آغاز آیین عملیات اجرایی احداث زائر شهر در مشهد
کد خبر: 3509909
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

آغاز آیین عملیات اجرایی احداث زائر شهر در مشهد

گروه اجتماعی: آیین آغاز عملیات اجرایی احداث زائر شهر رضوی پروژه فار اول امروز، سوم تیرماه در بزرگراه مشهد ـ باغچه ابتدای شهرک طرق با حضور مسئولان استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیین آغاز عملیات اجرایی احداث زائر شهر رضوی پروژه فار اول، سوم تیرماه در بزرگراه مشهد ـ باغچه ابتدای شهرک طرق با حضور سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد، جواد کریمی قدوسی، نمایند مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، سردار یعقوب‌‌علی نظری، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، جمعی از مدیران و مسئولان استان و آستان قدس رضوی و همچنین عده‌ای از مردم طرق برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: این زائر شهر برای زائران کم درآمد که به مشهد وارد می‌شوند در نظر گرفته شده است و چه امری بهتر از این که امکانات و زمین و دیگر تجهیزات متعلق به امام رضا(ع)، در خانه حضرت در اختیار زائران ایشان قرار گیرد.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه در مشهد نیاز به مکان‌های بیشتری برای زائران داریم، ابراز کرد:  وجود یک مدینه‌الرضا(ع) به نام امام رضا(ع) برای زائران ضرورت دارد تا با افزایش این ظرفیت حجم زائری که در طول سال به مشهد مشرف می‌شود، چندین برابر شود، زیرا درخواست برای حضور در این مکان مقدس وجود دارد.
وی با بیان اینکه اینجا مدرسه و دستگاه انسان‌سازی است و امام رضا(ع) معلم و همه بشریت هم متعلم هستند، ابراز کرد: مشهدالرضا(ع) مدرسه بزرگی است که در آن تعلیم چگونه زیستن با سیره حضرت رضا(ع) نشان داده می‌شود.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: این مکان مقدس یک مدرسه عظیم بشری است و لذا هر چه کلاس درس تعلیم و تعلم این مدرسه منظم‌تر، دلنشین‌تر و با آرامش بیشتری برگزار شود، برای کشور و جهان اسلام پشتوانه بزرگی خواهد بود.
همچنین علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: در افقی که برای زیارت و مشهد پیش بینی شده، باید به حد معقولی از زیارت برسیم که مسلما ظرفیت هتل‌ها و میهمان‌سراهای فعال در مشهد امکان اسکان این ظرفیت را ندارند، لذا این شهر به تعداد بیشتری از هتل و آپارتمان‌ها نیاز دارد.
رشیدیان با بیان اینکه در واقع این شهر را باید برای همه نوع زائر با درآمدهای متفاوت آماده کنیم، ادامه داد: نکته دیگر این است که فضای زیارت تنها در محدوده اطراف حرم حس می‌شود لذا باید این فضا را گسترش دهیم و همه مشهد عطر امام رضا(ع) را بدهد.
در ادامه سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد با بیان اینکه مشهد نه تنها ظرفیت پذیرش 27 میلیون زائر را دارد، بلکه ظرفیت پذیرش قریب به 70 میلیون زائر داخلی و خارجی را نیز دارد، گفت: اگر نظری به اندیشه‌های جدید اسلامی دولتمردان در کشورهای بزرگ جهان بیندازیم به شکل واضع مشخص است که آن‌ها فرهنگ ناب اسلامی و شیعی را در ایران جستجو می‌کنند و این امر اعتقاد آنان است.
وی تصریح کرد: لذا در مبادلاتی که با این کشورها داریم به عینه مشاهده می‌کنیم مسلمانان این کشورها تمایل بسیاری برای حضور در ایران و داشتن مراودات مختلف فرهنگی، قومیتی و اسلامی دارند از طرفی تمایل بی‌نظیری برای حضور در مشهد و زیارت وجود دارد.
همچنین خلیل اکبری، معاون فنی و عمران آستان قدس رضوی گفت: مکان زائر‌سرا 35 هکتار مساحت دارد و سرانه‌ای که در این مکان برای گنجایش داریم به نسبت سرانه کاربری‌ها، 25 درصد سطح را اشغال می‌کند و طبق طراحی صورت گرفته از این سطح، 20 درصد تحت اشغال فضای اقامتی، زیارتی است و 5 درصد باقی مانده نیز برای موضوعات خدماتی است.
وی افزود:  با نگاه زائرمحوری خدماتی همچون مساجد، فرهنگسرا، اماکن درمانی، سایر خدمات مانند میهمان سرا، زائر سرا و رستوران در این مکان در نظر گرفته شده است.
captcha