تحریف، تطهیر و متهم کردن؛ فرایند استحاله فرهنگی قیام گوهرشاد
کد خبر: 3513724
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳

تحریف، تطهیر و متهم کردن؛ فرایند استحاله فرهنگی قیام گوهرشاد

گروه هنر: دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد درخصوص تلاش عامدانه برای تغییر هویت تاریخی واقعه ننگین گوهرشاد گفت: نه تنها قیام تحریف تاریخی شده است بلکه یک جریان رسانه‌ای مغرضانه در حال حرکت به سمت تطهیر عاملان اصلی قیام گوهرشاد می‌رود و حتی با مقصر جلوه دادن ملت ایران در این اتفاق مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، هادی وکیلی، دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد در نشست خبری اولین همایش ملی قیام گوهرشاد که ظهر امروز، 19 تیرماه در محل شهرداری مشهد برگزار شد، بیان کرد: مجموعه طرح ملی قیام گوهرشاد در ابعاد مختلف فعالیت می‌کند که در یکی از مباحث کار علمی ـ پژوهشی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اگر از خود حادثه گزارش دقیقی نداشته باشیم و از منظر علمی این موضوع را واکاوی نکنیم در کم و کیف توصیف قیام گوهرشاد کاملاً درگیر حاشیه می‌شویم.
دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد با بیان اینکه این قیام با یک سانسور تاریخی روبرو شده است، بیان کرد: برگزاری اولین همایش قیام گوهرشاد از جنس کارهای پژوهشی و دانشگاهی است با این تفاوت که این همایش یک منظر فرهنگی نیز دارد و تنها به موضوعات آکادمیک و ذهنی نمی‌پردازد.
وکیلی عنوان کرد: در کنار بعد علمی این همایش، فعالیت‌های فرهنگی نیز برنامه‌ریزی می‌شود، یعنی تنها موضوع مورد بحث کار ما فکری و آکادمیک نیست بلکه هویت ملی و چالش حجاب و عفاف نیز در عرصه ملی مدنظر قرار دارد.
وی تأکید کرد: تاکنون در ماهواره 570 مستند غیرعالمانه و بدون سندیت تاریخی تولید و پخش شده است، اما این واقعه نه تنها تحریف تاریخی شده است بلکه این جریان رسانه‌ای مغرضانه در حال حرکت به سمت تطهیر عاملان اصلی قیام گوهرشاد می‌رود و حتی با مقصر جلوه دادن ملت برای قیام علیه حکومت وقت و ناچاری حکومت برای مقابله با آن مواجه هستیم.
دبیر علمی همایش ملی قیام گوهرشاد با بیان اینکه کمیته علمی همایش از آبان‌ماه سال گذشته با 9 نفر از اعضا آغاز به کار کرد، افزود: با وجودی که آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه اسفند سال 94 بود، اما تا هفته گذشته مقالاتی ارسال می‌شد که بر این اساس، 160 چکیده مقاله و 110 مقاله دریافت کردیم که 50 مقاله برای ارائه در همایش و 145 چکیده مقاله منتشر شده است.
وکیلی در ادامه ابراز کرد: از طیف‌ها و اقشار مختلف جامعه برای شرکت در این همایش ابراز تمایل کردند، اعضای هیئت علمی، دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها، اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، افرادی از اهل تسنن و ... در ارسال مقالات علمی مشارکت داشته‌اند.
وی با اشاره به زمان برگزاری همایش طی روزهای 21 و 22 تیرماه امسال در تالار شهر مشهد ادامه داد:این همایش در روز برگزاری از ساعت 8:45 صبح مراسم آغاز و تا اذان ظهر ادامه می‌یابد و بعدازظهرها از ساعت 16:30 تا 19:30 با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و دینی استانی و کشوری از جمله آیت‌الله علم‌الهدی و غلامعلی حداد عادل برگزار می‌شود.
captcha