سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی آغاز به کار کرد
کد خبر: 4181067
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی آغاز به کار کرد

سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی با حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه از امروز، 20 آبان ماه در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی کار خود را آغاز کرد.

تئاتربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد جهان‌پا، دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی، در نشست خبری سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که امروز، ۲۰ آبان ماه در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره با حدود 100 اثر ارسالی به دبیرخانه از ۲۰ تا ۲۳ آبان ماه برگزار می‌شود. از میان این آثار که مورد داوری قرار گرفته، ۱۱ اثر در بخش صحنه‌ای و 11 اثر در بخش خیابانی برگزیده شده است و از میان مجموع آثار حدود 46 اثر از شهر مشهد و بقیه از شهرستان‌های استان دریافت شده است.

وی در خصوص هیئت داوران این جشنواره بیان کرد: داوری این 100 اثر و برگزیدن 22 اثر به کمک سیدجواد اشکذری، رضا حسن زاده و حجت‌الاسلام یوسف زاده صورت گرفته است. در دبیرخانه‌ جشنواره طی سه روز پذیرای 400 هنرمند هستیم که حدود ۱۲۰ نفر از آنها از شهرستان‌های مجاور مشهد هستند.

جهان‌پا در خصوص بازگشت تئاتر خیابانی تصریح کرد: بعد از سالیان متمادی که بخش مسابقه تئاتر خیابانی از تئاتر استانی حذف شده بود و فقط در مرحله کشوری برگزار می‌شد، از امسال دوباره این شوق به هنرمندان تئاتر بازگشته است و در قالب 11 اثر در این جشنواره نمایانگر خواهد شد؛ همچنین حضور سه نسل متفاوت از تئاتر استان در تئاترهای این جشنواره وجود دارد.

دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی افزود: داوری این جشنواره را به دو بخش مجزا تقسیم کرده‌ایم تا به هنرمندان یادآور شویم که جایگاه تئاتر خیابانی برای ما بسیار ارزشمند است و بهترین داورانی که می‌توانستیم را برای این بخش تئاتر خیابانی در نظر گرفته‌ایم. این داوران ،شهرام موشی، رئیس خانه تئاتر خیابانی کشور، رضا حسینی و محمد ناصری به نمایندگی تئاتر شهرستان هستند و در این جشنواره حضور دارند.

وی در خصوص داوری تئاتر صحنه‌ای تصریح کرد: در تئاتر صحنه‌ای رقابت سخت و حساس است و طبق پیش‌بینی داوران امسال سال تئاتر شهرستان است. داوران اصلی تئاتر صحنه‌ای رضا صابری، مهدی نصیری و سیدجواد اشکذری هستند، همچنین تئاتر خراسان رضوی در کشور بی‌نظیر است، لذا پیش‌بینی ما این است که با همکاری و همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بتوانیم سه اثر را در بخش صحنه‌ای و بیش از دو اثر را در بخش خیابانی به جشنواره منطقه‌ای ارسال کنیم.

جهان‌پا در خصوص مکان برگزاری تئاترهای این جشنواره اظهار کرد: مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه استاد نوری و سالن بهار، نمایشگر تئاترهای صحنه‌ای و همچنین پارک ملت با مدیریت و همکاری شهرداری میزبان تئاترهای خیابانی هستند و به علت فرصت اندک و محدودیت‌های مالی، هر اثر یک‌بار اجرا می‌شود، اما اگر استقبال زیادی صورت گیرد ممکن است بعضی از اثرها، بیش از یک بار اجرا شوند.

دبیر سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی افزود: بیشترین آثار شهرستانی از شهرستان‌های سبزوار و تربت حیدریه دریافت شده است، همچنین قوچان و نیشابور امسال نسبت به سال‌های گذشته حضور پررنگ‌تری دارند، علاوه بر شیوه‌نامه‌ مخصوص هم‌فکری‌ها و هم‌افزایی‌هایی برای حمایت و تولید یک اثر در ساحت نشر ستاره‌ها و ساخت آثار دفاع مقدس نیز صورت گرفته است. امسال نیز هدیه ویژه‌ای از طرف فرمانده سپاه امام رضا(ع) برای حمایت از تولید یک اثر در ساحت نشر مفاهیم دفاع مقدس در نظر گرفته‌ شده است.

وی در خصوص حضور نویسندگان در این جشنواره گفت: همیشه نگاه ما به نویسندگان بومی بوده است و طبق شیوه‌نامه، آثاری که نویسنده خارجی دارند امکان حضور در جشنواره را ندارند و همچنین در بخشی از موارد آثاری از نویسندگان مشهور کشور به دست ما رسیده است.

انتهای پیام
captcha