تحصیل 6 هزار طلبه خواهر در حوزه علمیه خراسان
کد خبر: 4169582
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹

تحصیل 6 هزار طلبه خواهر در حوزه علمیه خراسان

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان گفت: در خراسان ۶۰۰۰ طلبه در حال تحصیل داریم، همچنین ۶۰۰۰ طلبه فارغ‌التحصیل دیگر به عنوان مبلغ، معلم و کادر مدرسه با ما همکاری می‌کنند.

حوزه علمیه خراسانراضیه هاشمی، مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران، اظهار کرد: حوزه خواهران مشابه حوزه برادران فعالیت‌هایی انجام می‌دهد. در خراسان بزرگ 50 و در مشهد 15 مدرسه علمیه داریم که وظیفه آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی طلبه‌ها را برعهده دارند. در این مدارس، دروس از سطح دو تا چهار ارائه می‌شود که معادل کارشناس، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه است.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های مدارس علمیه در شهرهای مختلف شامل فعالیت‌های آموزش برای طلاب و فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی و پژوهشی می‌شود، بیان کرد: جامعه هدف اصلی ما در این فعالیت‌ها ابتدا بانوان و بعد کودکان و نوجوانان هستند. تا 7 سالگی برای دختران و پسران و بعد از 7 سالگی تنها برای دختران فعالیت‌هایی انجام می‌دهیم. سازوکار اصلی این فعالیت‌ها در مرکز مدیریت، برنامه‌ریزی می‌شود. یک بخش مرکز مدیریت، دفتر خواهران است که زیرمجموعه مدیر حوزه و شورای خواهران فعالیت می‌کند.

هاشمی افزود: در خراسان 6000 طلبه در حال تحصیل هستند، همچنین6000 طلبه دیگر که فارغ‌التحصیل از این حوزه هستند، به عنوان مبلغ، معلم و کادر مدرسه با ما همکاری می‌کنند. این فارغ‌التحصیلان با ما در حال تعامل هستند که از ظرفیت و توانایی آنها استفاده می‌کنیم.

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد خواهران روحانی نداریم، تصریح کرد: بخشی مربوط به این بوده که حوزه خواهران از سال 45 مشغول به فعالیت است و با عناوین غیررسمی طلبه تربیت می‌کردند، اما مرکز مدیریت از سال 78 مشغول به‌کار است، بنابراین برخی از افرادی که درس خواندند، هیچ مدرکی ندارند. تعدادی طلبه نیز داریم که تحصیل کرده جامعه‌الزهرا(س) و مرکز مدیریت قم هستند، بنابراین مدرک آنها از حوزه‌ علمیه قم صادر می‌شود.

95درصد مدرسان حوزه علمیه خواهران، بانو هستند

وی اظهار کرد: در سطح دو که معادل کارشناس است، 95درصد مدرسان بانو هستند، اما در برخی شهرهای محروم‌تر به دلیل نبود استاد بانو، آقایان تدریس می‌کنند. در سطح سه و چهار وضعیت متفاوت بوده و از اساتید آقا استفاده می‌‎کنیم. تلاشمان استفاده از اساتید بانو است و زمانی که استاد بانویی داریم که می‌تواند تدریس کند و شرایط آیین‌‎نامه و شرایط اولیه علمی را داشته باشد، از آنها استفاده می‌کنم، مگر اینکه فاصله علمی استاد بانو و آقا بسیار باشد، بنابراین از استاد آقا برای توانمندسازی استاد بانو بهره می‌بریم.

هاشمی در خصوص محتوای دروس در حوزه علمیه، گفت: محتوای دروس مشخص است و نمی‌توان هر روز آن‌را تغییر داد؛ زیرا موجب سردرگمی می‌شود. برای جلوگیری از سردرگمی برنامه درسی را تغییر زیادی نمی‌دهیم، اما ثابت هم نیست. از سال 91 تا امروز چهار برنامه را تجربه کردیم که در دو برنامه بعد از اینکه سه، چهار سال از اجرای آن گذشت، اخیر اصلاحاتی اتفاق افتاده است.

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در سال‌جاری طی ابلاغیه‌ای که از سوی شورای عالی صورت گرفت، برنامه ویژه خواهران تدوین شد که اداره آموزش حوزه علیه خراسان این کار را انجام داد. هر زمان این برنامه تصویب شود، در مدارس خواهران اجرایی می‌شود و این برنامه باید تا چهار تا پنج سال ثابت بماند.

شروط ورود به حوزه

وی با بیان اینکه حداقل مدرک موردنیاز برای ورود به حوزه علمیه، سیکل است، اظهار کرد: در حال حاضر دو برنامه درسی داریم. یکی از برنامه‌ها برای طلبه‌هایی با مدرک سیکل و متوسطه اول است که یک سال به برنامه درسی اضافه می‌شود. برنامه درسی دیگر نیز برای متوسطه دوم با مدرک دیپلم به بالا بوده که وارد حوزه می‌شوند. حداکثر سن افرادی که قصد ورود به حوزه دارند، باید بین 25 تا 28 سال باشد. افرادی که با مدرک سیکل قصد ورود به حوزه را دارند، باید حداقل 15 سال داشته باشند.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا شرایط خاصی برای تبلیغ خواهران وجود دارد، بیان کرد: بیشتر شرایط علمی مطرح است؛ یعنی سه سال اول تحصیل را تمام کرده باشند، حداقل‌هایی را پشت سر گذاشته باشد، بعد از آن اجازه ورود پیدا می‌کنند که اول به‌عنوان همراه سایر مبلغان و بعد به‌عنوان خود مبلغ مشغول به‌کار می‌شوند.

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان با اشاره به نظارت‌های موجود، گفت: بخش حراست، بر طلبه، استاد، کادر و فارغ‌التحصیلان نظارت دارد. در دانشگاه بعد از تحصیل پیگیری نمی‌شود، اما در حوزه ما مواردی داشتیم که باید مدرک فرد باطل می‌شد، البته تعداد آن زیاد نیست اما گاهی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه شهریه‌ای به خواهران پرداخت نمی‌شود، بیان کرد: شهریه بنا به مجوز دفتر مراجع صادر می‌شود که تنها به آقایان اختصاص پیدا کرده است. برخی مدارس خودگردان هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند و طلبه باید مبالغی را پرداخت کند که در کنار آن در تلاش هستیم به بهانه‌هایی هدیه‌هایی را به طلبه‌ها پرداخت کنیم.

رشد 40درصدی ورودی حوزه علمیه خراسان

هاشمی افزود: امسال نسبت به سال گذشته، رشد بیش از 40 درصدی در ورودی خواهران و برادران در حوزه خراسان داشتیم. در دانشگاه با یک آزمونی که فرد ممکن است حداقل امتیاز را به دست آورده باشد سر کلاس درس می‌نشیند اما در حوزه چند مرحله پذیرش داریم. ممکن است افرادی که وارد حوزه شدند در مرحله مصاحبه یا تثبیت حذف شوند.

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان در خصوص مأموریتی که از طرف شورای عالی برای حوزه تعریف شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین مأموریت ما این است که برنامه‌ریزی کرده و حوزه را توانمند کنیم تا نسبت به مسائل زن و خانواده در جامعه پاسخگو باشند. مأموریت دوم این است که فعالیت‌های خود را متناسب با نیازها و شرایط جغرافیای اجتماعی و سیاسی منطقه متناسب کنیم. باید بتوانیم مسائل بانوان را ابتدا شناسایی و بعد حل کنیم که این در ابتدا برای خود خراسان بزرگ و بعد حتی در جامعه بزرگ‌تر است.

وی با بیان اینکه درصدد رسیدن به اهداف بین‌المللی نیز هستیم، اظهار کرد: ارتباطاتی را با زنان کشورهای مختلف آغاز کردیم و کم و بیش به نیازهای آنها واقف شدیم. باید طلبه‌های خود را توانمند کنیم تا پاسخگوی نیازها باشند. ما طلبه‌هایی داریم که فعال بین‌الملل هستند و دوره‌هایی را نه در قالب برنامه درسی، بلکه در قالب محتواهای فوق‌العاده گذراندند.

هاشمی ادامه داد: زبان یکی از نیازها برای برقراری ارتباط با زنان بین‌المللی است. همچنین طلبه‌ها باید فرهنگ کشور را بشناسند، نحوه ارتباط را یاد بگیرند و بعد بدانند چه نیازی دارند و مطابق با آن توانمند شوند. هر کشوری نیاز متفاوتی دارد که باید براساس آن، توانمندی خواهران را افزایش دهیم. بعد از این پیش‌نیازها طلبه‌ها می‌توانند با اعزام یا ارتباط مجازی کار ارتباط و تبلیغ را داشته باشند.

مدیر دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان در خصوص وجود مدارج مختلف حوزوی و یا مراسم عمامه‌گذاری در میان آقایان، گفت: چنین برنامه‌هایی در میان خواهران طلبه وجود ندارد و تعابیر مردان و همچنین تلبس را برای آنها نداریم. به تازگی گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام دادیم تا راهی برای شناسایی طلبه خواهر تعریف کنیم و اگر این امکان وجود داشته باشد، ما نیز مراسم تلبس خواهران داشته باشیم یا شرایط ویژه‌ای که طلبه خواهر از سایر بانوان مشخص شود. هنوز به‌صورت جدی وارد این موضوع نشدیم و به نتیجه نرسیدیم.

انتهای پیام
captcha