دبیران ستاد اقامه نماز، ستادی عمل کنند
کد خبر: 4179355
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹

دبیران ستاد اقامه نماز، ستادی عمل کنند

نماینده رئیس‌جمهور در امر نماز گفت: دبیران ستاد اقامه نماز، ستادی عمل کنند و اینکه بتوانیم از بودجه‌های مملکت برای نماز هم استفاده کنیم.

محمدحسین رضایی، نماینده رئیس‌جمهور در امر نمازبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدحسین رضایی، نماینده رئیس‌جمهور در امر نماز در گردهمایی آموزشی توجیهی دبیران محترم ستاد اقامه نماز شهرستان‌های کشور که با حضور 17 استان در روزهای 10 و 11 آبان ماه در هتل مشهد در حال برگزاری است، ضمن بیان خاطره‌ای از خدمت 20 ساله در سازمان حج و زیارت اظهار کرد: در سال 1382 که از سازمان حج بیرون آمدم، حاج آقای قرائتی با من تماس گرفتند و گفتند شما چند سال برای حج کار کردید؟ گفتم 20 سال ایشان گفتند تو می‌دانی که 20 سال برای قبله نماز کار کردی.،حال چند سال حاضری برای نماز کار کنی؟ ایشان در پاسخ به حاج آقا قرائتی فرمودند که تا آخر عمر در خدمت نماز هستم.

رضایی به سخنرانی رهبر انقلاب در خصوص اجلاس‌ها، به‌ویژه اجلاس 13 در شهرکرد اشاره و بیان کرد: «اجلاس شما صرفاً محلی برای سخنرانی نیست». اولین نامه نوشته شده در سال 1369 در قالب نماز را حاج آقای قرائتی به آقای هاشمی رفسنجانی نوشتند و ایشان زیر این نامه نوشتند که از تمام امکانات دولتی برای امر نماز استفاده کنید.

وی با بیان اینکه دو مطلب یا دو درخواست داریم، اظهار کرد: یکی اینکه تشکیلات ستاد اقامه نماز در همه استان‌ها به‌صورت فرد مشخص دولت تعیین شود و بخش دوم این هست که بتوانیم از بودجه‌های مملکت برای نماز هم استفاده کنیم.

رضایی گفت: تا به امروز در امر اول توفیقی نداشتیم، ولی در امر دوم نکاتی هست. نماینده رئیس جمهور در خصوص مورد دوم نقل قولی از حاج آقای قرائتی عنوان می‌کنند که ایشان می‌فرمایند اگر مسئولی بخواهد کاری کند، راهش را پیدا می‌کند، اگر مسئولی نخواهد کاری را انجام دهد، بهانه‌اش را پیدا می‌کند، بستگی به خود فرد دارد. ایشان در ادامه صحبت‌هایشان گفتند به افرادی حاضر در ستاد اقامه نماز که شما نمی‌توانید همه کار را خودتان انجام بدهید که در این خصوص به سخنی از دکتر بهشتی اشاره کرد که گفته است جای 40 نفر کار نکنید، به جای آن 40 نفر را به‌کار بگیرید. دبیران ستاد اقامه نماز باید ستادی عمل کنید و غیر از این نمی‌توانید باشید.

نماینده رئیس‌جمهور در امر نماز، به سخن رهبر انقلاب در خصوص جلسه امروز اشاره کرد و گفت: «ترویج نماز با همه‌ شیوه‌های اثرگذار، در شمار وظایف بزرگی است که همه باید بدان اهتمام ورزیم». 

مسعود سرگزی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور در جلسه امروز که گردهمایی آموزشی توجیهی دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان‌های سراسر کشور در مشهد مقدس بود، اظهار کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان همچنان اولویت اول و خط مقدم فعالیت است. در مورد اهمیت این موضوع ایشان به ذکر نکاتی برای بهبود فعالیت و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این جلسه پرداختند. در این رابطه ایشان به برگزاری 6 دوره آموزشی و 5 برنامه فرهنگی در مدارس برای دانش آموزان، خانواده ها، معلمان و مربیان و امامان جماعت اشاره کردند.

وی ادامه داد: همراهی در اجلاس استانی و برگزاری اجلاس شهرستانی برای هماهنگی و هم افزایی با ادارات کل و مناطق آموزش و پرورش امری لازم است.

سرگزی افزود: استفاده از ظرفیت تبلیغی طلاب و روحانیون در برنامه‌ها به ‌ویژه در تقویت نماز مدارس باید در نظر گرفته شده و از این ظرفیت استفاده لازم برده شود. همچنین در مدارس استفاده موثر از هیئت‌‌های اندیشه‌ورز نماز و دعوت و برنامه‌ریزی برای حضور فرماندار، امام جمعه و مسئولان محلی در نمازهای جماعت مدارس، دانشگاه ها و ادارات شهرستان می‌تواند موثر و مفید باشد. 

وی اظهار کرد: باید به تفاهم‌نامه‌ها و ظرفیت‌های جدید برای حضور و فعالیت ستاد توجه کرد، به عنوان مثال تفاهم‌‌نامه با ارتش که این تفاهم‌نامه می‌تواند شامل آموزش روحانیون، آموزش خانواده‌ها و کارکنان درکوی‌های سازمانی باشد و همچنین استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه برای تربیت و توانمندسازی طلاب به عنوان مربی، مبلغ، مدرس و امام جماعت باشد.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور گفت: باید توجه ویژه به مربیان بومی داشت و با شناسایی، آمادگی و معرفی آن‌ها برای حضور و تدریس در دوره‌ها و برنامه‌های ستاد استفاده کرد و بدین صورت ظرفیت‌های آموزشی و تبلیغی در شهرستان‌ها را توسعه داد.

وی به تشرح وظایف و مأموریت‌های دبیران محترم ستاد اقامه نماز شهرستان‌ها پرداخت و اظهار کرد: یکی از این وظایف، تعامل با مجموعه مدیریت شهرستان‌ها از جمله فرماندار، امام جمعه، نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، رؤسای ادارات، شهردار، بسیج و ... است که از این طریق می توان در پیشبرد سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های ابلاغی ستاد بهره برد.

سرگزی افزود: با جذب منابع، امکانات و اعتبارات از محل منابع و خیرین شهرستان می‌توان به توسعه برنامه‌ها و فعالیت‌های مصوب ابلاغی و ابتکاری در حوزه نماز و مسجد (ظرفیت شناسی و ظرفیت سازی) کمک شایانی کرد.

وی ادامه داد: تشکیل مستمر و منظم جلسات شورای اقامه نماز شهرستان با محوریت فرماندار و حضور اعضای مصوب شورا، حضور مؤثر در جلسات و کارگروه‌های شهرستان‌ها که شامل شورای اداری، شورای آموزش و پرورش، هیأت های اندیشه ورز مدارس و ... می شود نیز مؤثر خواهد بود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور گفت: به حضور مستمر و منظم در جلسات و نشست‌های فصلی ستاد اقامه نماز استان با شهرستان‌ها تأکید داریم.

انتهای پیام
captcha