سبزوار شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است
کد خبر: 4162452
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

سبزوار شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در طی پیامی، شهرستان سبزوار را لایق و شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با توجه به نزدیکی رویداد آئین انتخاب پایتخت کتاب کشور، شهرستان سبزوار را لایق و شایسته کسب این عنوان دانست و پیامی را هم به همین مناسبت صادر کرد که متن این پیام به شرح ذیل است:

سبزوار، دیار سربداران و کتابخوانان روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۲ قرار است به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. از آنجا که یکی از ۱۲ شهر نامزدی «پایتخت کتاب ایران»، دیار سربداران، کتابخوانان و کتاب دوستان یعنی سبزوار است به اعتبار مسئولیتم در خراسان رضوی نکاتی را متذکر می‌شوم.

«پایتخت کتاب ایران» عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال، شهری به این عنوان انتخاب می‌شود. کسب این عنوان یک بهانه است تا بتوانیم همه مردم را نسبت به کتاب و کتابخوانی دغدغه‌مند کرده و گامی در جهت تحقق #ایران_کتابخوان برداریم.

سبزوار همواره در پیوست تاریخی و فرهنگی خود با کتاب و ادب عجین بوده و از دیرباز در عرصه کتاب و کتابخوانی جایگاه شایان توجهی داشته است. شهری که ریشه در تاریخ کهن این مرز و بوم داشته و زادگاه عالمان، اندیشمندان، ادیبان و نویسندگان بزرگ است. دانشوران بیدار و خاستگاه عالمان و فرهیختگان بی‌شماری در طول تاریخ همچون ابوالفضل بیهقی، ابن فندق، واعظ کاشفی، ملاهادی سبزواری، سیدعبدالاعلی سبزواری، دکترعلی شریعتی، محمود دولت آبادی، حمید سبزواری و... که هرکدام کتاب یا کتاب‌هایی ارزشمند و ماندگار به یادگار گذاشته‌اند. از این‌رو کتاب، کتابخوانی، نویسندگان و عالمان بزرگ با فرهنگ و تاریخ سبزوار عجین شده است.

عناوین فرهنگی، هنری و تاریخی که به این شهر داده می‌شود حاصل پیشینه مردمان این دیار در استقبال از ادب، فرهنگ، هنر و مخصوصاً کتاب است. مدیران و کارگزاران سبزوار نیز امروز به فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین کتابخانه عمومی توجه ویژه‌ای دارند و نگاه فرهنگی و کتاب‌محور در روح این شهر جریان دارد.

این مقدمات را گفتم تا دفاع کنم از انتخاب این شهر با قدمت تاریخی و فرهنگی برای کسب عنوان #پایتخت_کتاب به عنوان یک خدمتگزار کوچک فرهنگی در استان به اهتمام همه مدیران و مردم این شهر به تقویت زمینه‌های توجه به کتاب و ارائه برنامه‌های خلاقانه، نوآورانه و اثرگذار برای رونق کتابخوانی، به تلاش مجاهدانه ۲۴ افسر جبهه دانایی(کتابدار) این شهر که در۱۴ کتابخانه عمومی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و به اهتمام جدی همه مدیران و مسئولان شهری اعم از فرماندار محترم، نمایندگان محترم مجلس، ائمه محترم جمعه شهردار و اعضای شورای شهر وسایرمسئولان شهری در جهت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شهادت می‌دهم.

همچنین به استقبال بی‌نظیر مردم فرهنگ‌دوست و کتابخوان سبزوار از کتابخانه‌های عمومی، فعالیت‌ها و رویدادهای کتاب‌محور و شرکت شکوهمندانه آن‌ها در جشنواره‌ها و پویش‌های بزرگ کتابخوانی مخصوصاً جشنواره ملی کتابخوانی رضوی در هرسال  به مطالبه‌گری، روشنگری رسانه‌ها و خبرنگاران این شهر در جهت توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و به دغدغه‌مندی و پیگیری مجمع خیران کتابخانه‌ساز سبزوار، سمن‌ها و تشکل‌های مردمی و انقلابی این شهر برای ساخت، توسعه و تجهیز کتابخانه و ترویج کتابخوانی شهادت می‌دهم.

هم‌اکنون هشتمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران سبزوار نه فقط دیار سربداران بلکه دیار کتاب‌نویسان، کتابخوانان و کتاب دوستان است، سبزوار لایق و شایسته کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است، هرچند کسب عنوان پایتختی کتاب انتهای کار نیست، بلکه آغاز راهی جدید است.

انتهای پیام
captcha