زائر می‌شوم با دعوت حضرت
کد خبر: 4146874
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹
به مناسبت روز زیارتی امام رضا(ع)

زائر می‌شوم با دعوت حضرت

امروز 23 ذی‌القعده و به روایتی روز شهادت امام رضا(ع) و از جمله روزهایی است که زیارت امام هشتم توصیه فراوان شده است؛ بدون شک زائر شدن در چنین روزهایی با دعوت خود حضرت(ع) انجام می‌شود.

حرم رضویاینجا حریمی است که محرم رازها، دل‌گویه‌ها و زمزمه‌های زائران از زمان‌های دور تا امروز و فرداهاست. هر زائری که به‌ سمت پنجره فولادش گام برمی‌دارد تا رسیدن دست‌هایش به شبکه‌های پنجره با امام(ع) سخن می‌گوید و آنگاه که دستانش پنجره را لمس کرد به نیت گره‌گشایی مشکلاتش را دخیل بسته تا با دستان باکرامت حضرتش گشایش یابد. فرد با ناامیدی می‌آید و با یک دنیا امید به خواست حضرت باز می‌گردد.

امروز 23 ذی‌القعده و به روایتی روز شهادت امام رضا(ع) و از جمله روزهایی است که به زیارت حضرت رضا(ع) تأکید فراوان شده است. سیّد ابن طاووس در کتاب «اقبال» می‌گوید: «در بعضى از کتاب‌هاى علماى شیعه غیرعرب‏ دیدم که مستحب است مولایمان حضرت رضا(ع) در روز بیست‏ و سوم از ماه ذى‌القعده از نزدیک و دور زیارت شود، به بعضى از زیارت‌هاى معروف یا به آنچه که همانند زیارت باشد، از روایاتى که در این باب رسیده است».

«علامه مجلسی» نیز در این‌باره اظهار می‌کند: زیارت حضرت رضا(ع) در روزهای مقدس اسلامی افضل است و خصوصاً روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد، مانند روز ولادت ایشان در 11 ذی‌القعده و روز شهادت آن حضرت (مطابق آنچه مشهور است در آخر ماه صفر). سپس از کتاب «اقبال» مرحوم سیدبن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز 23 ذی‌القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می‌کند.

خبرگزاری ایکنای خراسان رضوی با چند نفر از زائرانی که برای تشرف به حریم رضوی و زیارت امام رضا(ع) این روز را برگزیده‌اند گفت‌وگوهایی انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

مریم عدالتی‌نسب از سبزوار می‌گوید که هر زائری دوست دارد در ایام و مناسبت‌ها به حرم امام رضا(ع) مشرف شود، من احساس می‌کنم در ایام خاص از سوی حضرت(ع) دعوت می‌شوم و احساسم این است که حضرت رضا(ع) به‌عنوان میزبان، نظر ویژه‌ای به میهمانانش دارد.

وی ادامه می‌دهد: اینجا برای هر زائری حال و هوای خودش را دارد، یک زائر با دلی شاد وارد می‌شود، دیگری با دلی محزون و یکی با هزاران امید و یکی ناامید از همه جا به حریم امام مهربانی‌ها پناه می‌آورد، در گوشه‌ای خلوت می‌کند و تمام رازهایش را به امام(ع) می‌گوید.

مریم بیان می‌کند: معمولاً اگر خوشحال باشم در روزهای ولادت و اگر دلگیر باشم در ایام شهادت اهل بیت(ع) برای سفر به مشهد خودم را آماده می‌کنم و به زیارت حضرت(ع) می‌آیم.

لاله حسین‌زاده زائر دیگری از مشهد مقدس می‌گوید: هر زائری که به اینجا می‌آید با دل با امام معصوم سخن می‌گوید، راحت درد دل می‌کند و آرام می‌شود، همانطور که یک فرزند در آغوش مادر آرام می‌گیرد زائران هم در حریم امام رضا(ع) آرامش می‌گیرند. 

روزهای زیارتی در عالم ملکوت جایگاه ویژه‌ای دارند

وی بیان می‌کند: ترجیح می‌دهم در روزهای زیارتی به حرم بیایم، زیرا این روزها تأکید شده و در عالم ملکوت جایگاه ویژه‌ای دارند، البته احساس من این است که در روزهای زیارتی، زیارت زائران با دعوت حضرت رضا(ع) است و اسباب زیارتشان فراهم می‌شود. اینجا هر کس می‌آید به اندازه ظرفیت وجودی خود از معرفت امام(ع) بهره می‌برد و باز می‌گردد.

زائر دیگری می‌گوید: اولین‌بار است که به مشهد مشرف می‌شوم، امید آدم‌ها که از همه جا قطع می‌شود به این حریم می‌آیند و آرامش پیدا می‌کنند و این یعنی امام حاضر و ناظر است و تمام افرادی را که با هزاران درد و اندوه به این حریم پا می‌گذارند آرام می‌کند و یک اطمینان قلبی به همه می‌دهد که من ضامن زندگی شما هستم.

وی ادامه می‌دهد: وقتی در زندگی به بن‌بست می‌خورم تنها مأمن و پناهم همین حرم است و هنگامی‌که از تمام خستگی‌های دنیا خود را در فاصله سه متری ضریح می‌بینم تمام آن خستگی‌ها از من دور می‌شود. حس و حالی که در مشاهد شریف اهل بیت(ع) است قابل وصف نیست و هیچ کجای دنیا این‌چنین حسی را نخواهی یافت.

ملیحه مزروعی زائری از گلستان است که درباره زیارت حضرت رضا(ع) می‌گوید: سالی یک یا دو مرتبه به مشهد می‌آیم. سفر به جاهای مختلف داشته‌ام، اما آنچه در مشهد متفاوت است وجود بارگاه رضوی است. هنر معماری از یک طرف و حس و حال معنوی از سوی دیگر که حال خوب را به من هدیه می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: از اینکه امروز، روز زیارتی بود اطلاعی نداشتم، اما خوشحالم که در چنین روزی امام رضا(ع) مرا طلبید و بدون شک و پر از امید بازخواهم گشت.

این زائر می‌گوید: بیشترین حس خوب من در حرم وقتی است که در صحن انقلاب هستم، این صحن یادآور روزهای خوش کودکی‌ام است، آن زمان که پدر در کنارم بود از کودکی هر وقت دست به دست پدر و مادر به حرم مشرف می‌شدیم به صحن عتیق می‌رفتیم و پشت پنجره فولاد حضرت(ع) بسیاری از حاجات من برآورده شد و تاکنون هر چه از امام رضا(ع) طلب کرده‌ام به من عنایت کرده‌ است.

صبا از کرمانشاه درباره حس و حال زیارت علی بن موسی الرضا(ع) بیان می‌کند: حس من در جوار امام رضا(ع) حس دلی است، حسی زیبا از اینکه خود را در محضر امام معصوم می‌بینم و به‌راحتی می‌توانم همه حرف‌های دلم را حتی آن حرف‌هایی که به مادرم نمی‌توانم بگویم به حضرت(ع) بگویم و همیشه از امام می‌خواهم برای رسیدن به تمام خواسته‌هایم بین من و خدا واسطه شود.

وی ادامه می‌دهد: هر زمانی که بتوانم پس‌اندازی برای سفر داشته باشم معمولاً مشهد را انتخاب می‌کنم، البته بیشتر سعی می‌کنم ایام مناسبتی و روزهای زیارتی را برای سفر به مشهد انتخاب کنم، چون احساس می‌کنم در این روزها به امام حس نزدیکتری دارم.

صبا بیان می‌کند: حال و هوای خوش حرم را آنقدر دوست دارم که ترجیح می‌دهم چند روزی که مشهد هستم به‌جای اماکن تفریحی و جاذبه‌های گردشگری فقط در حرم به زیارت مشغول باشم و از فضای معنوی روحم را سرشار کنم.

وی در پایان می‌گوید: از امام رضا(ع) برای همه سلامتی می‌خواهم و برای خودم می‌خواهم آنگونه که او می‌خواهد، در این دنیا زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشم و دلم را گرم کند.

انتهای پیام
captcha