کد خبر: 4189124
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۶
معاون علمی رئیس جمهور:

علم عالم آل محمد (ص)، علم زاینده است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی گفت: علم عالم آل محمد(ص) مدام در حال زایندگی است و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور، شامگاه ۲۹ آذرماه، در آیین اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، بیان کرد: داستان‌های متعددی از ارزش علم در میان علما و اهل بیت(ع) داریم. در علم‌آموزی آنقدر خبر است که شکی نیست یکی از ستون‌های شیعه اهمیت به جایگاه علم است.

وی افزود: علم در هر حال خیر و منفعت است، اگر از آن در امور دنیوی و اخروی استفاده شود، حتما علم نافع خواهد بود. وقتی از حیات دنیا حرف‌ می‌زنیم از علمی حرف می‌زنیم که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کند.

معاون علمی رئیس جمهور تصریح کرد: فکر نمی‌کنم دینی به اندازه اسلام و شیعه به شغل و کار توجه کرده باشد. در ۹ جز از ۱۰ جز اسلام به روزی حلال اهمیت داده است. بارها شنیده‌ایم که کسب و کار برای خانواده به اندازه جهاد در راه خدا است. در چنین مکتبی انسان‌هایی هستند که همیشه به آنان افتخار کرده‌ایم. کسانی هم هستند در علوم مادی مطرح هستند، همانند جابربن‌حیان که از شاگردان امام صادق(ع) بوده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: شیخ بهایی نیز از همین افراد است که چند اثر خاص دارد مانند سی‌وسه‌پل، حمام شیخ بهایی و یا شبکه آب‌رسانی عظیم شهر اصفهان، علم ترمودینامیک عقبه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دارد. شیخ بهایی چگونه ۴۰۰ سال پیش حمامی تولید می‌کند که از نظر علم ترمودینامیکی نمی‌توان به اصول آن دست پیدا کرد؟

علم عالم آل محمد (ص)، علم زاینده است

وی تصریح کرد: نگاه ما به امام رضا(ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا(ع) را مخزن می‌دانیم یا جریانی؟ امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است، یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: چرا به جوان شیعه یاد نمی‌دهیم که می‌توان از خود امام رضا(ع) سؤال پرسید. امام رضا(ع) زنده است و جواب می‌دهد. همانطور که امام رضا(ع) شفا می‌دهد و گره‌ها را باز می‌کند، می‌تواند در علم پزشکی و فیزیک و... هدایت کند. یقین دارم شیخ بهایی به جز وصل شدن به نور جریان آل محمد می‌توانست ۲۰۰ سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنین آثاری خلق کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: امام رضا(ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، می‌توان از امام رضا(ع) هم سؤال کرد. یکی از مظلومیت امام زمان(عج) و ائمه معصومین از خود ما است. از ائمه معصومین می‌توان سؤال پرسید و جواب گرفت.

وی ادامه داد: در مورد این جریان نمی‌توان در همه جا سخن گفت. اگر قرار باشد این جریان احیا شود که به امام رضا(ع) به عنوان یک چشمه زاینده که می‌توان از ایشان مدد گرفت، مکانش جایی مانند دانشگاه امام رضا(ع) است.

معاون علمی رئیس جمهور بیان کرد: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میان‌بر است و از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبری تاکید کرده‌اند که نقش الهام و اشراق را کم نگیرید. گاهی اوقات می‌ترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. 

دهقانی فیروزآبادی گفت: اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم. معقتدم که در حرم امام رضا(ع) افاضات علمی صورت گرفته می‌شود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی ندارد. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا(ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.

انتهای پیام
captcha