آمادگی افزایش ظرفیت مهدالرضا(ع) در کشور وجود دارد
کد خبر: 4190155
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

آمادگی افزایش ظرفیت مهدالرضا(ع) در کشور وجود دارد

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: اگر تعداد مراکز مهدالرضا(ع) افزایش یابد، می‌توانیم تعداد بیشتری از متقاضیان را در این مراکز پوشش دهیم، پس ما آمادگی افزایش ظرفیت تعداد مراکز مهدالرضا(ع) را دارا هستیم و از این امر استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضویحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مهدالرضا(ع) بالغ بر 470 شعبه در بیش از 230 شهر و روستای کشور تاسیس شده است و به صورت همزمان و یکپارچه در الگوی آموزشی خود فعالیت می‌کنند. این طرح که در بیش از 1200 کلاس در سطح کشور درحال برگزاری است، به صورت منظم به تاریخ و روز مشخص آن سرفصل آموزشی که تعیین شده است را آموزش می‌دهند و تدریس می‌کنند. فلذا تمامی شعبه‌های مهدالرضا(ع) از آموزش یکسان و هماهنگی در سطح کشور برخوردار هستند. 

وی ادامه داد: بیش از 25هزار قرآن‌آموز پیش‌دبستانی در این طرح به همراه قرآن و قصه، نمایش و آموزش حروف الفبا روخوانی و مفاهیم پیش دبستانی را آموزش دیده‌اند. این طرح در 180 ساعت آموزشی یعنی 90 جلسه دوساعته طی ابتدای مهرماه تا انتهای خردادماه، به صورت یک روز درمیان برگزار شده است که طی آن علاوه بر روخوانی و حروف الفبا، مفاهیم پیش‌دبستانی، آشنایی با فصل‌ها و رنگ‌ها، سیره چهارده معصوم و برخی از مفاهیم علوم و ریاضی را نیز آموزش داده می‌شود. 

میریان بیان کرد: برای گروه‌های متقاضی 5 ساله، فعالیت‌های جانبی را علاوه بر فعالیت‌های مهدالرضا(ع) تخصیص داده شده است. این فعالیت‌ها شامل: بازدید از کبوترانه حرم، شهربازی، سینما و استخر است. یعنی ما سعی کرده‌ایم که این دوره علاوه بر زمان محدودی که دارد، دوره‌ای جامع و غنی باشد تا کودک از تمامی جوانب آموزش دریافت کند. البته این انتقاد به مهدالرضا(ع) زیاد بیان شده است که «چرا مهدهای خصوص پنج روز در هفته را برای کودکان ارائه نمی‌دهیم؟» باتوجه به این سوال باید در نظر داشته باشیم که مهدالرضا(ع) وظیفه رقابت با پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها را بر عهده ندارد، بلکه این مهدکودک‌ها باید به صورت تخصصی کار خود را انجام دهند و ما مجوز برگزاری مهدکودک به صورت تمام وقت را نداریم و زمان لازم برای کلاس قرآن در حد همان هفته‌ای 6 ساعت مناسب بوده و کفایت می‌کند. البته مهدکودک‌های خصوصی در سطح کشور وجود دارند که از الگوی آموزشی مهدالرضا(ع) استفاده کرده و در کنار آن برنامه‌های دیگری را برای کودکان ارائه می‌دهند و به صورت 5 روز در هفته فعالیت دارند.

مدیر مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تشریح کرد: مهدالرضا(ع) در مشهد بیش از 150 شعبه دارد که قریب به 135 تا از آنها مساجد هستند و مابقی حسینیه‌ها، موقوفه‌ها و مراکز هستند. البته ما درخواست داریم که مسجدهای مختلف در سطح کشور و به‌خصوص شهر مشهد طرح مهدالرضا(ع) را پذیرش کنند و اجازه برگزاری این کلاس‌ها را به ما بدهند. زیرا تعداد مخاطب و تقاضا در شهر مشهد و خراسان رضوی بسیار بالا است و ما شاهد هستیم که طی دو سه ساعت اولیه‌ای که سایت ثبت نام مهدالرضا(ع) باز می‌شود، نزدیک به 90 درصد ظرفیت این مهدها تکمیل شده و تنها ظرفیت کمی بعد از ساعات اولیه ثبت‌نام، باقی می‌ماند. فلذا اگر تعداد مراکز مهدالرضا(ع) افزایش یابد، می‌توانیم تعداد بیشتری از متقاضیان را در این مراکز پوشش دهیم، پس ما آمادگی افزایش ظرفیت تعداد مراکز مهدالرضا(ع) را دارا هستیم و از این امر استقبال می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: در سال 1395، مهدالرضا(ع) حدود 8500 نفر ظرفیت داشته است، اما امروزه این ظرفیت به اندازه‌ای افزایش داشته است که این تعداد به بیش 13هزار نفر جمعیت رسیده است. همچنین طرح تحفیظ رضوی هم تنها در مشهد آغاز شده که در بیش از 100 مسجد برگزار شده و بیش از 1200 قرآن آموز درحال آموزش هستند. 

میریان در خصوص اقدامات مرکز قرآن کریم سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در حوزه تبلیغ و ترویج، افزود: در این حوزه انواع زیادی از برنامه‌های تبلیغی را دارا هستیم که این برنامه‌ها اعم از مسابقات قرآنی، کرسی‌های تلاوت، جشن‌ها و پویش‌ها، جلسات سنتی خانگی، پویش‌های ملی و مذهبی و نمایشگاه‌ها است که در ایام مناسبتی مانند دهه محرم، ماه رمضان و دهه کرامت این نمایشگاه‌ها برگزار می‌شوند.

انتهای پیام
captcha