پاسخگویی به مسائل روز جامعه مسئولیت‌ حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 4163277
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
حجت‌الاسلام مروی:

پاسخگویی به مسائل روز جامعه مسئولیت‌ حوزه‌های علمیه است

تولیت آستان قدس رضوی پاسخ‌گویی به مسائل روز و مبتلا به جامعه را از مسئولیت‌ها و رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه دانست.

حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی سردار رادان فرمانده نیروی انتظامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در آیین اختتامیه دوره تابستانه طلاب در حرم مطهر رضوی که در مدرسه بارگاه قدس امام رضا(ع) برگزار شد، در خصوص اهمیت پاسخگویی حوزه‌ علمیه به نیازهای روز جامعه، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه پاسخگویی به مسائل مبتلا به روز جامعه است، حوزه‌های علمیه تنها مراکزی هستند که برگرفته از معارف غنی دین اسلام اعم از قرآن و روایات می‌توانند پاسخگوی مسائل و نیاز‌های روز جامعه و حاکمیت باشند.

وی با تأکید بر لزوم همکاری حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف، ادامه داد: حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف به‌عنوان سه حوزه اصلی جهان تشیع، باید با یکدیگر ارتباط، همکاری، هم‌افزایی و انتقال تجربیات داشته باشند، چگونه است که قدرت‌های مادی برای اینکه بتوانند با چالش‌ها مبارزه و راهکارهای بهتر برای اهداف دنیوی خود ارائه دهند. اتحادیه، کارگروه و کانون‌های هم فکری تشکیل می‌دهند، چرا حوزه‌های علمیه برای هدایت بشریت کانون‌های هم‌فکری و هم‌افزایی نداشته باشند؟ این یک نقص است که بزرگان حوزه‌ باید برای آن فکر بیندیشند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در شرایطی هستیم که هزاران شبکه رادیویی، تلویزیونی و مکتوب در بسترهای مختلف رسانه‌ای به‌طور مستمر در حال تولید محتواهای مختلف علیه مقدسات و هجمه به دین، معنویت، اخلاق و فضیلت‌های انسانی هستند، در چنین شرایطی همکاری و هم‌افزایی حوزه‌های علمیه برای مقابله با دسیسه‌های دشمن و ارائه راهکار برای مشکلات انسان معاصر ضروری است.

مروی بیان کرد: ما قرآن و معارف غنی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را داریم و دستمان پر است و اگر جایی مشکلی وجود دارد به آن دلیل بوده که نتوانسته‌ایم از این نعمت‌های بزرگ، بی‌نظیر و بی‌بدیلی به درستی بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه خوب است در دوره‌های تابستانی طلاب مسائل و نیازهای روز شناسایی و مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در دوره‌های تابستانه طلاب فکر می‌کنم خوب است بیشتر به نیازهای روز جامعه پرداخته شود و به خلاء‌های نظری و فکری موجود پاسخ داده شود، حوزه‌های علمیه باید راهکار برای نیازهای روز جامعه ارائه دهند، از جمله آسیب‌های اجتماعی که امروز جامعه با آن روبه‌روست.

تولیت آستان قدس رضوی تبیین مبانی ولایت فقیه را از دیگر موضوعات مهم پیش روی حوزویان دانست و گفت: باید مبانی ولایت‌فقیه به‌صورت مستدل و علمی برای جامعه و به‌ویژه نسل جوان تبیین شود. باید به شبهات پاسخ داد و نسل جوان را اقناع ساخت، اگر در پاسخ به سؤالات نسل امروز غفلت شود، دشمنان و بدخواهان با حرف‌های ناصحیح به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین دوره مدرسه تابستانی طلاب کشور و در مشهد، افزود: چنین دوره‌هایی در طول سال به‌صورت مستمر متناسب با شرایط و برنامه‌های حوزه‌های علمیه باید برگزار شود.

وی با بیان اینکه یکی از برکات دوره تابستانه فراهم آوردن فرصت آشنایی فضلا و طلاب شهرهای مختلف با یکدیگر است، گفت: حوزه علمیه مشهد به برکت وجود مرقد مقدس حضرت رضا(ع) در طول تاریخ مورد توجه شخصیت‌ها و علمای بزرگ بوده و بسیاری از بزرگان برای الهام‌گیری از مضجع شریف رضوی به حوزه مشهد می‌آمدند.

انتهای پیام
captcha