تشریح برنامه‌های هشتمین نمایشگاه تخصصی «کتب حوزوی و معارف اسلامی» در مشهد
کد خبر: 4169874
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

تشریح برنامه‌های هشتمین نمایشگاه تخصصی «کتب حوزوی و معارف اسلامی» در مشهد

معاون علمی مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های هشتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در مشهد پرداخت.

هشتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رضایی، معاون علمی مدیریت حوزه علمیه خراسان، در نشست خبری هشتمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی که امروز، ۲۸ شهریورماه، در اتاق جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد،  ضمن تبریک ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، کرونا در ایران حاکم شده بود و رونق برخی از فعالیت‌ها کاهش یافت، امروزه فعالیت‌های این‌چنینی اقتضاعات خاصی را به همراه دارد. یعنی برگزاری و پیش‌بینی ما برای این نمایشگاه با سال‌های اخیر متمایز است. همچنین این نمایشگاه خروجی محور است، یعنی تمامی مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی که در طول سال فعالیت‌های گوناگونی دارند در این نمایشگاه خروجی کار خود را ارائه می‌دهند. 

وی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نمایشگاه کتاب و کتابخوانی، بیان کرد: در سال 71 آیت‌الله خامنه‌ای، فرمودند: «حضور بنده در نمایشگاه به دو منظور است، یک منظور به علت اشباع و پاسخگویی به خواست قلبی خودم و دومین منظور همین سنت کتابخوانی و کتابخواهی خواهد بود.»، یعنی حتی حضور انسان‌ها در این نمایشگاه‌ها هم بی‌برکت نخواهد بود. 

معاون علمی مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی تصریح کرد: حوزه‌ خراسان امتیازات رقابتی خاصی دارد که این امتیازات به ۱۲ مورد می‌رسد. یکی از آنها این است که فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی چندضلعی در حوزه خراسان امکان‌پذیر است. یعنی همزمان دانشگاهی باسابقه و قدیمی و حوزه‌ای بسیار کاربردی در این استان همکاری و همراهی دارند. 

رضایی در خصوص تعداد ناشران این نمایشگاه، گفت: با توجه به اقتضاعات جغرافیایی این استان، این نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی با ۲۰ ناشر کار خود را آغاز کرده است و امسال بعد از ۷ سال برگزاری، ۱۴۰ ناشر را به همراه خود دارد. این حوزه با ساختار مستقل به بلوغ علمی و پژوهشی دست یافته است که پیشتاز در کارآمد ساختن علوم حوزوی است. 

وی در خصوص چشم‌اندازهای این استان در سال ۱۴۱۷، تصریح کرد: برای سال ۱۴۱۷ افق بلندمدت همان به دست آوردن رتبه ناشر برتر پژوهشی در سطح ایران اسلام، دارای مجهزترین کتابخانه‌های دیجیتالی علوم و معارف اسلامی در منطقه و برخوردار از مناطق پژوهشی خواهد بود. بعضی از این موارد در حال پیگیری هستند و برخی نیز در سال‌های آینده به دست می‌آیند. 

معاون علمی مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی افزود: برگزار کننده این جشنواره معاونت علمی حوزه علمیه خراسان است. اما این فعالیت، فعالیتی فرابخشی است و یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی آن را برعهده گیرد. لذا سازمان‌های شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و سازمان‌های دیگر نیز همکاری مناسبی به مراتب خواهند داشت. همچنین برگزاری این نمایشگاه از سال 94 آغاز شده است و در زمان کرونا فعالیت مجازی را به دنبال داشته است. 

برپایی دومین نمایشگاه بزرگ کتاب

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلیمن احسان کفشدار طوسی، مدیر ارتباطات مدیریت حوزه خراسان، ضمن خیرمقدم به تمامی حضار، در خصوص جزئیات این نمایشگاه، بیان کرد: این نمایشگاه بعد از نمایشگاه بین‌المللی کتاب، دومین نمایشگاه بزرگ کتاب استان محسوب می‌شود. یعنی از جهت وسعت و فراگیری بعد از نمایشگاه کتاب بین‌المللی استان، نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی در استان رتبه دوم را دارد.

وی ادامه داد: همچنین امسال محیط در نظر گرفته شده برای نمایشگاه بسیار وسیع‌تر از سال گذشته خواهد بود و این نمایشگاه فقط در مبحث حوزه فعالیت ندارد، بلکه کتب‌های معارف اسلامی را هم پوشش می‌دهد. این نمایشگاه با حضور مسئولان و مقامات محترم از جمله تولیت محترم آستان قدس، استاندار، شهردار و… برپا خواهد شد. 

کفشدار در خصوص افتتاحیه نمایشگاه کتاب، اظهار کرد: افتتاحیه این نمایشگاه در ۳۰ شهریورماه، ساعت ۹:۳۰ در حسینیه آیت‌الله شاهرودی واقع در امام رضا(ع) ۱۹ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، دبیر عالی شورای حوزه علمیه خراسان برگزار می‌شود. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق رجایی خراسانی، مدیر پژوهشی و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی تا ۷ مهرماه برپا می‌شود. همچنین این نمایشگاه براساس اسناد مهمی یعنی سند چشم‌انداز و الزامات گوناگون به ویژه الزام دوم و پنجم این سند و همچنین نظام جامع پژوهش و برنامه‌های کلان پژوهشی طرح‌ریزی شده است.

وی تشریح کرد: اهمیت و ضرورت این نمایشگاه از آن جهت که باعث رشد و پویایی سازمانی حوزه علمیه و هم رشد و پویایی عموم طلاب را به همراه دارد، بسیار ارزشمند است. هر رویداد علمی و پژوهشی اهدافی را در پی دارد. اهداف برگزاری این نمایشگاه علاوه بر تهیه و توزیع منابع علمی، آموزشی و پژوهشی حوزویان، تسهیل دسترسی اساتید و طلاب به منابع علمی را هم مورد هدف قرار داده است که البته با درنظر گرفتن تخفیف ویژه نسبت به طلاب و نخبگان و پژوهشگران خواهد بود.

مدیر پژوهشی و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: فرهنگ کتابخوانی و ارتقای فرهنگ پژوهش و همچنین زمینه‌سازی برای حضور ناشران داخلی و خارجی در این عرصه مدنظر حوزه علمیه بوده است. لذا در راستای این اقدام معرفی این حوزه به عنوان نهاد علمی پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در کنار سایر کنشگران مهم حوزه پژوهش و دانش مانند آستان قدس رضوی و در همراهی و معیت بنیاد پژوهش‌های آستان‌ قدس‌رضوی، می‌تواند زمینه مناسبی را برای معرفی حوزه و کنشگران را به همراه داشته باشد.

رجایی در خصوص حضور نمایندگان خارجی در نمایشگاه کتب حوزوی و معارف اسلامی، گفت: این نمایشگاه پذیرای برخی از ناشران خارجی و نمایندگان آن‌ها مانند مؤسسه امام صادق(ع) و انتشارات مکتبة‌الامام که به نمایندگی از ۱۰ ناشر بین‌المللی در این نمایشگاه حضور به عمل می‌‌آورند، بیش از 14 هزار عنوان کتاب ارائه خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن میرزاده، مسئول نمایشگاه‌های حوزه علمیه خراسان، تصریح کرد: نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی رویدادهای مهمی را به ارمغان می‌آورد. یکی از این رویدادها اجرای هجدهمین دوره اهدای طرح کتاب است که در هر دوره به طور متوسط 8 تا 10 هزار کتاب توزیع شده است. این طرح  در 17 دوره برپایی از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

وی بیان کرد: در راستای برگزاری این نمایشگاه فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی هم صورت می‌گیرد. اعم از بسته ویژه علمی ـ پژوهشی با حضور اساتید بزرگ حوزوی، کارگاه‌های علمی و پژوهشی در خصوص طلاب و بازدیدکنندگان و همچنین سخنرانی‌هایی در خصوص موضوعات مهم روز جامعه اعم از حجاب، تربیت کودک، امر به معروف و نهی از منکر و...، مشاوره انتخاب کتاب خوب، برگزاری کرسی‌های علمی-ترویجی و آزاداندیشی و جلسات نقد کتاب‌ها نیز برگزار خواهد شد.

میرزاده در خصوص جزئیات برگزاری این نمایشگاه، افزود: در میان روزهای برپایی دو روز ویژه حضور بانوان است که مربوط به یکم و چهارم مهرماه است. ساعت کاری نمایشگاه از 8.30 صبح تا 17 بعدازظهر خواهد بود.

مسئول نمایشگاه‌های حوزه علمیه خراسان در خصوص غرفه‌های این نمایشگاه، اظهار کرد: 90 غرفه در این نمایشگاه حضور دارند، که یک غرفه ویژه شهدای روحانی حوزه علمیه خراسان به مناسبت هفته دفاع مقدس و همچنین یک غرفه مخصوص تدبر در قرآن برپا خواهد شد. نمایندگان ناشران خارجی هم از عراق، لبنان، مصر حضور خواهند داشت. همچنین امسال بیش از 14 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

وی در خصوص استقبال مردم از نمایشگاه در سال گذشته، اظهارکرد: در سال گذشته 5400 بن اهدا شد و مجموعاً 8000 نفر از نمایشگاه بازدید داشته‌اند. امسال 7500 بن توزیع خواهد شد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، تعداد بازدیدکنندگان به 12هزار نفر خواهد رسید. این بن‌ها به سه دسته از افراد تقدیم خواهند شد. دسته اول ویژه طلاب حوزه علمیه که با تخفیف ۵۰درصد است و دسته دوم ویژه اساتید حوزه علمیه که با تخفیف 70درصد و دسته سوم برای پژوهشگران و نخبگان پژوهشی با ۱۰۰درصد تخفیف اهدا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha