عالمانه در محضر قرآن قرار بگیریم نه عابدانه
کد خبر: 3361044
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
یساقی عنوان کرد:

عالمانه در محضر قرآن قرار بگیریم نه عابدانه

گروه اندیشه: رییس دانشکده الهیات دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به آیه43 سوره عنکبوت در بیان گام بعدی دریافت نور الهام‌های فطری قرآن ابراز کرد: مهم‌تر از همه شرایط قبلی این است که با نگاه صحیح و عالمانه در محضر قرآن قرار بگیریم نه با نگاه عابدانه و یا با هدف خرده‌گیری.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اصغر یساقی، رییس دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در مراسم تقدیر از فعالان قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد که شب گذشته، 18 شهریورماه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد،پس از اشاره به سخن امام علی(ع) در خطبه 176 نهج‌البلاغه در بیان ویژگی‌های قرآن بیان کرد: وحی در قرآن به معانی مختلفی از جمله وحی به پیامبران، اشاره پنهانی، الهام غریزی و وحی شیطان بر دوستانش آمده است اما یکی از معانی وحی هم الهام فطری قرآن به تعداد مخاطبان خود است که تا قیامت ادامه دارد همچنان‌که خدا به مادر حضرت موسی(ع) وحی کرد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با طرح این سؤال که چرا ما وحی قرآن را درک نمی‌کنیم، ادامه داد: دلیل اینکه ما وحی قرآن را درک نمی‌کنیم این است که با قرآن مأنوس نیستیم و اگر این انس برقرار شود، ما به عنوان مبلغ قرآن ادامه‌دهنده راه قرآن خواهیم بود.

وی با اشاره به ویژگی هدایت‌گری قرآن، اهمیت هدایت و قرار گرفتن در صراط مستقیم، اضافه کرد: دلیل اشاره فراوان به مسئله هدایت و صراط مستقیم این است که صراط مستقیم راهی است که همه انبیا در آن قرار دارند و مهمتر اینکه شیطان قسم خورده است که در این مسیر بندگان خدا را گمراه کند و به آنها فشار وارد کند تا شکرگزار خداوند نباشند.

یساقی پس از اشاره به اهمیت موضوع هدایت با طرح این سؤال که چرا جامعه اسلامی با اینکه قرآن را تلاوت می کند و بسیاری حافظ قرآن هستند گرفتار مشکلات است، ادامه داد: خوارج هم حافظ و قاری قرآن بودند اما چرا قرآن هدایتشان نکرد و یا چرا پرونده‌های قضایی جامعه ما که یک جامعه شیعه و مسلمان است از کشور هند بیشتر است؟

تلاوت قرآن وسیله است نه هدف

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخن سعدی که هدف نزول قرآن را تحصیل سیرت زیبا دانسته است، توضیح داد: تلاوت قرآن نه هدف بلکه وسیله است همچنان‌که امیرالمومنین(ع) فرموده اند: «هیچ خیری در قرائتی که تدبر در آن نیست وجود ندارد» و در مورد نماز هم همینطور است چراکه طبق احادیث نماز وسیله عروج مؤمن است.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه قرائت بیشتر قرآن کریم با هدف ثواب بیشتر تصور اشتباهی است ادامه داد: یک روانشناس غربی گفته بود که من در شگفتم چگونه مسلمانان کتابی را بارها می‌خوانند اما از محتوای آن بی‌اطلاع هستند!

گام‌های رسیدن به درک الهام‌های فطری قرآن

وی در ادامه به بیان راه‌های ایجاد قابلیت دریافت الهام‌های فطری قرآن پرداخت و بیان کرد: قدم اول تلاوت قرآن است چراکه تلاوت باعث ایجاد انس خواهد شد و به همین دلیل است که خداوند در آیه 20 سوره مزمل «... فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ...، ... پس هر چه از [قرآن] میسر شد تلاوت کنید ...» دوبار به این موضوع پرداخته است.

تدبر و توجه به معانی قرآن گام بعدی در راه دریافت الهام‌های فطری قرآن بود که یساقی در ادامه سخنانش ضمن بیان آیات قرآن به آن اشاره کرد و ادامه داد: اگر در معانی قرآن دقت شود لطایف قرآن که زنده کننده قلب‌ها هستند درک می‌شود، همچنانکه امیرالمومنین(ع) فرموده اند: قلب‌ها مانند بدن‌ها خسته می‌شوند، برای زنده کردن آنها به لطایف حکیمانه رو بیاورید.

وی قدم بعدی در جهت آماده شدن برای دریافت الهام‌های فطری قرآن را زدودن غبار آلودگی‌های غیر خدا از دل دانست، و در توضیح آن گفت: همچنانکه در حدیث قدسی آمده است قلب مؤمن تنها جایی است که ظرفیت تجلی ذات خداوند را دارد و برای این هدف انسان باید از آلودگی‌ها و ناهنجاری‌ها مانند ماهواره و دیگر آلودگی‌ها در جامعه دور شود و غبار دل را از این آلودگی‌ها بزداید تا قابلیت درک نور قرآن را به دست آورد.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اشاره به آیه «… ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ، جز دانشوران آنها را درنیابند. »(عنکبوت/43) در بیان گام بعدی دریافت نور الهام‌های فطری قرآن ابراز کرد: مهم‌تر از همه شرایط قبلی این است که با نگاه صحیح و عالمانه در محضر قرآن قرار بگیریم نه با نگاه عابدانه و یا با هدف خرده‌گیری.

یساقی در پایان با اشاره به آیات قرآن بیان کرد: اگر با نگاه صحیح از قرآن استفاده نشود، قرآن باعث گمراهی خواهد شد همان‌طور که خداوند فرموده است: «... یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَیَهْدِی بِهِ کَثِیراً...،  [خدا] بسیارى را با آن گمراه و بسیارى را با آن راهنمایى مى‏‌کند»(بقره/26)

captcha