مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
کد خبر: 3505437
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز

گروه فعالیت‌های قرآنی: شاید کمتر فعال قرآنی در مشهد باشد که تاکنون اسم مسجد کرامت در جوار حرم رضوی را نشنیده باشد و از اثرگذاری آن در پرورش نخبگان قرآنی و برنامه‌های انقلابی دهه 50 چیزی نداند؛ مسجدی که جلسات قرآنش در اوج خفقان رژیم طاغوت با حضور رهبر معظم انقلاب به کانونی برای گردهمایی مردم انقلابی تبدیل شده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، شاید کمتر فعال قرآنی در مشهد باشد که تاکنون اسم مسجد کرامت در جوار حرم رضوی را نشنیده باشد و از اثرگذاری آن در پرورش نخبگان قرآنی و برنامه‌های انقلابی دهه 50 چیزی نداند.
سابقه جلسات قرآن مسجد کرامت مشهد به سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. صبح‌های جمعه، مسجد کرامت میعادگاه عاشقان کلام وحی بود و بعد از قرائت دعای کمیل نیز جلسه قرآن با مدیریت سید‌مرتضی سادات‌فاطمی برگزار می‌شد.
در آن سال‌ها که در اوج خفقان رژیم طاغوت سپری می‌شد، این جلسه با حضور رهبر معظم انقلاب به کانونی برای گردهمایی مردم انقلابی تبدیل شده بود که هر از چندگاهی، پس از سخنرانی و درس تفسیر، مأموران رژیم پهلوی با دستگیری رهبر معظم انقلاب به خیال خام خود می‌خواستند جلوی پیشرفت انقلاب اسلامی را بگیرند و ایشان را تهدید می‌کردند که شما حق سخنرانی ندارید. ایشان هم می‌فرمودند من سخنرانی نمی‌کنم و فقط ترجمه و تفسیر آیات را گوشزد می‌کنم که باز هم با مخالفت رژیم روبرو می‌شد.
در دوران بحرانی انقلاب اسلامی، مسجد کرامت پایگاهی بود برای حضور انقلابیون با هدایت رهبر معظم انقلاب و چند تن از روحانیون انقلابی که در سال‌های بعد به شهادت رسیدند. حضور اساتید ممتاز کشور، باعث شکوه بیشتر این جلسه می‌شد.
در این عکس که مربوط به سال 1355 است، شاهد حضور مرحوم استاد پورفرزیب(مولایی)، استاد سید‌مرتضی سادات‌فاطمی، استاد موسوی بلده و مرحوم استاد اربابی در کنار رهبر معظم انقلاب هستیم.
مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
آن سال‌ها چندین بار مأموران ساواک به مسجد کرامت آمده بودند و خواستار تعطیلی جلسه قرآن شده و تهدید کرده بودند که اگر این جلسه برگزار شود به آنجا حمله می‌کنیم و همه حاضران را دستگیر خواهیم کرد. ولی با حضور قوی مردم و رهبر معظم انقلاب، هیچوقت جرأت این کار را پیدا نکردند.
با پیروزی انقلاب اسلامی این جلسه برای چند سالی تعطیل شد و بعد از آن هم به دلیل حضور جوانان قرآنی و متدین مشهد در جبهه‌های جنگ تحمیلی، این تعطیلی تا بعد از دوران دفاع مقدس ادامه یافت.
اما پس از دوران دفاع مقدس، با همت جمعی از جوانان، جامعه قاریان قرآن مشهد تأسیس شد و اولین فعالیت این مؤسسه، راه‌اندازی مجدد جلسه قرآن در مسجد کرامت بود. چون جلسات آموزشی قرآن در مشهد به وفور برگزار می‌شد. قرار بر این شد که این جلسه به صورت نمایشی برگزار شود، یعنی قاریان ممتاز در جایگاه مخصوص به تلاوت بپردازند و جمعیت علاقه‌مند به عنوان مستمع در جلسه حضور داشته باشند.
جلسات باشکوهی شکل گرفت که با حضور خیل عظیم عاشقان کلام وحی به جلسه‌ای بی‌نظیر در سطح کشور تبدیل شد. یکشنبه شب‌ها در مسجد کرامت غوغایی برپا بود. حضور نزدیک به هزار نفر در هر هفته، نشان دهنده عشق و علاقه مردم به استماع کلام الهی بود. این جلسه هر هفته با حضور یکی از اساتید ممتاز و یکی از اساتید پیشکسوت به عنوان مجریان برنامه انجام می‌گرفت.
مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
بسته شدن درب مسجد به خاطر ازدحام جمعیت
جلسه با تلاوت‌های گوناگون توسط قاریان قرآن مشهد و حتی کشور، حضور حافظان قرآن و گروه‌های تواشیح و نیز قاریان نوجوان رونق می‌یافت. از قاریان نوجوانی که آن زمان در این جلسه به تلاوت می‌پرداخت، جواد فروغی بود که بسیار مورد تشویق حضار قرار می‌گرفت.
شب‌های زیادی به خاطر کثرت حضور علاقه‌مندان، مسئولان جلسه مجبور به بستن درب‌ها و فرش کردن پیاده‌روی کنار مسجد می‌شدند و با تلویزیون مدار بسته، تلاوت‌های داخل مسجد را به نمایش می‌گذاشتند.
حضور قریب به اتفاق پیشکسوتان، اساتید ممتاز بین‌المللی و کشوری، حافظان و قاریان و خیل عظیم علاقه‌مندان، این جلسه را تبدیل به جلسه‌ای کرده بود که جلسات دیگر در مشهد و کشور از آن الگوبرداری می‌کردند.
پس از گذشت حدود 15 سال، حافظان و قاریان ممتازی که در این جلسه حضور داشتنـد با تأسیس مؤسسات و جلسات متعدد در سطح شهر به آموزش قرآن و پرورش نسل نوجوان و جوان پرداختند و این امر باعث شد جلسه مسجد کرامت دیگر آن شکوه قبلی را نداشته باشد.
مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
پس از آن مسئولان جلسه تصمیم به تغییر مدل برگزاری جلسه از نمایشی به آموزشی گرفتند. جلسه به سه قسمت تقسیم شد. قسمت اول جلسه توسط یکی از اساتید جوان مشهد که در این سال‌ها از بین جوانان ممتاز همین جلسه انتخاب می‌شد، اداره می‌شود و در این قسمت نوجوانان حاضر در جلسه به تلاوت می‌پردازند و نکات آموزشی اعم از روخوانی و روانخوانی، تجوید و صوت و لحن، با توجه به سطح تلاوت نوجوانان به ایشان گوشزد می‌شود. قاری ممتاز بین‌المللی زنده یاد حاج حمیدرضا عباسی در مقطعی در منصب معلم جلسه حضور داشت و هم اکنون حاج میثم محمدی از قاریان ممتاز کشور عهده‌دار این مسئولیت است.
در قسمت دوم جلسه، یکی از طلاب جوان با ذکر احادیثی از ائمه(ع) و نیز گوشزد کردن نکات اخلاقی و احکام، نوجوانان را بیشتر با دین مبین اسلام آشنا می‌کنند. در قسمت آخر جلسه که با اجرای استاد غلامرضا باوجدان برگزار می‌شود، حافظان و قاریان ممتاز نوجوان و اساتید بین‌المللی به تلاوت می‌پردازند.
این جلسه سال‌های متمادی است که به جلسه‌ای کانونی برای جذب و پرورش نخبگان قرآنی مشهد تبدیل شده است.
 مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
کشف و پرورش استعدادهای قرآنی در مسجد کرامت
جلسه مرکزی جامعه قاریان قرآن مشهد که به عنوان جلسه مسجد کرامت شناخته می‌شود، نزدیک به 20 سال است که با مدیریت استاد حاج‌سیدمجتبی سادات‌فاطمی به کار خود ادامه می‌دهد و نوجوانانی که به جلسه مراجعه می‌کنند توسط استاد تست شده و پس از کشف استعداد ایشان در زمینه حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم به مرکز آموزش نخبگان جامعه قاریان قرآن مشهد هدایت می‌شوند.
این مرکز با پرورش ده‌ها حافظ و قاری ممتاز نوجوان که در طول این سال‌ها به جوانانی برومند تبدیل شده‌ و عناوین برتر کشور و مسابقات بین‌المللی را کسب کرده‌اند، افتخاری برای شهر مقدس مشهد و استان خراسان و نیز کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
برخی از قاریان برجسته مسجد کرامت
از جمله این حافظان و قاریان ممتاز می‌توان به حامد شاکرنژاد، نفر اول مسابقات بین‌المللی عربستان سال 1374، مهدی صیاف‌‌زاده، نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال 1377، مسعود کریمی، نفر دوم مسابقات بین‌المللی عربستان 1378، حمیدرضا احمدی‌وفا، نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران سال 1382، حمید شاکرنژاد، نفر سوم مسابقات بین‌المللی مالزی 1383 و نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران سال 1384، مهدی حسنی، حافظ کل قرآن کریم و نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران سال 1384، سیدمحمد‌جواد حسینی، نفر اول مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران سال 1388، محمد مشمول، نفر اول مسابقات بین‌المللی لیبی سال 1388 و نفر دوم مسابقات بین‌المللی مالزی سال 1392، زنده یاد حمیدرضا عباسی، نفر چهارم مسابقات بین‌المللی مالزی سال 1390 و نفر سوم مسابقات بین‌المللی کویت سال 1394 و جواد سلیمانی، نفر سوم مسابقات بین‌المللی اندونزی سال 1394 اشاره کرد.
مسجد کرامت؛ از دیروز تا امروز
کسب صدها عنوان برتر مسابقات آموزش و پرورش، دانشجویان، سازمان‌ها و نهادهای مختلف و نیز مسابقات اوقاف کشور از جمله افتخارات این مرکز قرآنی محسوب می‌شود.
هم اکنون برگزاری این جلسه هر هفته یکشنبه شب‌ها و در ماه مبارک رمضان هر شب با حضور نوجوانان و جوانان و خیل عاشقان قرآنی مشهد و کشور برنامه‌ریزی شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از فیوضات حضور در این جلسات بهره‌مند شوند.
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۰:۲۳
0
0
یادش بخیر
ساداتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۱۰
0
1
درسته مسجد کرامت قاریان بین المللی زیادی را پرورش داده
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۱۲
0
1
بله این مسجد از مساجد بسیار خاطره انگیزه
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۱۹
0
0
خوبه
رنجبران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۲۰
0
1
موفق باشید
دلیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۲۱
0
1
خیلی خوب بود
زمردنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۲۳
0
1
یاد مرحوم عباسی بخیر
مشهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۲:۲۴
0
0
عالی بود گزارش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۲:۴۶
0
1
یاد شهید محسن حاجی حسنی بخیر. خدا رحمتش کنه
محمودی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۲:۵۶
0
1
یادمه جواد فروغی و بعضی از قاریان وقتی تلاوت داشتن شب‌های زیادی به خاطر کثرت حضور علاقه‌مندان، مسئولان جلسه مجبور بودن درها را ببندند و پیاده‌روی کنار مسجد را فرش می کردن و تلویزیون مدار بسته استفاده می کردن.
جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۲:۵۸
0
1
خدا رحمت کنه استاد مولایی رو
سالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۴:۵۰
0
1
گزارش خوبی بود. ممنون
طیب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۵:۰۸
0
1
گزارش خوبی بود. موفق باشید
فاطیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۸ - ۱۳:۱۶
0
0
با سلام و خسته نباشید خدمت رئیس محترم آقای اصغری بهترین مسجدی که تا حالا تو عمرم دیدم مسجد کرامت بوده به خصوص کارکنان محترم و مهربانشان بخصوص آقای رحیمی
captcha