پارک ملت مشهد از نظر اجتماعی کانونی فعال است
کد خبر: 4150683
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

پارک ملت مشهد از نظر اجتماعی کانونی فعال است

شهردار منطقه 11 مشهد گفت: این پارک دارای جنبه‌های خدمات شهری و فضای سبز، تفریحی و فرهنگی بوده و از نظر اجتماعی کانونی فعال و مرکز بسیاری از اتفاقات سطح شهر است.

مهدی عرفانیان، شهردار منطقه 11 مشهدمهدی عرفانیان، شهردار منطقه 11 مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص شاخصه‌‎ها و ویژگی‌های منطقه 11، اظهار کرد: شهرداری منطقه ۱۱، ۱۵۳۶ هکتار مساحت دارد و در جنوب غربی شهر مشهد قرار گرفته است. محدوده جغرافیایی منطقه 11 از شمال به بزرگراه امام علی(ع)، از شرق به بزرگراه و میدان آزادی، از جنوب به میدان آزادی و بلوار وکیل‌آباد تا تقاطع بلوار نمایشگاه و از غرب به بلوار نمایشگاه تا تقاطع با بزرگراه امام علی(ع) منتهی می‌شود. طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت این منطقه ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

وی با بیان اینکه از شاخصه‌های اصلی شهرداری منطقه ۱۱ قدیمی‌ترین پارک شهر مشهد، یعنی پارک ملت است، بیان کرد: این پارک شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری را در خود ‌جای داده است، یکی از کریدورهای ورودی شهر مشهد از شمال کشور و شهر قوچان در این منطقه قرار دارد و یکی از مسیرهای اصلی با ییلاقات شهر مشهد و مسیر گردشگری در شهر است.

شهردار منطقه 11 مشهد گفت: رویکرد شورای ششم، خدمات بیشتر در حاشیه شهر است، بنابراین مناطقی مانند این مناطق که برخوردار حساب می‌شوند، از نظر اعتباری مقداری تعدیل شده و بیشتر هزینه‌ها به سمت حاشیه شهر سوق داده می‌شود، بنابراین آهسته قدم برمی‌داریم تا حداقل خدمات را انجام دهیم.

پارک ملت مشهد

عرفانیان در خصوص ویژگی‌های پارک ملت مشهد، گفت: این پارک دارای جنبه‌های خدمات شهری و فضای سبز، تفریحی و فرهنگی بوده و از نظر اجتماعی کانونی فعال و مرکز بسیاری از اتفاقات سطح شهر است. پارک ملت ظرفیت ورزشی خوبی دارد، پایگاه اصلی شهر بوده و برنامه‌های ورزشی آن ویژه است. بیش از ۱۰۰ گروه ورزشی صبح و دو گروه نیز بعد از ظهر برنامه ورزش همگانی دارند. در پارک ملت سایت اختصاصی برای بانوان نیز داریم که از دو سال گذشته زمین چمن طبیعی به این سایت اختصاص داده شد. زمین اسکیت، پینت‌بال، بدمینتون، والیبال، میزهای شطرنج و پینگ‌پنگ، ایستگاه دوچرخه و استخر نیز در پارک قرار دارد. روز جمعه ۸۰ تور والیبال در پارک نصب می‌شود که تا ۹ صبح اجازه فعالیت دارند.

پارک ملت مشهد

شهردار منطقه 11 مشهد در خصوص وضعیت پارکینگ در اطراف پارک ملت بیان کرد: دو ضلع پارک ملت پارکینگ گسترده‌ای دارند. ضلع شرقی در حاشیه بلوار آزادی پارکینگ خطی دارد و در ضلع جنوبی یعنی حاشیه وکیل‌آباد ابتدای سال ۱۴۰۰ پارکینگ زیرسطحی احداث شد که ۹۰۰ جای پارک در دو ‌طبقه دارد، اما شهروندان از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند و بیشتر ظرفیت خالی است. در ضلع شمالی پارکینگ طبقاتی چهارراه آزادشهر قرار دارد و این پارکینگ به لحاظ فنی و ایمنی مشکلاتی داشت که سال گذشته برطرف شد و به بهره‌برداری رسید، ۵۰ جای پارک دارد و از نظر زیبامنظر شهری آن اقداماتی انجام شده است.

پارک ملت مشهد

وی تصریح کرد: در ضلع غربی پارک ملت که حاشیه امامت را شامل می‌شود، پارکینگ بزرگی طراحی شده اما مشکلات اجرایی دارد، بنابراین تاکنون اتفاق نیفتاده است. برای اجرای این پارکینگ باید درخت‌های زیادی قطع شود که قدمت درختان پارک بالغ بر 50، 60 سال است، بنابراین این موضوع باعث شده پروژه متوقف شود که درست هم هست. در دوره مدیریت شهری قبلی قرار شد پارکینگ تا حد ممکن به‌سمت بلوار امامت بیاید و قطع درختان به حداقل برسد. احداث پارکینگ را بیشتر به‌سمت بخش خصوصی برده‌ایم و با توجه به قیمت زمین و هزینه ساخت و اینکه ساختن پارکینگ در اولویت شهرداری قرار ندارد، نمی‌تواند اقدامی انجام دهد، بنابراین کار به‌صورت مشارکتی تعریف شده است.

مهدی عرفانیان، شهردار منطقه 11 مشهد  در تحریریه ایکنا

کشت پارک، جدید و در سطح ایران اولین است

وی با بیان اینکه از  منطقه دانشجو تا سید رضی با عنوان کشت‌پارک در حال کار است، بیان کرد: یک شاخصه اصلی کشت‌پارک این بوده که محدوده کشاورزی شهری است، حدود ۲۰۰ قطعه کشاورزی تعریف شده که با مساحت‌های ۲۰، ۳۰ و ۵۰ متر در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد،  این کار جدید و در سطح ایران اولین است.

عرفانیان افزود: این محدوده از دو سال گذشته استفاده می‌شود و با استقبال شهروندان روبه‌رو شده که همیشه برای تمدید در نوبت قرار دارند. اجاره این مکان سال اول رایگان بود و اکنون ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. ۳.۵ هکتار آن که بزرگ‌ترین دریاچه شهر مشهد است سال گذشته به بهره‌برداری رسید، حدود ۲۰ هکتار در حال تکمیل است که بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم تا دو، سه ماه آینده تکمیل شود.

شهردار منطقه 11 مشهد با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز در این منطقه ۹.۵ متر مربع به ازای هر شهروند است، تصریح کرد: این میزان جزو سرانه‌های بالای شهر است، مناطقی داریم که شاید سرانه فضای سبز آن در حد ۰.۵ متر هم نباشد، در طرح تفصیلی جدید با رویکردی که دیده شده این میزان بیشتر هم خواهد شد.

وی بیان کرد: در ۹ محله محدوده منطقه ۱۱ برای هر محله حدود یک میلیارد تومان در بازپیرایی فضای سبز هزینه شد و به منظور کاهش محدوده‌های فضای سبز از نظر حجم آبیاری، در میدان استقلال خشکی‌سازی انجام شد که همان زیبایی چمن را داشته باشد. این کار در ابتدای منطقه دانش‌آموز نیز انجام شد و نورپردازی‌هایی نیز برای فضای سبز اتفاق افتاد.

اعتبار 35 میلیارد تومانی برای جداسازی آب شرب از خام

عرفانیان اظهار کرد: جداسازی آب شرب از خام را در دستور کار داریم که این شبکه از آب تصفیه شده و پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند تا از آب شرب استفاده نشود و صرفه‌جویی در مصرف آب اتفاق بیفتد. امسال اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است. از جمله پروژه‌های در دست اقدام نصب چند آلاچیق در آسایشگاه جانبازان و تجهیز سایت بانوان و بوستان مادر و کودک از نظر تجهیزات است.

شهردار منطقه 11 مشهد در خصوص اقدامات فرهنگی منطقه گفت: ۲۸ مسجد در محدوده منظقه ۱۱ مستقر هستند. در این منطقه فرهنگسرای ترافیک نیز وجود داشت که به صورت تخصصی کار می‌کرد، این فرهنگسرا از سال گذشته به شهرداری منطقه تحویل ‌و از حالت تخصصی خارج شد که اکنون بیشتر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی منطقه در این فرهنگسرا انجام می‌شود.

عرفانیان در خصوص شهرک ارمغان بیان کرد: شهرک ارمغان از نظر اجتماعی بافت جدایی در منطقه ۱۱ بوده و در واقع جزیره‌ای در شمال رودپارک است، به همین دلیل تاکنون رسیدگی نشده است. خوشبختانه سال گذشته اعتبارات خاصی برای این محدوده در نظر گرفته شد و حدود ۳ میلیارد تومان برای پیاده‌روسازی مورد استفاده قرار گرفت. امسال نیز ۱۵ میلیارد تومان به عنوان محدوده بازآفرینی برای این شهرک در نظر گرفته شده است. کار ارزشمندی در زمینه آسفالت، تکمیل پیاده‌رو، فضای سبز و اجرای خروجی برای شهرک اتفاق افتاده است.

وی گفت: سامانه ارتباطی بین مردم و شهروندان شماره ۱۳۷ است، اما از سال گذشته اتفاقی را در سطح منطقه ۱۱ رقم زدیم و اکیپ رسیدگی به درخواست‌های فوری مردم را راه‌اندازی کردیم تا موارد خطری را بلافاصله در لحظه شناسایی و رفع کنند، این طرح امسال نیز ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha