نباید اربعین را در مقابل حج قرار داد
کد خبر: 4166776
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
عباس خامه‌یار تأکید کرد:

نباید اربعین را در مقابل حج قرار داد

معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه نباید اربعین را در مقابل حج قرار داد، گفت: برخی مسائل حاشیه‌ای باعث می‌شوند که بدخواهان و معاندان با بهره‌گیری از این مسائل با کنار گذاشتن پیام واقعی اربعین اهداف شوم خود را دنبال کنند.

نباید اربعین را در مقابل حج قرار داد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به پیاده‌روی باشکوه اربعین، گفت: اربعین یک نقطه تحول بزرگ در جهان اسلام بوده و به همین جهت مبارزه با اربعین توسط مستکبران بازخوردهای منفی‌تری برای آن‌ها خواهد داشت. دلیلش هم روند تاریخی است که از زمان متوکل عباسی تا بقیه ستمگران وجود داشته است زیرا کسانی که نسبت به زائران امام حسین (ع) ظلم روا داشتند و آن‌ها را شکنجه و آزار می‌دادند و در مواردی به شهادت می‌رساندند، نابود شده و راه اربعین همچنان استوار و باز است و زیارت اربعین رو به افزایش و حضور ميليونى است.

خامه‌یار اظهار کرد: حتی در زمان صدام هم با همه فشارهایی که به زائران می‌آورد از قتل و شکنجه گرفته تا تیراندازی به زائران که همچنان آثارش بر روی دیوارهای حرم سيد‌الشهدا (ع) تا‌كنون نمایان و محفوظ است و یادگار آن جنایت‌ها است. باز هم بازخورد این ممانعت‌ها را، ما در این عصر به صورت کامل و میلیونی می‌بینیم و این نکته بسیار مهمی است که هرگونه واکنش استبدادی، واکنش و بازخورد معکوسى خواهد داشت،منتها جدیداً شیوه دیگری برای مبارزه با اربعین توسط مخالفان اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده باید روی این مسئله تأمل بيشترى داشت زیرا از قدرت نرم در مبارزه با شعائر حسينى و به ويژه پياده‌روى اربعين استفاده می‌شود. گاهی هزینه‌های هنگفت با ارقام نجومی که خودشان تولید می‌کنند را به دولت و نظام نسبت می‌دهند که این حرف‌ها و ارقام دروغین است. ولی این ارقام به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویا دولت تمام بودجه‌اش را برای اربعین گذاشته است؛ البته اینگونه نیست و ما اگر بخواهیم آمار درستی از هزینه‌ها و مسافران و هزینه‌های دولتی که به برخی کشورهای توریستی انجام می‌شود، داشته باشیم می‌بینیم که هزینه‌های ایام اربعین بسیار بسيار ناچیز است و عمده هزينه‌ها مردمى است.

نباید اربعین به یک حالت تقابلی با حج بدل شود

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه افزود: متأسفانه برخی دانسته و یا ندانسته اربعین را مقابل فريضه حج قرار می‌دهند و با مقایسه آماری و برخی مسائل حاشیه‌ای باعث می‌شوند که بدخواهان و معاندان با بهره‌گیری از این مسائل با کنار گذاشتن پیام واقعی اربعین اهداف شوم خود را دنبال کنند.

وی ادامه داد: چند سال پیش شبکه العربیه سخنرانی آقای نورى مالکی، نخست وزیر عراق پيشين را پخش کرده بود و قسمتی از سخنان ایشان را که می‌گفت «کربلا کعبه آمال ماست» را به «کربلا کعبه ماست» تحریف کرده و جوسازی‌هاى ناجوانمردانه‌اى راه انداخته بود. آن‌ها توسط این تحريف می‌خواستند وانمود كنند كه کعبه شیعیان، كربلا است. این از موارد سوءاستفاده‌های دشمن است و به همین جهت نباید اربعین ناخواسته به یک حالت تقابلی با فريضه حج  قلمداد شود زیرا بازخورد و آثار منفی در پى دارد.

خامه‌یار با تأکید بر اینکه همه این افرادی که به کربلا مشرف می‌شوند زیر پرچم امام حسین (ع) جاى مى‌گيرند، گفت: در سال‌های گذشته عده‌ای از دلسوزان و نیز عده‌ای از نادانان و دشمنان می‌خواستند راهپیمایی اربعین را صحنه درگیری عکس‌های مراجع کنند که این هم نوعی سوء استفاده بود و به‌همین جهت رهبری دستور دادند که عکس ایشان در این مسیر پخش و منتشر نشود و درایت و مديريت ایشان قابل تقدیر و حقيقتاً قابل ستايش بود. این چالش‌هایی که ما مرتب در اربعین می‌بینیم، در واقع یک حالت نگران‌کننده‌ای دارد و هدفشان مبارزه با اربعین است و باید روی آن دقت کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از چالش‌های مهمی که ممکن است بعدا از آن سوءاستفاده کنند، این است که با شبیه‌سازی این رویداد مهم در مناسبت‌های دیگر بخواهند راهپیمایی اصلی اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهند و این کار بسیار خطرناک است.

برخورد قانونی با همه توهین‌کنندگان به تمام ادیان جهان

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص «پویش شکوه اربعین در پناه قرآن» که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب راه‌اندازی شده است نیز گفت: نهضت امام حسین (ع)، در اساس، یک نهضت قرآنی بود. امام حسین (ع) پاسدار وحی و پاسدار تنزیل وحی بود. تنزیل وحی و منزل وحی همان قرآن کریم است. امام حسین (ع) در قیام خود صحبت از اصلاح امت جدش می‌کند و همه فرمایشات ایشان همه در بحث پاسداری از دین جدش بوده و آن را به شیوه‌های مختلفی بیان کرده است. در تمامی این اندیشه‌ها بحث وحی پررنگ بوده و امام حسین(ع) پاسدار این وحی است كه قرآن كريم را براى هدايت بشريت به ارمغان آورده است و پویشی هم که دانشگاه ادیان و مذاهب برپا کرده است؛ در واقع یک ربط عینی بین پیاده‌روی اربعین حسینی و پاسدارى از اين كتاب آسمانى و محكوميت توهین‌هایی که به ساحت قرآن کریم در برخی از کشورهاى اروپايى شد، خواهد بود. این حرکت، یک اقدام نمادین است و باید به دنبال یک حرکت کارساز جهانی براى ممانعت از این توهین‌هایی که در برخی از کشورهای اروپایی صورت گرفته است، باشیم.

وی ادامه داد: البته علل اين حركت‌هاى شوم را می‌دانیم چیست و عمده آن رشد فزاینده مسلمانان و گسترش دين مبين اسلام در اروپاست؛ آمارها براى حكومت‌هاى آنجا و محافل صهيونيستى تکان دهنده‌ و این رشد برایشان نگران‌کننده است لذا به دنبال این هستند فضایی پیدا کنند که جوانان در اروپا گرایش کمتری به اسلام پیدا کنند و اسلام فوبيا را گسترش دهند.

خامه‌یار بیان کرد: ما بايد دنبال وضع و تدوين قوانین بین‌المللی توسط نهادها و سازمان‌هاى بین‌المللی برای جلوگیری از اعمال این چنینی باشيم. باید یک برخورد قانونی با همه توهین‌کنندگان به تمام ادیان جهان صورت بگیرد. این حرکت باید دانشگاهی باشد و دانشگاه‌ها متولی آن باشند. ما هم به عنوان دانشگاه ادیان و مذاهب باید سردمداری این قضیه را داشته باشیم و این هم از ما خواسته شده است. ریاست محترم دانشگاه هم به دنبال این موضوع هستند و باید این اعتراض را در سطح جهان و با صدای رسا و بلند مطرح کرد. همچنین حوزه‌های علمیه و مراکز و مجامع دینی و مذهبی باید پیشتاز این مسئله باشند و صرفاً در چارچوب صدور بیانیه اکتفا نکنند.

وی ادامه داد: باید یک پویش یا خیزش جهانی ایجاد شده و حرکتی فراگیر داشته باشیم. این حرکت، صرف رهبران دینی و مذهبی نیست و باید از سوی سازمان‌های بین‌المللی مانند یونسکو و سازمان بین‌الملل و حتی سازمان کنفرانس اسلامی، قوانین و قرارهایی را مصوب کنند که در سطح جهانی تصویب و برای اجرایی شدن آن الزامات قانونی نیز وجود داشته باشد.

شعار اردوگاه مستضعفان در مقابل اردوگاه مستکبران فراگیر شده است

معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سؤال که آیا اربعین می‌تواند عامل همبستگی مسلمانان باشد، گفت: شعار اردوگاه مستضعفان در مقابل اردوگاه مستکبران که امام خمینی (ره) بانی این ادبیات بود، فراگیر شده است. امروزه شمار جوانان مخالف با اشغالگری در کشورهای اروپایی بیش از دیگر کشورهای منطقه است. این نمادها را می‌توان در تمام اماکن عمومی آن‌ها دید. وقتی در یک مسابقه فوتبال مانند مسابقه تیم الجزایر با تیم فلسطین می‌بینیم حتی مردم الجزایر تیم فلسطین را تشویق می‌کنند، به خاطر این است که پرچم کشور فلسطین مقدس است. حتی در دوحه قطر که با همه فشارهای بین‌المللى روبه‌رو بود، پرچم فلسطین در دستان تماشگران برافراشته بود و در طول بازی‌ها با هر بهانه‌اى به اهتزاز در مى‌آمد لذا این حرکت یک حرکت آزادی‌خواهانه است و برای اولین بار اين امام حسین (ع) بود كه پرچم آزادی، آزادی‌خواهی و آزادگى را در جهان برافراشت. به همین جهت همه اینها را می‌توان در نهضت عاشورا، محرم و اربعین گرد هم آورد. تمام کسانی که شعار ضداستکباری و ضد امپریالیستی دارند، همه اینها زیر چتر امام حسین (ع) می‌توانند جای گرفته و در اردوگاه كربلا قرار گيرند.

تأسی رهبران جنبش‌های دنیا از امام حسین (ع)

این کارشناس حوزه بین‌الملل عنوان کرد: این روز‌ها مصادف با درگذشت طلال سلمان است که خود و روزنامه‌ «السفير»ش پرچم‌دار دفاع از مستضعفان بود؛ اینها در پناه پرچم عدالت‌خواهی امام حسین (ع) می‌توانند خودی نشان دهند. حضوری که در حال حاضر در پیاده‌روی اربعین و در شعار الحسین یجمعنا هست، حضور فراجغرافیایی، فراملی و فرامذهبی و فرا قوميتى است و این حضور اختیاری بوده و مسلمانان و حتی غیرمسلمانان از جای جای جهان خودشان را به این تجمع می‌رسانند. به همین جهت مخالفت‌هایی که در زمینه پیاده‌روی اربعین می‌شود، به دلیل ترس از آینده این تجمع  ميليونى است. در گذشته هم ما مقوله‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. بسیاری از رهبران جنبش‌های دنیا با تأسی از امام حسین (ع) حرکت خودشان را شروع کرده و ادامه داده‌اند. حضور فلسطینیان در سال‌های گذشته در این راهپیمایی کم‌سابقه بوده است. این حضور، حضور بزرگی است و در آینده ما با تجمع فرادینی روبه‌رو خواهیم بود و این تجمع می‌تواند نماد تجمع مستضعفان در رويارويى با مستکبران باشد.

وی در پایان با اشاره به احداث موکب دانشگاه ادیان و مذاهب در نجف و کربلا، گفت: با توجه به تأکیدات حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، دوست داشتیم که بتوانیم در این ایام خدمات بیشتری به زائران امام حسین (ع) انجام بدهیم. گرچه درب خانه‌ تمام عراقی‌ها به روی زائران امام حسین (ع) باز است. باید بدانید که هر عراقی که می‌خواهد خانه‌ای بسازد یا وسایل خانه‌ای را تهیه کند، سهم زائران امام حسین (ع) را از همان ابتدا کنار می‌گذارد و جزو هزينه‌هاى خانه‌اش به حساب مى‌آيد. این موارد در جای جای عراق دیده می‌شود. به‌خصوص در مسیرهای پیاده‌روی این مسئله بسیار پُررنگ‌تر است ولی با این وجود ما هم برای تسهیل زیارت دانشجویان و کارمندان دانشگاه ادیان و مذاهب مکان‌هایی را تدارک دیدیم تا زائران دانشگاهی از آن استفاده کنند.

خامه‌یار ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت اربعین استفاده کنند و  به نشر انديشه‌هاى ناب دينى با پشتوانه این حرکت بپردازند. ما با مراکز پژوهشی و علمى و مطالعاتى وابسته به آموزش عالی كشور برای برگزاری همایش‌های علمی فاخر در عراق و ایران در حال رایزنی هستیم و مسلم است که باید این مسائل علمی قبل یا بعد از اربعین باشد؛ به این دلیل که در اربعین همه درگیر میدان هستند و شاید نتوان به خوبی از اندیشه اندیشمندان و تحلیل‌هایشان استفاده کرد. امیدواریم در سال آینده هم در رابطه با خدمات‌رسانی به زوار دانشگاهی و هم در زمینه برگزاری نشست‌های تخصصی علمی، هنری و فرهنگى بیشتر فعالیت کنیم و از این ظرفیت مهم استفاده کنیم و غافل نمانیم.

انتهای پیام
captcha