بورس تحصیلی ایران عمده تقاضای دانشگاه‌های سوریه و لبنان است
کد خبر: 4149448
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷

بورس تحصیلی ایران عمده تقاضای دانشگاه‌های سوریه و لبنان است

رئیس دانشگاه فردوسی گفت: بورس تحصیلی ایران عمده تقاضای دانشگاه‌های سوریه و لبنان و همچنین اعزام استاد از ایران برای تدریس در دانشگاه‌هایشان است. 

احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی، در مراسم روز ملی بسیج اساتید که امروز 31 خرداد، به‌مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران با حضور 30 هزار استاد بسیجی به صورت همزمان در سراسر کشور و در  نشست ویژه مشهد که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد اظهار کرد: پس از 42 سال، هنوز یاد بزرگمردی چون شهید مصطفی چمران را بزرگ‌ می‌داریم، به تعبیر مقام معظم رهبری، خروجی دانشگاه‌ها باید چمران باشد، نه به صورت استثنا، بلکه به نحو قاعده و پس از 42 سال انتظار می‌رفت که ما در هر جمعی از بسیجیان که می‌نشینیم حداقل چند چمران داشته باشیم و ان‌شاءلله الگوی همه‌ ما شهیدچمران باشد. 

ضابط با اشاره به ویژگی‌های چمران در سخنان مقام معظم رهبری بیان کرد: یکی از این ویژگی‌ها، نخبه علمی بودن است، بارها و بارها ایشان، شهید چمران را نخبه علمی دانستند و در کنار آن به صفت سرباز و روحیات اخلاقی معنوی شهید هم اشاراتی شده است، چنانکه تأکید مقام رهبری بر الگو بودن چمران برای اساتید بسیجی است. دنیا و مقام برایش مهم نبود، نام و نان برایش مهم نبود، با انصاف، شجاع و سرسخت بود و در عین لطافت و رقت شاعرانه، عارفانه در مقام جنگ یک سرباز سخت‌کوش بود، بدین‌ترتیب هر بسیجی باید فرهنگ بسیجی را بدون سخن تبلیغ کند. 

وی در بیان ویژگی استاد نمونه در تراز انقلاب اسلامی گفت: چنانکه در دعای امام زمان (عج( آمده «تَفَضَّلْ عَلی عُلَماَّئِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصیحَةِ ...  تفضل فرما بر علمای ما به پارسایی و خیرخواهی کردن» و در میان ویژگی‌های شهید چمران، زهد پر رنگ و مبنا است. 

رئیس دانشگاه فردوسی ضمن اشاره به سفر اخیر و بازدیدی که از دانشگاه‌های سوریه و لبنان داشت، گفت: عمده تقاضا بر بورس در دانشگاه‌های ایران، همچنین اعزام استاد برای تدریس در دانشگاه‌های آن کشورهاست، به‌ویژه تدریس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان که علاقه‌مندان بسیاری یافته است. 

وی با مقایسه دیده‌ها و شنیده‌ها و شرح مختصری از وضعیت آنها بیان کرد: از جمله حوزه‌هایی که مقاومت نیاز به کمک دارد، حوزه‌های اقتصادی است و برای تحول و توسعه نه تنها در بحث آموزش، بلکه نیازمند کمک ما در حوزه‌های فناوری، نوآوری و کسب‌وکار نیز هستند.

ضابط با اشاره به دیدارهایی که داشت، افزود: حزب الله در هر زمان خیلی خوب به موضوعات اولویت‌دار منطقه چه به لحاظ اخلاقی و فرهنگی و چه به لحاظ علمی پرداخته است، زمانی مباحث خدمات و مسائل رفاهی منطقه ورود یافته که اکنون بیمارستان‌های خوبی دارد و در حوزه پزشکی و درمان اثرگذار بوده است و در حال حاضر که اوضاع اقتصادی نابسامان است، باید در حوزه دانش بنیان ورود یابند که اتفاقاً شروع کرده‌اند و در حوزه‌های دفاعی کار می‌کنند. 

وی با اشاره به صحبت‌هایی که با وزارت علوم در خصوص اعزام اساتید بسیجی به این دو کشور شده است، ابراز امیدواری کرد و گفت: با استفاده از ظرفیت‌های موجود همچون مأموریت پژوهشی، فرصت مطالعاتی و دیگر زمینه‌ها با هماهنگی وزارت علوم می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که اساتید علاقه‌مند را به کمک هم‌کیشان‌مان در حوزه مقاومت بفرستیم.

انتهای پیام
captcha