عذرخواهی پادشاه هلند به خاطر برده‌داری کشورش
کد خبر: 4151730
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

عذرخواهی پادشاه هلند به خاطر برده‌داری کشورش

پادشاه هلند بابت وجود سیستم برده‌داری در تاریخ کشورش، به صورت رسمی عذرخواهی کرد.

به گزارش ایکنا به نقل العربی الجدید، ویلم الکساندر، پادشاه هلند، امروز شنبه، در صد و پنجاهمین سالگرد آزادی بردگان در مستعمرات سابق، رسماً به خاطر شیوه برده‌داری کشورش در دوران استعمار عذرخواهی کرد.

پادشاه هلند گفت: امروز من به عنوان پادشاه و به عنوان بخشی از دولت در برابر شما ایستاده‌ام. امروز من شخصاً عذرخواهی می‌کنم.

دسامبر گذشته، مارک روته، نخست وزیر هلند، در یک سخنرانی در لاهه با عذرخواهی رسمی مشابهی از طرف دولت، تأکید کرد که برده‌داری جنایت علیه بشریت است.

روته در سخنرانی خود گفت: من از طرف دولت هلند به خاطر آنچه که دولت هلند در گذشته انجام داده است، از همه بردگان در سراسر جهان که از این فعالیت آسیب دیده‌اند و از دختران و پسران و همه نوه‌های آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که برده‌داری را به روشن‌ترین عبارات به عنوان جنایت علیه بشریت بشناسیم و محکوم کنیم.

سخنرانی نخست وزیر هلند در آن زمان در مورد دخالت هلند در 250 سال قاچاق انسان در مستعمرات سابق بود. در همان زمان، وزرای هلندی در هفت مستعمره سابق حضور داشتند تا این موضوع را با شهروندان این مستعمره‌های سابق درباره این موضوع گفت‌وگو کنند و از این طریق از اثرات گذشته استعماری خود بکاهند.

برخلاف کشورهای اروپایی مانند فرانسه و انگلستان که در آن‌ها گذشته برده‌داری به طور گسترده‌ای شناخته شده است، تاریخ برده‌داری در سایر کشورهای اروپایی مانند هلند، بلژیک و پرتغال، برای عموم مردم کمتر شناخته شده به نظر می‌رسد.

انتهای پیام
captcha