تشریح برنامه‌های کمیته امداد خراسان رضوی در سال گذشته
کد خبر: 4163571
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸

تشریح برنامه‌های کمیته امداد خراسان رضوی در سال گذشته

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، برنامه‌های کمیته امداد استان را در سال گذشته تشریح کرد.

رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی، امروز 28 مردادماه در نشست خبری با موضوع «اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی نیازمندان تحت حمایت» این نهاد، که در سالن اجتماعات اردوگاه ثامن‌الائمه برگزار شد، اظهار کرد: جلوه‌های ایثار با توجه به اقتضائات زمان، بسیار متفاوت است، چنانکه در زمان جنگ، حضور در جبهه‌های نبرد بوده است، امروز یکی از جلوه‌های ایثار، کمک به خانواده‌های نیازمند است و قلمی که در دست خبرنگاران است، جلوه‌ای دیگر از ایثار است. نخست آنکه خبرنگاران توفیق نگارش در خصوص مطالبه مشکلات جامعه را دارند و در کنار آن افراد و نهادهایی هستند که خدمات خود را به مردم بیان می‌کنند. قلم خبرنگاران که جلوه ایثار و اخلاص است، توانسته به خانواده‌های نیازمند کمک کند و در اعتمادبخشی مردم به کمیته امداد مؤثر بوده است.

 مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان خاطراتی قابل تأمل از مددجویان گفت: در کمیته امداد امام خمینی (ره) کمک‌های مردمی تنها منحصر به کسانی که تمکن مالی دارند، نیست، بلکه شاهد کمک‌ و ایثار از سوی کسانی بوده‌‌ایم که اوضاع مالی خوبی نداشتند.

سلم‌آبادی اظهار کرد: علاوه بر اینکه در دستگاه‌های استانی جزو دستگاه‌هایی بودیم که بیش‌ترین تخصیص را به خود اختصاص دادند، همچنین میان استان‌ها در مجموعه کمیته امداد نیز بیشترین تخصیص به خراسان رضوی تعلق گرفت که حضور پر رنگ مردم قابل تقدیر است. دولت، مجلس، قوه قضاییه، مراکز خیریه، مؤسسات، تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی، رسانه‌ها و همه مردم پای کار محرومان بوده‌اند.

ارائه 9 میلیون و 500 هزار خدمت به خانواده‌های نیازمند

وی بیان کرد: در سال 1401 بیش از 9 میلیون و 500 هزار خدمت به خانواده‌های نیازمند با رقمی بیش از  8800 میلیارد تومان ارائه شده که حدود 3 میلیون و 400 هزار خدمت با رقمی بیش از 3300 میلیارد تومان سهم شهر مشهد بوده است و از این میان حدود 2 میلیون و 400 هزار خدمت با رقم  1500 میلیارد تومان ویژه حاشیه شهر مشهد است. این ارقام نشان می‌دهد سرانه خدمت در حاشیه شهر مشهد از نظر ریالی، ارزان‌تر است، بدین معنا که سرانه خدمت در حاشیه شهر نسبت به مرکز شهر به مراتب کم‌هزینه‌تر است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی تصریح کرد: سال 1401در حوزه اشتغال 19 هزار و 133 فقره تسهیلات اشتغال با رقم 2100 میلیارد تومان پرداخت کردیم که از این میزان 8500 فقره مختص شهر مشهد بوده، به این ترتیب 47 درصد منابع اشتغال را در شهر مشهد پرداخت شده است. نکته در این جاست که سهم حاشیه شهر مشهد از این مقدار، تنها  1700 فقره معادل 200 میلیارد تومان است، یعنی 19 درصد اشتغال ما در حاشیه شهر مشهد است که گونه‌ای هشدار محسوب می‌شود، زیرا اگر بنا داریم فقر را در خانواده از بین ببریم باید به سمت ایجاد اشتغال گام برداشت.  

خودکفایی 8000 خانواده از مددجویان خراسان رضوی

وی اظهار کرد: اگرچه مددجویان حاشیه شهر مشهد مستعد اشتغال هستند، اما شرایط استفاده از تسهیلات از جمله ضامن را ندارند. بدین‌ترتیب که آن‌ها پس از استعدادسنجی، به‌صورت رایگان دوره‌های آموزش شغلی و مشاوره شغلی را طی می‌کنند، اما به علت نداشتن ضامن، امکان استفاده از تسهیلات را ندارند.   

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه بیش از 190 هزار خانواده در استان تحت حمایت این نهاد قرار دارند، ادامه داد: این رقم در سال 1402 به 196 هزار و 300 خانواده رسیده است و تلاشمان این است که با توانمنمدسازی یک خانواده را از گردونه خارج و خانواده نیازمند دیگری را وارد کنیم. بنابراین بر ورودی و خروجی مددجویان به گردونه حمایت نظارت می‌شود، جشن خودکفایی خانواده‌ها در همین راستا برگزار شد و خراسان رضوی با  8000 خانواده مددجو که به مرحله خودکفایی رسیدند، در رتبه نخست کشور قرار گرفت، همچنین در پایان سال 1401 تعداد نفرات خدمت گیرنده 362 هزار نفر بوده‌اند و این رقم در سال جاری به 374 هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه از جمله خدمات این نهاد، جهیزیه است، گفت: در سال 1401 سرانه پرداختی جهیزیه ما4061 جهیزیه معادل 130 میلیارد تومان بوده است که در راستای کمک به تشکیل خانواده و جوانی جمعیت شکل گرفته و قسمتی از آن را منابع مردمی تأمین کردند. این سرانه به مبلغ 32 میلیون تومان برای هر خانواده بوده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با اشاره به صف انتظار برای جهیزیه در سال‌های قبل بیان کرد: آنچه همیشه با جهیزیه همراه بوده، صف انتظار بوده که در سال‌ گذشته تقریباً توانستیم صف انتظار را از جهیزیه برداریم و تنها مدت زمان انتظار به مناسبت‌های اهدایی کمیته امداد منتهی شده است، چنانکه در عید غدیر  1300 مورد توزیع جهیزیه داشتیم که قسمتی از کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و 860 مرکز مردمی در استان داریم که قرار شد امسال هر کدام، یک و نیم سری جهیزیه را تا پایان سال تأمین کنند، بدین‌ترتیب حدود  1200 سری جهیزیه فقط در مراکز نیکوکاری تأمین خواهد شد که این مبلغ مازاد آن چیزی است که از طریق بودجه دولتی تأمین خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال بتوانیم تا 5000 جهیزیه را تأمین کنیم.

وی با اشاره به 56 هزار دانش‌آموز و بیش از  3200 دانشجوی تحت حمایت این نهاد گفت: برای دانشجویان مراکز غیردولتی، قسمتی از شهریه دانشجویان را عهده‌دار می‌شویم و برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده است. برای دانش‌آموزان نیز کمک هزینه تحصیلی قرار داده شده است، همچنین در ایام تابستان بنای ما بر اردوها بوده است، در سال 1401 استان ما، میزبان کشور بوده است و 7720 دانش‌آموز در این اردوها شرکت کردند. در سال 1402 نیز یازده دوره میزبان دانش‌آموزان بوده‌ایم و تاکنون 5880 نفر به اردو اعزام شدند.

اعطای 16 هزار و 700 فقره وام کارگشایی

سلم‌آبادی با اشاره به برنامه «شوق زیارت» بیان کرد: در سال 1401 با طیف‌بندی افراد در موضوعات خاص، تعداد 15 هزار و 250 نفر علاوه بر زیارت از برنامه‌های فرهنگی زیارت که در مدت 4 روز اقامت در مشهد برگزار می‌شود، بهره‌مند می‌شوند، همچنین برای این برنامه در سال جاری 10 هزار و 500 نفر اعزام شدند.

وی به در خصوص قرض الحسنه در سال 1401 اظهار کرد: جدای از تسهیلات اشتغال، نزدیک به 16 هزار و 700 فقره وام کارگشایی امداد به مبلغ 240میلیارد تومان با کارمزد سه تا چهار درصد پرداخت شده که میانگین سرانه پرداختی تسهیلات پرداختی 14 میلیون و 400 هزار تومان بوده است، همچنین در صندوق امداد ولایت تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات را بدون کارمزد و تنها با تقسیط اصل وام می‌پردازد و برای مبلغ وام 20 میلیون تومانی تنها سه درصد کارمزد از مددجویان امداد بدون نیاز به ضامن و تنها با معرفی‌نامه دریافت می‌شود که در هیچ بانکی تسهیلاتی چنین پرداخت نمی‌شود.

ایجاد 33 هزار فرصت شغلی با پرداخت 19 هزار و 100 فقره وام

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی در خصوص حوزه توانمندسازی اقتصادی بیان کرد: کمیته امداد در سال 1401 بیش از 33 هزار فرصت شغلی با پرداخت 19 هزار و 100 فقره وام ایجاد کرد، همچنین 21 هزار و 600 نفر از طریق کمیته امداد، دوره‌های آموزشی مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی را گذراندند. همچنین با معرفی 142 نفر از مددجویان به بنگاه‌های کاریابی، مشغول به کار شدند. بدین‌ترتیب مجموع خدمت ما در اشتغال که شامل فرصت شغلی، آموزش و کاریابی بود بیش از 55 هزار خدمت به خانواده‌های نیازمند ارائه شد.

وی درباره برنامه امسال اشتغال این نهاد گفت: بنا داریم به بیش از 33 هزار نفر وام پرداخت کنیم. سرانه در نظر گرفته شده از حداقل 50 میلیون تومان تا 300 میلیون تومان بسته به نوع اشتغال خانگی یا تولید متغیر است. 2200 میلیارد تومان از این میزان به ما تخصیص یافته و در اختیار ماست و مقداری هم از منابع در اختیار استانداری است که اگر در اختیارمان قرار گیرد، متعهد می‌شویم این میزان وام را تا پایان سال پرداخت کنیم.

سلم‌آبادی با اشاره به اینکه مسکن، خدمت بسیار گرانی است، بیان کرد: علاوه بر تسهیلات، کمک امداد از منابع دولتی، آورده مددجو و سهم خیران را در بر می‌گیرد. در سال 1401، 185 مورد مسکن شهری خرید داشتیم، همچنین احداث و تکمیل  3194 واحد انجام شده است، بیش از2280 مورد تعمیر مسکن مددجویان صورت گرفته است و اعتبار هزینه شده که به شکل بلاعوض در سال گذشته برای مسکن پرداخت شده، مبلغ 238 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 98 درصد طرح‌های کمیته امداد در سال 1401به درستی انجام شده است، گفت: اتفاق خوبی که امسال در حوزه اشتغال رخ داده، اجرای طرح «احکام کسب و کار» با همکاری مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی است. در این طرح با تولید احکام فقهی کسب وکار حلال به ایجاد زمینه آشنایی افراد با این مضامین اقدام شده است و تاکنون که دو ماه از اجرای آن می‌گذرد، بازخوردهای خوبی داشته است.

انتهای پیام
captcha