مساجد، هدایت‌گری مسیر اصلی حرکت کشور به سوی توسعه را بر عهده دارند
کد خبر: 1460679
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
سرابی:

مساجد، هدایت‌گری مسیر اصلی حرکت کشور به سوی توسعه را بر عهده دارند

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مساجد و کانون‌های فرهنگی ـ هنری مدیریت و هدایت‌‎گری مسیر اصلی حرکت بزرگ کشور به سوی توسعه و ترویج را بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در نخستین اجلاسیه نخبگان و منتخبان کانون‌های فرهنگی ـ هنری خراسان رضوی که چهارشنبه، 23 مهرماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در مجموعه نیازهای روحی انسان‌ها گرایش به معنویت از جایگاه منحصر به فردی برخوردار است، اظهار کرد: مسجد مأمن روح‌های تشنه است و همچنین راه اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی از مساجد آغاز می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مسجد النبی(ص) که با دستان پیامبر(ص) ساخته شده است، به گواهی مورخان تنها محل اقامه نماز نبوده بلکه مرکز هم‌اندیشی مسلمانان نیز بوده است.

وی ابراز کرد: امام خمینی(ره) نیز نقش و جایگاه مساجد را به زیبایی ترسیم کردند به گونه‌ای که مساجد مرکز و پایگاه انقلاب و مرکز تعالیم اسلامی بودند لذا نیازمند سیاست‌گذاری متمرکز هم‌راستا با نظام اسلامی هستیم تا از این جایگاه مقدس برای هدایت جامعه حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم.

سرابی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر اهمیت مساجد و مغتنم شمردن آن تأکید دارند، گفت: با توجه به این اهمیت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد شکل گرفت و از جمله کارکردهای این کانون‌ها پرداختن جدی به مباحث قرآنی و اجرای طرح تلاوت نور و تفسیر قرآن در آن‌ها است.

وی اضافه کرد: برای کارآمدسازی سازی و توسعه فعالیت‌های مساجد و کانون‌های فرهنگی ـ هنری باید الگوسازی، کادرسازی و توسعه و تخصصی‌شدن برنامه‌ها صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: مساجد مدیریت و هدایتگری مسیر اصلی و شاهراه حرکت بزرگ کشور به سوی توسعه و ترویج را بر عهده دارند و امروز نیز سالروز پیام ارزشمند رهبر معظم انقلاب خطاب به ائمه جماعات مساجد در سفر به استان خراسان شمالی است که فرمودند: «به طلاب سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد را فراموش نکنید و با کمک بسیج این کانون‌ها را مؤثر کنید».

وی شعار امسال را شعار مقدسی دانست و ادامه داد: این شعار جمیع ابعاد و ارکان نظام ایران را در برمی‌گیرد و از آن جهت که کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد از مراکز حیاتی توسعه و ترویج ارزش‌ها در جامعه هستند باید خود را با این شعار گره زده و عزم ملی و مدیریت جهادی را موتور حرکت فعالیت‌های خود قرار دهیم.

سرابی گفت: کانون‌های مساجد بسیار اثرگذار هستند لذا باید از ظرفیت‌ای مختلف فرهنگی ـ هنری کانون‌ها و توانایی جوانان در این عرصه بهره‌گیری مناسب صورت گیرد زیرا توسعه کیفی و کمی کانون‌ها شعار و نقطه راهبری ما به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: امروز استان خراسان رضوی به ظرفیت پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه در زمینه وجود داشتن کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در یک چهارم مساجد هر استان رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: نیازمند تلاش برای رسیدن به توسعه کیفی در مساجد و کانون‌های فرهنگی ـ هنری در کنار توسعه کمی هستیم زیرا توسعه کمی در خراسان رضوی مناسب است و برگزاری چنین گردهمایی‌هایی نقش مؤثری برای ادامه این روند و ارتقای کیفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود 1580 کانون فرهنگی ـ هنری فعال مساجد در استان خراسان رضوی داریم، اظهار کرد: از این تعداد کانون در استان حدود 70 درصد آن روستایی و 30 درصد هم شهری هستند که 1960 کانون در مناطق روستای فعالیت می‌کنند و این از افتخارات ماست.

captcha