تدارک 700 هزار نفر ظرفیت اسکان برای زائران
کد خبر: 4167483
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
حجت‌الاسلام گنابادی‌نژاد بیان کرد

تدارک 700 هزار نفر ظرفیت اسکان برای زائران

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: مجموع ظرفیت‌های اسکان در استان برای بیش از 700 هزار نفر شب پیش‌بینی شده است و 283 هزار و 385 نفر شب، روز گذشته از این ظرفیت اسکان داده شده‌اند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری استان، در نشست خبری با اصحاب رسانه با عنوان «قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی» که امروز 16 شهریورماه، با حضور  سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دبیر ستاد خدمات سفر، علی دلگیر، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین محمدعلی توسلی مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی، در محل استانداری برگزار شد، ضمن تسلیت اربعین حسینی و ایام سوگواری پیش‌رو در روزهای پایانی ماه صفر از تلاش و اهتمام تمامی اصحاب رسانه در جریان خدمت‌گذاری به زائران اربعین حسینی، تشکر و اظهار کرد: ان‌شاءالله از امروز در جریان خدمتگذاری به زائران علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) انجام وظیفه خواهیم کرد.

وی به روایتی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در این روای آمده «هر امامى به گردن دوستان و شيعيان خود عهدى دارد كه وفاى كامل به اين عهد، و بجاى آوردن نيكوى آن، با زيارت قبور آنان است. پس كسانى كه با رغبت و علاقه به زيارت ايشان و باور داشتن آنچه آنان ترغيب كرده‌اند، زيارتشان كنند، امامانِ آن‌ها در روز قيامت شفيع‌شان باشند»، بنابراین زائران، مهمانان عزیزی هستند که بر سر سفره بیعت، ضیافت و تجدید میثاق علی‌ابن موسی(ع) می‌آیند. بدین ترتیب در مشهد و خراسان رضوی مسئولیت سنگینی در میزبانی زائران بر عهده داریم، زیرا میان مسافرانِ دیگر مقصدها، با زائر انامام رضا(ع) تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

رشد 13درصدی ورود زائر به مشهد در اولین روز از دهه پایانی صفر

گنابادی‌نژاد ضمن ابراز امیدواری در ارائه خدمتگزاری بایسته و متناسب با شأن زائران حضرت رضا(ع) و رضایتمندی آن‌ها، بیان کرد: عملیات خدمتگزاری به زائران حضرت رضا(ع) در دهه پایانی صفر از روز گذشته آغاز شده است، در 24 ساعت گذشته، 164 هزار و 931 نفر، زائر وارد مشهد شده‌اند که در مقایسه با همین روز در سال قبل که 143 هزار و 490 نفر زائر بوده، شاهد رشد 13درصدی ورود زائر هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: از مجموع زائران ورودی در روز گذشته، بالاترین تردد متعلق به وسایل نقلیه شخصی است با 124 هزار و 372 نفر، همچنین 20 هزار و 956 نفر تردد با قطار و 11 هزار و 398 نفر تردد با هواپیما و 8205 نفر تردد با اتوبوس ثبت شده است. همچنین در حوادث جاده‌ای، 5 حادثه دیده و 4 مصدوم در روز گذشته داشته‌ایم که به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.

وی درباره مهم‌ترین تمهیدات قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی، اضافه کرد: از مسئله‌های مهم در حوزه خدمت‌‎گزاری، اسکان است که مجموع ظرفیت‌های اسکان در استان برای بیش از 700 هزار نفر شب پیش‌بینی شده است و 283 هزار و 385 نفرشب، روز گذشته از این ظرفیت سکان استفاده کرده‌اند.

تدارک 700 هزار نفر ظرفیت اسکان برای زائران

حضور امدادگران هلال احمر از 15 استان

گنابادی‌نژاد در حوزه بهداشت و درمان، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی خوب کمیته بهداشت و درمان با استفاده از ظرفیت‌های دیگر استان‌های و ظرفیت ملی که با اهتمام وزیر بهداشت و درمان در حوزه نیازهای پزشکی همچون کادر درمان و تجهیزات پزشکی و وسایل نقلیه و آمبولانس‌های مورد نیاز، همچنین برای تأمین دارو پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است. علاوه بر آن امدادگران هلال احمر از 15 استان برای امداد جاده‌ای مسیر تردد زائران رضوی حضور یافته‌اند، بدین ترتیب ظرفیت خوبی در پایگاه‌های امداد جاده‌ای ایجاد شده است.

موضوع نان و نانوایی؛ از تأکیدات ویژه قرارگاه زیارت

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در حوزه تأمین ارزاق و مایحتاج زائران گفت: پیش‌بینی‌های ویژه در معاونت اقتصادی استانداری و اداره کل جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و... صورت گرفته و موضوع نان و نانوایی از تأکیدات ویژه قرارگاه زیارت، استاندار و ستاد خدمات سفر استان به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی بوده که با مسئولیت محسن داوری، فرماندار مشهد برنامه‌ریزی و پیگیری شده است.

وی ضمن تشکر از حوزه خدمات شهری و اقدام جدی شهردار و مجموعه شهرداری، بیان کرد: اگرچه خدمت‌گزاری در نوبت‌های قبلی نیز با اهتمام صورت گرفته بود، اما امسال رویکرد ارتقایی، تحولی و توجه متمایز و تأکید ویژه شهردار را شاهد هستیم. در موضوع سرویس بهداشتی و پارکینگ مورد تأکید بود و علاوه بر ظرفیت‌های موجود، ظرفیت‌های موقت هم در نظر گرفته شده است، همچنین برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیار نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

گنابادی‌نژاد اظهار کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه خدمات شهری، راهنمای زائر است. در دوره‌های گذشته پیش‌بینی‌های خدمتگزاری، نسبتاً خوب بوده، اما در حوزه اطلاع‌رسانی اگر ضعف‌های به وجود آمده، جریان خدمات را تحت الشعاع قرار داده است، البته همه بار اطلاع‌رسانی تنها بر دوش شهرداری نیست و مجموعه اصحاب رسانه در این امر سهیم هستند. بدین ترتیب تمهیداتی صورت گرفته، از جمله اینکه معاونت صدا در 5 روز پایانی ماه صفر ویژه برنامه زائر را در امتداد تجربه رادیو اربعین داشته باشند که می‌تواند در راهنمایی و اطلاع رسانی به زائران امام رضا (ع) بسیار تأثیرگذار باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در شهرداری نیز ارتقای پایگاه‌های راهنمای زائر مد نظر است که در روزهای پایانی نیز به صورت شبانه‌روزی خدمت‌گزاری را ارائه دهند. همچنین تمهیداتی در ایجاد پایگاه‌های سیار خودرویی و موتوری برای راهنمایی زائران، بیش از گذشته فعال باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه امنیت، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و اطلاعات تفضیلی آن در نشست خبری آتی ارائه خواهد شد، بیان کرد: در حوزه نظارت و ارزیابی نیز محسن نجات، مدیر کل بازرسی استانداری با اهتمام ویژه‌ای ورود یافتند و امیدواریم با تشدید ارزیابی‌ها و نظارت‌های مرتبط این موضوع پیگیری شود، البته تأکید استاندار و ستاد خدمات سفر استان بر این است که بار و نقش اصلی حوزه نظارت باید به بازرسی‌های اتحادیه‌های اصناف و انجمن‌های صنفی برگردد.

نرخ‌نامه اماکن اقامتی باید در معرض دید زائران قرار گیرد

گنابادی‌نژاد با تأکید ویژه بر واحدهای خدماتی، صنفی، اقامتی و تجاری اطراف حرم مطهر رضوی، افزود: ان‌شاءالله با نظارت‌های ویژه که روزانه صورت خواهد گرفت، از این جهت هم شرایط بهتری داشته باشیم. نبود قیمت شناور در اماکن اقامتی از جمله اقدامات خوبی است که در این راستا صورت گرفت، از جامعه هتلداران خواسته شده تا نرخ‌های خود را در معرض دید زائران قرار گیرد، همچنین تجربه بارگذاری قیمت در فضای مجازی از جمله در نرم‌افزار نشان را هم داشته‌‌ایم که مورد نیز تأکید شده است، زیرا به هر میزان بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات را به زائران اطلاع‌رسانی کنیم، میزان رضایتمندی بیشتری کسب خواهیم کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به زائران توصیه کرد و گفت: همزمان با تهیه بلیط رفت، بلیط برگشت را نیز تهیه کنند، همچنین قبل از سفر، هماهنگی‌های لازم برای محل اقامت را انجام دهند تا میزان رضایتمندی بیشتری را کسب کنند.  

انتهای پیام
captcha