلامی تأکید جدی داشت و با این جریان تحریفی که در گفتمان دینی صورت گرفته بود مقابله کرد. بسیاری از افراد نسبت به این فتاوی معترض بودند و گمان می‌کردند امام از باب تقیه این کار را انجام می‌دهد، اما امام معتقد بود ما برای اینکه بتوانیم پرچم اسلام را در جامعه بشری برافراشته داریم، باید نگاهمان به آن اصول مشترک باشد و مرزهای ظاهری که میان انسان‌ها تفاوت ایجاد می کند، را کنار بگذاریم، نگاه امام به امت اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی بود و در واقع امام خمینی یک مبارزه تمام عیار با جریان تحریف شده و احیای آن بود که  این جریان تحریف شده ما را همیشه پایین‌دست نگه می‌داشت و امروز هیچ مسیری برای متوقف کردن مسلمانان و جریان اسلام نیست و اسلام جریانی است که در آینده بسیار نزدیک تمام دنیا را به دست می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha