پیگیری مناسبات قرآنی در جامعه امروز یک ضرورت است
کد خبر: 4162711
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳

پیگیری مناسبات قرآنی در جامعه امروز یک ضرورت است

یک حافظ بین‌المللی قرآن گفت: با توجه به اینکه امروز دشمنان هجمه‌های زیادی در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بر جامعه وارد کرده‌اند در این راستا پیگیری مناسبات قرآنی یک ضرورت است.

مهدی حسنی، مدرس و حافظ بین‌المللی قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی حسنی، مدرس و حافظ بین‌المللی قرآن کریم، امروز 24 مردادماه در جلسه هم‌اندیشی فعالان قرآنی با محوریت برگزاری اختتامیه طرح تحفیظ رضوی در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: از سال 94 جلسات تخصصی قرآن در مسجد پیامبر اعظم(ص) آغاز شد و این جلسه تخصصی پس از چند سال قوام بیشتری پیدا کرد و معرفی و پس از گذشت هشت سال مکانی برای پرورش نخبگان و قهرمانان قرآنی تبدیل شد.

وی ادامه داد: این جلسات فقط یک هدف را دنبال نکرده، بلکه به‌دنبال نخبه‌پروری و قهرمان‌پروری در حوزه قرآنی است و حافظان زیادی در این طرح موفق به حفظ قرآن کریم شده‌اند. هر حافظ می‌تواند نقش ارزنده‌ای در جامعه ایفا کند و وجود هر یک از این حافظان برای جامعه برکت است، لذا تربیت یک استاد قرآنی باعث تربیت هزاران شاگر قرآن می‌شود که برای کشور افتخارآفرین است.

این مدرس قرآن کریم بیان کرد: با توجه به اینکه امروز دشمنان هجمه‌های زیادی در تمام ابعاد فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی بر جامعه وارد کرده است در این راستا پیگیری مناسبات قرآنی یک ضرورت است.

در ادامه علی مولوی حقیقی، رئیس ستاد تجلیل از پیشکسوتان قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: در شرایطی که به قرآن اهانت شده و در گوشه و کنار این جهان قرآن‌سوزی به راه انداخته‌اند باید مراسم تجلیل از نوجوانان و جوانان نخبه قرآنی طوری باشد تا گواه این مطلب شود که اگر این اهانت‌ها به ساحت مقدس قرآن شده حافظانی هستند که احیاکنندگان قرآن باشند. از جمله اقداماتی نیز که در دستور کار داریم مستندسازی از دوره طرح «تحفیط رضوی» به عنوان بزرگترین طرح قرآنی کشور است.

مهربان نماینده شهرداری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در حوزه قرآنی نیاز است که کار اساسی صورت گیرد اظهار کرد: آنچه در خاطر ما مانده شکوه جلسات قرآن در دهه شصت است که متاسفانه در حال حاضر این شکوه را نمی‌بینیم و لذا تجلیل از حافظان طرح تحفیظ رضوی باید در یک مراسم باشکوه قرآنی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث مهم در این راستا انتخاب زمان مناسب برای تجلیل از حافظان قرآن در طرح تحفیظ است که ایام دهه وحدت برای برگزاری این برنامه پیشنهاد می‌شود. شهرداری مشهد در حوزه تبلیغات، اکران شهری، اطلاع‌رسانی در سطح شهر و اجرای برنامه همکاری لازم را در برگزاری این برنامه ارائه خواهد کرد.

در بخش دیگری از این نشست آصفی از فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای در خصوص مکان برگزاری این مراسم گفت:  پیشنهاد من برگزاری این مراسم در عرصه میدان شهدا و همزمان با ولادت پیامبر اعظم(ص) است، اینکه عرصه میدان شهدا مدنظر است برای این است که این مکان میدان شهداست و صرفاً برای تجمعات سیاسی نیست، بلکه می‌شود از این عرصه برای تجمع برنامه قرآنی استفاده کرد، با این محور که اجازه نمی دهیم به قرآن توهین شود از طرفی با توجه به اینکه برگزاری در مهرماه است، لذا می‌توان از ظرفیت مدارس و دانشگاه‌ها هم استفاده کرد.

وی افزود: برگزاری یک برنامه ارزشمند و محتوایی با تعریف المان‌هایی با محوریت قرآن در سطح شهر باید در دستور کار قرار گیرد، لذا نیاز است یک کارگروه ثابت در این خصوص تشکیل شود، چرا که این برنامه را یک برنامه ملی می‌دانم و اگر نگاه ملی به این برنامه باشد از تمام امکانات ملی صدا و سیما استفاده خواهیم کرد. 

همچنین حجت الاسلام سیدرضا حسینی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: طرح تحفیظ رضوی در مشهد از سال 95 آغاز شد و در آن سال 3000 نفر در آن طرح شرکت کردند که 505 حافظ تربیت شدند. در حال حاضر 100 مسجد در مشهد در این راستا فعالیت دارد که شاگردان استاد حسنی در این مساجد به تربیت قرآنی جوانان و نوجوانان مشغول هستند.

حسینی بیان کرد: وجود حافظان قرآن افتخاری برای کل کشور است و لذا از این ظرفیت نباید غفلت شود. ما نباید به این 37 نفر اکتفا کنیم، بلکه باید تلاش کنیم این تعداد را به 370 نفر برسانیم، لذا در حیطه کاری خود این  آمادگی را داریم که تمام مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن را در حوزه تخصصی حفظ پای کار بیاوریم. 

سیدسعید سرابی، مدیرعامل مجمع عمومی جامعه قاریان مشهد نیز در پایان این نشست تصریح کرد: در حوزه مأموریت‌های فرهنگی برنامه فرهنگی مهمتری از قرآن نداریم. راهبرد شهرداری همواره همراهی با جریان‌های مردمی بوده است. اثر کار دولتی محدود است، اما اگر یک کار مردمی صورت گیرد اثری ماندگار و تأثیرگذارتر دارد و بهترین راهبرد در خصوص برنامه‌های قرآنی حمایت از کار مردمی است.

سرابی ادامه داد: بر اساس فرمایش رسول خدا(ص) که فرمودند: اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ؛ هنگامی‌که فتنه ها، همچون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید، لذا بر این اساس کاری بهتر از کار قرآنی نیست.

مدیرعامل مجمع عمومی جامعه قاریان مشهد گفت: برخی از کارها می‌تواند این مراسم را برجسته‌تر کند، لذا پیشنهاد من برای اثرگذاری بیشتر این رخداد آن است که با توجه به اینکه برنامه بزرگداشت استاد مهدی حسنی به عنوان نابغه قرآنی و از افتخارات جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار داریم به مراسم تجلیل از حافظان طرح تحفیظ گره بزنیم.

انتهای پیام
captcha