اندیشه و عمل مقام معظم رهبری در اقامه قرآن بررسی شد
کد خبر: 4191956
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
در کنگره بین‌المللی مشهد؛

اندیشه و عمل مقام معظم رهبری در اقامه قرآن بررسی شد

محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش مؤسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری با ارائه مقاله‌ای در کنگره بین‌المللی مشهد به بررسی اندیشه و عمل معظم له در اقامه قرآن پرداخت.

اندیشه و عمل مقام معظم رهبری در اقامه قرآن بررسی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد مقدس، محمد اسحاقی، معاون پژوهش و آموزش مؤسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری (مد ظله‌العالی) طی سخنانی در اختتامیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای (اجلاسیه شرق کشور) با ارائه پژوهشی تحت عنوان «اندیشه و عمل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اقامه قرآن» مطالبی را بیان کرد.

وی گفت: وجوه گوناگون شخصیت مقام معظم رهبری به مثابه اندیشمند و صاحب فکر، حاکم و رهبر نظام سیاسی و اسلام‌شناس و مفسر قرآن قابل ارزیابی است و در ابعاد دیگری چون رهبری معنوی و اخلاقی، آگاه به ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور، فرمانده کل نیروهای مسلح کشور، فرد مؤثر در جریان‌های سیاسی و اجتماعی، شخصیتی انقلابی، سخندان، خطیب و آشنا به هنر گنجانده می‌شود.

اسحاقی با بیان اینکه رهبری در تفسیر قرآن خود رویکردهایی ناظر به مخاطب خود دارند تصریح کرد: این مخاطبان طیف وسیعی از مردم شامل مردم ایران و جهان اسلام، مسئولین کشور، فرماندهان نظامی، جوانان و فعالان انقلابی، اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی و فعالان هنری و رسانه‌ای است.

این پژوهشگر در ادامه مواجهه با بیانات رهبر معظم انقلاب را در سه گام خلاصه و بیان کرد: گلم اول تفقه به معنای شناخت؛ گام دوم تبیین برای ترویج و تبلیغ و گام سوم تحقق بیانات ایشان به منظور اجرایی شدن فرامین ایشان است.

وی در ادامه به بخشی از مضامین قرآنی در آراء و اندیشه‌های آیت الله العظمی خامنه‌ای اشاره و تصریح کرد: این مضامین با کلیدواژه‌هایی چون ایمان دربرگیرنده نظام اخلاق و ارزش‌ها، جریان نفاق و ارتجاع؛ تمدن‌سازی، سبک زندگی، حکمرانی، عدالت، جهاد، جنگ نرم، قانون‌گرایی، عقلانیت، امنیت، هویت و آینده‌پژوهی و ... همگی برگرفته از آیات شریفه قرآن کریم است و مستندات زیادی را می‌توان برای آن از قرآن کریم استخراج کرد.

اسحاقی در ادامه مختصاتی از اندیشه‌ورزی و کنش‌گری قرآنی رهبر انقلاب را در برخی بیانات ایشان یادآور شد و گفت: انس با قرآن نیز یکی از مقوله‌هایی است که در نظام فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی همچنین تدبر در قرآن را با توجه به بیانات رهبری یک وظیفه همگانی و روشی برای فهم عمومی قرآن دانست و گفت: تأثیر تدبر در قرآن بر بیداری اسلامی بر اساس بیانات رهبری خود مقوله‌ای است که باید به‌طور ویژه به آن نگریست. 

اسحاقی در ادامه به مبانی تدبر در قرآن به‌عنوان فهم همگانی آن در اندیشه مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: این فهم همگانی می‌تواند بی‌واسطه از قرآن و یا فهمی ساختارمند و انسجامی باشد.

وی در پایان برخی کنش‌گری‌های مقام معظم رهبری را در جریان‌سازی قرآنی کشور برشمرد و آن‌ها را با عناوینی چون سیاست‌گذاری برای ایجاد مراکز تخصصی در حوزه علوم قرآنی کشور، ایجاد رشته تخصصی علوم قرآنی در دهه شصت، تجدید رسم‌الخط قرآن در دهه شصت، تشکیل شورای عالی قرآن، تأکید بر توجه آموزش و پرورش به قرآن، راه‌اندازی جریان حفظ ۱۰ میلیونی، تولید علوم انسانی قرآن‌بنیان، تأکید بر تولیدات سینمایی با مبانی قرآنی، معیارگذاری قرآن در حاکمیت و توجه دادن حوزه‌های علمیه به تفسیر و علوم قرآن معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha