تأثیرگذاری عملکرد اسلامی در رسیدن به نسل توحیدی
کد خبر: 3961704
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

تأثیرگذاری عملکرد اسلامی در رسیدن به نسل توحیدی

یک مشاور خانواده گفت: اصول و آداب اخلاقی و به عبارتی رفتار و عملکرد اسلامی، عاملی است که در تربیت نسل توحیدی مؤثر است، همان‌طور که در ایجاد سبک زندگی اسلامی در خانواده، معیشت، اشتغال و تلاش برای کسب روزی حلال از عوامل مهم دیگری است.

پافشاری خانواده‌ها بر روش‌های منسوخ تربیت فرزندحجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدرس دانشگاه، مشاور خانواده و مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص جایگاه نسل توحیدی، اظهار کرد: یقیناً مهم‌ترین مقصود خداوند از نزول قرآن کریم، تربیت انسان‌ها بوده است.

وی ادامه داد: تربیت در ادبیات علمی به‌عنوان فعالیت منظم و تدریجی برای کشف استعدادها معرفی می‌شود و به منظور از قوه به فعل رساندن استعدادها به کارگیری می‌شود، خداوند در سوره لقمان تربیت را به‌طور مستقیم آموزش می‌دهد و در سوره یوسف مراحل تربیت با یک شکل خاصی بیان شده است و در سوره نساء پس از بیان چگونگی تشکیل خانواده و تشریح وظایف اعضای خانواده، بحث تربیت در خانواده متعالی اشاره می‌کند.

انتخاب آگاهانه در ازدواج، گام اول تربیت توحیدی

مجیدی اضافه کرد: نسل توحیدی نتیجه عناصر مهم و هسته‌های اساسی تربیتی است، اگر این عناصر به خوبی شکل نگیرد، به‌طور طبیعی نمی‌توان نسل توحیدی داشت. مهمترین عنصر و عامل اساسی در تربیت نسل توحیدی گزینش و انتخاب در ازدواج است، انتخاب اگر آگاهانه، بهنگام و آسان باشد، به‌طور طبیعی زندگی پایداری شکل خواهد گرفت و نتیجه زندگی پایدار، زندگی متعالی می‌شود که داشتن این زندگی متعالی را می‌توان تربیت نسل توحیدی معنا کرد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان رضوی ادامه داد: اصول و آداب اخلاقی و به عبارتی رفتار و عملکرد اسلامی، دومین عاملی است که در تربیت نسل توحیدی مؤثر است، سومین اصل مهم در ایجاد سبک زندگی اسلامی در خانواده، معیشت، اشتغال و تلاش برای کسب روزی حلال است.

این مدرس دانشگاه گفت: معرفت، ارتباط با خدا و اهل بیت(ع)، اخلاص و پرهیز از کثرت گرایی، همت و امید به آینده و صبوری در مشکلات از دیگر اصول تربیت نسل توحیدی و ایجاد یک زندگی اسلامی است.

مجیدی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: ایشان با فعل امر سخن خود را در باب تربیت آغاز کردند و فرمودند: «فرزندان خود را با سه خصلت تربیت کنید، اول محبت پیامبرتان، دوم محبت اهل‌بیت(ع) و سوم تلاوت قرآن» منظور از تلاوت قرآن این است که انسان به دستورات قرآن توجه کند و آن را در زندگی خود پیاده کند، این تربیت اسلامی و قرآنی است که میان ما را به داشتن نسل توحیدی می‌رساند.

وی با تشریح جایگاه نسل توحیدی در خانواده، بیان کرد: بنیادی‌ترین واحد جامعه خانواده است، خانواده بیشترین تأثیر را بر تربیت فرزندان دارد، به‌طور طبیعی هرچه در جهت تشکیل خانواده موفق حرکت کنیم، به خانواده توحیدگرا نیز خواهیم رسید و نتیجه این توحیدگرایی در تربیت فرزندان دیده خواهد شد.

ضعف سواد رسانه و مشکلات تربیتی خانواده

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی افزود: متأسفانه در حال حاضر مقاومت نسل جدید در برابر برخی اعتقادات توحیدی والدین و شکاف بین نسلی در موضوع تربیت صحیح در خانواده وجود دارد، علت اصلی این شرایط عدم داشتن سواد رسانه‌ای در بین عموم مردم است، وقتی سواد رسانه در بین مردم وجود نداشته باشد، به‌طور طبیعی تفکر انتقادی نسبت به وقایع وجود نخواهد داشت.

مجیدی اضافه کرد: وقتی تفکر انتقادی در خانواده و جامعه وجود نداشته باشد، تأثیرپذیری از الگوهای بیگانه، افزون می‌شود، تفکر انتقادی اجازه نمی‌دهد ما اسیر تفکرات، گروه‌ها و جریان‌ها شویم، این نوع تفکر به ما می‌آموزد که در مواجهه با یک پدیده، اول تحلیل کنیم پس از پردازش اطلاعات تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: وقتی تفکر انتقادی وجود نداشته باشد شرایطی ایجاد می‌شود که هجمه رسانه‌های بیگانه قدرت تحلیل را از افراد جامعه به خصوص جوانان می‌گیرد و آن را نسبت به مبانی اعتقادی خود سست می‌کند، نداشتن قدرت پردازش اطلاعات و پدیده‌ها باعث شکل‌گیری مقاومت در برابر توصیه‌های والدین و ایجاد شکاف بین نسلی می‌شود.

تلاش موازی نهادها در امر تربیت

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی با بیان اینکه ضعف‌های بسیاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با تربیت اسلامی در جامعه وجود دارد، اظهار کرد: با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز بین دستگاه‌ها و نهادهای متولی امور فرهنگی و تربیتی موازی کاری وجود دارد و در واقع خود این دستگاه‌ها به بلوغ فکری و فرهنگی نرسیده‌اند که امر مهم تعلیم و تربیت باید یک متولی داشته باشد نه اینکه تمام دستگاه‌ها خود را در این امر دخیل بدانند.

مجیدی با بیان پیشنهادی در رابطه با روش صحیح تربیت اجتماعی نسل جدید، گفت: اگر هسته‌هایی متشکل از نیروهای جوان و انقلابی با محوریت مساجد شکل بگیرد و این هسته‌ها به روشنگری بپردازند، می‌توانند آموزه‌های دینی را با ادبیات زیبا و تازه خود به نسل جوان امروزی برسانند.

وی تصریح کرد: آسیب‌های موجود در جامعه ما ناشی از ضعف تربیتی است، روش‌ها و گزینه‌های تربیتی شاید تا حدود ۱۸۰ درجه با گذشته تغییر داشته است، اما خانواده‌ها با همان روش‌های تربیتی چند دهه گذشته نسبت به ارتباط با نسل جدید خود اقدام می‌کنند، جاده تربیت چندین بار پیچیده و مسیر آن تغییر کرده اما خانواده‌ها همچنان به مسیر گذشته ادامه می‌دهد.

مجیدی اظهار کرد: مقاومت در برابر پدر و مادر، تخلیه هیجانی و بدون سامان جوانان، داشتن ارتباطات اجتماعی بدون ضابطه در فضای مجازی و دسترسی بدون محدودیت به اینترنت از جمله نقاط ضعفی است که به تربیت نسل توحیدی در بین جامعه ما صدمه می‌زند.

وی با اشاره به نقاط قوت سبک زندگی و تربیت اسلامی در جامعه افزود: اعتقادات دینی اکثر مردم جامعه یکی از ابزارهای مهم و موفق تربیت نسل توحیدی در جامعه است، اگر خانواده‌ها و جامعه بستر و اصول تربیتی خود را براساس معارف و فرامین اسلامی فراهم کنند ما به تربیت صحیح نسل توحیدی خواهیم رسید، اما اگر روش آنان در تربیت، اصول غربی و اطلاعات تحمیلی بیگانه باشد نتیجه معکوسی حاصل می‌شود.

مجیدی ادامه داد: پیروی از امامت و ولایت، راحت‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر در تربیت اسلامی است، تنها عاملی که در جامع اعتقادات دینی مردم را مستحکم نگه داشته اعتقاد به جایگاه امامت است. اگر جایگاه امامت و ولایت به خوبی در خانواده و جامعه تعریف شود، مدیریت نسل توحیدی و ایجاد زندگی اسلامی مسیر خود را به درستی طی خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha