انسان‌ها از امنیت تکوینی و تشریعی برخوردار هستند
کد خبر: 4220587
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
صاحب تفسیر مشکاة:

انسان‌ها از امنیت تکوینی و تشریعی برخوردار هستند

محمدعلی انصاری گفت: یکی از اسامی خداوند «مؤمن» است و مؤمن به معنای امان‌آفرین، امان‌بخش و امنیت‌دهنده است که خداوند متعال انسان‌ها را از دو گونه امنیت تكوینی و تشریعی برخوردار می‌كند.

محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 20 خردادماه، با موضوع «واژه مؤمن» برگزار شد، اظهار کرد: امنیت در ابعاد اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، خانوادگی و ... گمشده امروز بشر است و در دنیا بسیار به آن توجه می‌شود و ریشه‌ها و علل وجود یا نبودش بررسی می‌شود و آنها غافل هستند از آنكه خاستگاه امنیت، تنها از سوی خداوند سبحان است.

وی گفت: از نام‌های حضرت پروردگار «مؤمن» است و خداوند در آیه 23 سوره حشر فرموده است: «هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ؛ اوست خدای یکتایی که غیر او خدایی نیست، سلطان مقتدر عالم، پاک از هر نقص و آلایش، منزه از هر عیب و ناشایست، ایمنی بخش دل‌های هراسان، نگهبان جهان و جهانیان، غالب و قاهر بر همه خلقان، با جبروت و عظمت، بزرگوار و برتر (از حد فکرت)، زهی منزه و پاک خدای یکتا که از هرچه بر او شریک پندارند منزه و از آنچه در وهم و خیال و عقل اندیشند مبر است.» «مؤمن» به معنای امان‌آفرین، امان‌بخش و امنیت‌دهنده است که خداوند متعال انسان‌ها را از دو گونه امنیت تكوینی و تشریعی برخوردار می‌كند.

صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: امنیت تكوینی مربوط به امنیت طبیعی جهان است و برای نمونه در امان نگاه داشتن مردم از حوادثی مثل سیل، زلزله، طوفان، سونامی و مانند آن، تنها از سوی خداوند قادر امان‌بخش امكان‌پذیر است. معنای امنیت تشریعی نیز آن است كه اگر قوانین الهی در جوامع بشری اجرا شود، حقیقت امنیت در جوامع حكم‌فرما می‌شود. مؤمن كسی است كه آموزه‌های الهی را در زندگی‌اش پیاده می‌كند و مردم چون فكر، گفتار و كردار او را می‌بینند، در تجارت و مراوده با او كاملاً احساس امنیت می‌كنند و حاضرند اموالشان را با خاطری امن در اختیارش قرار دهند تا با آن تجارت كند، یا ناموسشان را با خیالی آسوده برای ازدواج به او بدهند.

انصاری تصریح کرد: انتخاب فرد برای ازدواج ارتباط مستقیمی با ایمان فرد دارد، زیرا برکات متعددی در ازدواج وجود دارد که انسان‌ها را مورد لطف و عنایت قرار می‌دهد. قسمتی از این ویژگی‌ها که باعث برکت برای انسان است، شامل تمتع، لذت‌جویی به شکل صحیح آن و آرامش‌بخشی است. هنگامی که به صورت پاکیزه ازدواجی شکل می‌گیرد، خداوند این امکان را به زن و مرد می‌دهد که لذت مشروع پاکیزه‌ای از یکدیگر ببرند که نتیجه آن آرامش‌بخشی است. خداوند در آیه 21 سوره روم فرموده است: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ؛ و از نشانه‌های قدرت و ربوبیت او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد. یقیناً در این کار شگفت‌انگیز نشانه‌هایی است برای مردمی که می‌اندیشند.»

صاحب تفسیر مشکاة گفت: در تربیت پدر و مادر مهرورزی و محبت بسیار مورد اهمیت است. زیرا اگر این مهربانی در خانه مشاهده نشود، افراط و تفریط در انتخاب لذت‌جویی فرزندان رخ می‌دهد و آثار مخربی به جای می‌گذارد.

انتهای پیام
captcha