دستاورد نرم‌افزاری تمدن منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود
کد خبر: 3939382
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

دستاورد نرم‌افزاری تمدن منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شود

عضو هئيت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: مقصود ما از تمدن دستاورد سخت‌افزاری و همچنین دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است كه منشأ پيشرفت جامعه ايرانی اسلامی می‌شود.

دستاورد نرم‌افزاری تمدن منشا پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط‌عمومی حوزه علميه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسین خسروپناه، عضو هئيت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، شامگاه گذشته 15 آذر، در دومين جلسه از سلسله جلسات «نشست علمی-تخصصی مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی» که به همت معاونت پژوهش مدرسه‎علميه عباسقلی ‌خان به صورت مجازی برگزار شد، اظهار كرد: مقصود ما از تمدن هم دستاورد سخت‌افزاری و هم دستاورد نرم‌افزاری از تمدن است كه منشأ پيشرفت جامعه ايرانی اسلامی مي‌شود.

وی ادامه داد: وقتی ما می‌گوييم «تمدن نوين اسلامی» به اين معنا نيست كه ما با دانش غرب مخالفيم، بلكه مخالفت با مبنای معرفتی و غايت آن است، یعنی مبنای معرفتی ما نسبی‌گرايی معرفتی نيست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به تفاوت تمدن نوين و تمدن مدرن پرداخت و ابراز کرد: تفاوت تمدن نوين با تمدن مدرن يكی در مبانی است تا مانند تمدن مدرن به نسبی‌‎گرایی دچار نشود و تفاوت دیگر در این است که محققان در تمدن‌سازی مشارکت می‌کنند.

خسروپناه تصریح کرد: غير از مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی، يک چيز ديگر را نيز بايد مورد توجه قرار داد و آن عوامل غيرمعرفتی تمدن نوين اسلامی است. اگر ما از تمدن نوين اسلامی حرف می‌زنيم، بايد هم به مبانی معرفتی تمدن نوين اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازيم و هم به عوامل معرفتی كه در تمدن‌سازی يا تمدن‌سوزی نقش دارد، توجه كنيم.

وی ادامه داد: عمده مشكلات، در مبانی غيرمعرفتی است كه واقعاً تمدن‌سوز هستند و اجازه نمی‌دهند تمدن نوين اسلامی شكل پيدا كند.

انتهای پیام
captcha