تبیین آراء فلسفی مغز متفکر جهان اسلام در مشهد
کد خبر: 3488099
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳

تبیین آراء فلسفی مغز متفکر جهان اسلام در مشهد

گروه اندیشه: جلسه تبیین آراء فلسفی شهید محمد باقر صدر، ظهر امروز در اتاق شورای شیخ طوسی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه تبیین آراء فلسفی شهید محمد باقر صدر، ظهر امروز، 24 فروردین، در اتاق شورای شیخ طوسی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، با حضور اساتید این رشته و دانشجویان برگزار شد.
در ابتداي این مراسم حسینی، دانشجوی دوره دکترای حکمت متعالیه یکی از دانشجویان گفت: جریان اصلی و اساسی در حوزه‌ی علمیه فقه بوده است و نهایتاً می‌توان اصول را هم جزو جریان‌های مشخص در آن برشمرد.
وی افزود: در استنباط از منابع و رسیدن به احکام فقهی دو نوع نگرش از گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد که شرایط مختلف، ظهور و بروز هر کدام را در مقاطع تاریخی مختلف کم و زیاد کرده است.
وي با بيان اينكه اخباریان و اصولیان را دو نگرش کلی مطرح كرده‌اند، عنوان كرد: گروه اول معتقدند که حرام اسلام تا روز قیامت حرام است و حلال آن حلال و سعی می‌کنند احکام را صرفاً به صورت مستقیم از روایات برداشت کنند.
حسینی ادامه داد: اصولیان نیز که به موازات اخباریان به وجود آمده‌اند، اعتقاد اساسی‌شان این است که نوعی تفویض اختیار در مورد فروعات صورت گرفته است و افراد واجد شرایط می‌بایست فروعات را بر طبق اصول به دست بیاورند.
وی هم‌چنین در مورد شهید صدر افزود: جنبه‌ غالب بر فکر و ذهن شهید صدر، جنبه‌ اصولی است و نه فلسفی و نه حتی سیاسی او در حوزه به عنوان یک شخصیت اصولی مطرح است، نمی‌توان گفت که شهید محمدباقر صدر شخصیت فلسفی نداشته، همان‌طور که منظور ما از این‌که امام(ره) را عارف و علامه طباطبایی را فیلسوف می‌نامیم، این نیست که آن‌ها را در این حوزه‌ها محدود کنیم بلکه منظور آن است که بروز هرکدام از اين حوزه‌ها در این افراد بیشتر یا کمتر بوده است.
این دانشجوی دوره‌ دکتری حکمت متعالیه ادامه داد: به جز دو کتاب باقی مانده از شهید صدر در حوزه‌ فلسفه، هیچ متن فلسفی از ایشان در دست نیست که دلیل این امر می‌تواند فعالیت شدید مبارزاتی وی و هم‌چنین شرایط حوزه‌ی علمیه‌ نجف باشد.
وی کتاب «فلسفتنا» را شامل دو بخش کلی دانست که در برخی چاپ‌ها نیز تحت دو عنوان مجزای «نظریه‌ی وجود» و «نظریه‌ی معرفت و شناخت» ارائه شده است، این کتاب بر خلاف روش معهود و معروف در فلسفه است که سیر بحث از مباحث صرف فلسفی به سمت مباحث اجتماعی است. در این کتاب به عکس، از یکی از بزرگ‌ترین مسائل فکری جامعه بحث شده است و سپس به سمت مباحث فلسفی می رود.
این دانشجوی دوره‌ دکتری حکمت متعالیه ،پذیرش مذهب عقلی متافیزیکی در نظریه معرفت خود، رد نظریه استذکار افلاطونی و دور از واقع دانستن آن و موضع فوق درباره دو نظریه عقلی و حسی در غرب را مهم‌ترین تفکرات کتاب «فلسفتنا» بیان کرد.
حسینی در پاسخ به این سوال آیا می‌توان رویکرد صدرایی را در شهید محمدباقر صدر دید یا خیر، ابراز کرد: او قطعاً فیلسوف صدرایی است و به نظر من استفاده از سیره‌ ارسطویی تاکتیک او بوده است. او به اقتضاء و با در نظر گرفتن شرایط خاص آن زمان چنین تصمیمی گرفته است.
یادآور می‌شود، مفهوم واقعیت عینی، مبدأ علیت، نظریه‌ تجزیه‌ ماده، مراجعه‌ مستقیم به روایات مختلف، مفهوم واقعیت عینی و نظریه‌ تجزیه، برخی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

captcha