به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین سیماییصراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز ۱۵ اردیبهشتماه در افتتاحیه اجلاسیه ششمین کنگره جهانی امام رضا(ع) که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: عنوان این کنگره از مفاهیم مهم و دغدغههای جدی بشر است. بشر بعد از دو جنگ جهانی خانمانسوز به فکر برقراری صلح جهانی افتاد و منبع ارزشها، عدالت، آزادی، تعیین سرنوشت و غیره شد.
وی اهمیت و جایگاه رفیع این مفهوم که بهعنوان کنگره انتخاب شده است را ناشی از اهمیت آن در اندیشه معاصر دانست و افزود: اگر بتوانیم در رابطه با کرامت تعیین تکلیف کنیم، تکلیف ما در رابطه با بسیاری از فروع روشن میشود، تحلیل و تأمل در کرامت و اجتهاد در آن تکلیف ما را در بسیاری از فرصتها مشخص میکند.
وزیر علوم گفت: در مورد کرامت ذاتی برای ما که با منطق آشنا هستیم سؤال میشود که به صورت ذاتی از چه نوع است؟! در ادبیات غربی راجعبه ذاتی به مفهومی که ما میشناسیم بحثی ندیدم و در یک جمعبندی بیان میشود که مقصود از ذاتی این است که یک سری از حقوق به انسان و ما هو انسان متعلق است، یعنی به انسان فارغ از نژاد، جنسیت و زبان متعلق است و لازمه این مفهوم ایجاد «برابری» است و همه در برابر یکسری از حقوق بنیادی برابر هستند و از یک سلسله حقوق برخوردارند.
سیماییصراف بیان کرد: نکته جالب در اندیشه اسلامی این است که ما یک کرامت اکتسابی نیز داریم، به این منظور که کرامت به ذاتی و اکتسابی تقسیم شده، یعنی بر اثر تقوا به آن افزوده میشود. یک اندیشه میگوید کرامت ذاتی داریم، اما با عصیان از انسان سلب میشود و اگر توانستیم کرامتی مقابل این موضوع برای انسان قائل شویم در این صورت کرامت اصل حاکم میشود.
وی اظهار کرد: ما دلیل ایجابی و سلبی صریح برای کرامت ذاتی پیدا نمیکنیم، اما با تحلیل متنها به نظر من در اندیشه اسلامی میتوانیم قائل به کرامت شویم. علامه طباطبایی میفرمایند مخاطب تکریم عموم انسانها اعم از مؤمن، کافر و فاسق است و آدمی به دلیل موهبت عقل تکریم شده است، برخی از اندیشمندان در تکمیل این استدلال بیان کردند کرامت تکوینی است و آنچه که بشر در زندگی روزمره به آن نیازمند است کرامت تشریعی است و از کرامت تکوینی، کرامت تشریعی را نتیجه گرفتند.
وزیر علوم با اشاره به بزرگواری شخصیت پیامبر اکبر(ص) بیان کرد: «ما برای هر تشنهای اگر سیراب کنیم پاداش داریم» و روایتی است که در فقه هزاران صفحه به خود اختصاص داده است. صدقه و احسان به غیر مسلمان جایز است، با این استدلال که اینها انسان هستند و دلیل عقل میتواند به ما کمک کند زیرا ما قائل به حسن و قبح هستیم.
سیماییصراف گفت: سلب حقوق طبیعی ظلم است، زیرا کرامت بهعنوان یک حق محسن است. اجماع جهانی بر این است که کرامت انسانی مورد توافق عقلا است و میشود ادعا کرد از مصادیق بارز بیان عقلای امروز کرامت است. کرامت انسانی خواه از خاستگاه فلسفی یا منشأ قراردادی داشته باشد تاکنون خیرات فراوانی برای اندیشه انسان معاصر داشته است.
وی بیان کرد: کرامت در اخلاق اسلامی یک منبع بزرگ و مهم برای تخلف و اخلاقالله است، کسی که کرامت و عزت داشته باشد از ناملایمات دنیا ضربه نمیخورد، آدمی که برای خود شخصیت قائل نباشد برای شما و جامعه شخصیت قائل نیست، بترسید از کسانی که برای خود کرامت قائل نیستند. کرامت علاوه بر اینکه میتواند منبع مثمری برای ارزشها باشد منبع مهمی برای اخلاق است. امروز در دنیا یک رژیم غاصب و اشغالگر، رژیمی که اگر صدبار دیگر عضو سازمان ملل شود افکار عمومی آن را بعنوان یک دولت نمیپذیرند، با حمایت استکبار جهانی همه موازین حقوق بشر را نقض کرد، به طوریکه امروز اجماع جهانی علیه آن ایجاد شده است.
وزیر علوم گفت: به برکت این ایام از خداوند میخواهیم به مسلمانان غیرت و وحدت بیش از پیش عنایت کند تا این رژیم اشغالگر را تنبیه کرده و حقوق مردم مظلوم از این رژیم اشغالگر پس بگیرد.