«بیلُند»، روستایی که مردمانش با سنت‌های قرآنی زندگی می‌کنند
کد خبر: 3985286
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶

«بیلُند»، روستایی که مردمانش با سنت‌های قرآنی زندگی می‌کنند

روستای بیلُند، از بزرگترین روستا‌های شهرستان گناباد در خراسان رضوی است که رسوم قرآنی جذابی را در دل خود جای داده که با فعالیت‌های قرآنی شاخص، جزو ۱۰ روستای قرآنی کشور قرار گرفت.

«بیلند»، روستایی که مردمانش با روستا زندگی می‌کنندوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در طرح «روستاهای قرآنی»، به‌منظور تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی، روستاهایی را  که فعالیت‎های قرآنی در آن مشهود است را هر ساله معرفی می‌کند. در این طرح ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراخوان داده و دهیاران موظفند فرم‌ها را براساس شاخصه‌های مدنظر پر کرده و وزارت ارشاد سپس به بازدید میدانی می‌رود.

در همین راستا روستای «بیلُند» که یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی و در فاصله پنج کیلومتری شمال مرکز این شهرستان واقع شده‌، چندی پیش توسط علی تن، معاون اداره‌‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بررسی مستندات و بازدید میدانی، به همراه چند تن از مسئولان محلی، به این روستا سفر کرد.

در خصوص این طرح با علی تن، گفت‌وگویی انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانیم.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در پاسخ به اینکه طرح روستاهای قرآنی چگونه شکل گرفت، اظهار کرد: در طرح روستاهای قرآنی، ابتدا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازدیدی از روستای «چارک» استان بوشهر که یکی از روستاهای قرآنی است، داشت که بازدید از این روستا بسیار جذاب و جالب‌ توجه بود، زیرا اهالی روستا به گونه‌ای با قرآن در ارتباط بودند.

تن ادامه داد: بعد از بازدید از این روستا، همکاران مطرح کردند که احتمالا شبیه این روستا، روستاهای دیگری نیز در کشور وجود دارد که فعالیت قرآنی‌شان زیاد باشد و خوب است که آن روستاها نیز به‌عنوان روستای قرآنی کشور معرفی شوند و بتوانیم هر سال تعداد 10 روستا را به عنوان روستای قرآنی معرفی کنیم و روستاهایی که شاخصه‌هایی دارند، در ورودی مسیر آنها با اِلمان، نشانه و یا تابلویی مشخص شوند و به تبع آن امکانات مختلف رفاهی و قرآنی برای آن روستا در نظر گرفته شود.

معاون اداره‌‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی بیان کرد: در واقع این اقدامات برای اهالی روستا نیز دلگرم‌کننده است و می‌تواند الگو و انگیزه‌ای برای روستاهای دیگر هم باشد. با رسانه‌ای شدن نیز این‌گونه روستاهای قرآنی بیشتر معرفی و به تبع ارتباط با قرآن باعث کاهش بزهکاری و تأثیرات مثبت در زندگی اهالی روستا خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز اگر اعتبار و یا امکاناتی باشد، به اینگونه روستاها که فعالیت‌های قرآنی در آنجا انجام می‌شود، سرازیر شده و در واقع به این شکل، روستاهای قرآنی حمایت می‌‌شوند، همچنین این موضوع باعث می‌شود روستاها به این سمت ‌و سو کشیده شوند.

تن بیان کرد: جهت انتخاب روستاهای قرآنی، روستاهای بسیاری از سوی دهیاران معرفی و براساس اطلاعات داده شده، راستی‌آزمایی شده و بازدید میدانی از آنها انجام گرفت که البته در بازدید از برخی روستاها از جمله «بیلند» متوجه شدیم، آمارها با آنچه که فرستاده شده، متفاوت بوده و به این نتیجه رسیدیم که در واقعیت آنچه ما دیدیم، با آنچه آمار داده بودند، دوبرابر متفاوت است و سپس براساس تعدادی از شاخصه‌های عمومی و تخصصی، حدود 18 روستا در سطح کشور انتخاب شد.

معاون اداره‌‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در بازدید از بعضی روستاها، عادت‌های خاصی مشاهده شد که در نوع خود جالب بود و در شاخصه‌های مورد نظر جایی نداشت، برای نمونه بر سردر خانه‌ها، نوشته شده بود: «منزل شهید ...» و همان جا عنوان کردم، این مورد را در تنها جایی که دیده‌ام، شهر مسکو بوده است که بر سردر خانه‌ها، نام کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم نوشته شده بود و که البته این کار باید تبلیغ شود و شاخصه جالبی بود.

وی اظهار کرد: همچنین مشاهده شد که در مراسم عروسی به عروس یک تابلوی هنری و یا قرآنی هدیه می‌دهند و این مورد جزو رسومات بود و یا برخی خانواده‌ها، صبح‌ها قبل از آغاز کار، قرآن قرائت می‌کنند که این موضوع نیز بسیار مطلوب است که بنده یادداشت کردم، تا به شاخصه‌های مورد نظر اضافه شود که این موارد جزو شاخصه‌های روستای بیلند معرفی شد.

تن گفت: در واقع در برخی استان‌ها تلاش شد، روستاهای موردنظر معرفی شود، اما در برخی دیگر از استان‌ها مسئولان در معرفی روستاها کوتاهی کرده که حق مردم آن روستاها ضایع شد، روستای قرآنی در خراسان رضوی نیز تنها روستای بیلند بود که شاخصه‌های خوبی داشت.

معاون اداره‌‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ابراز کرد: در طرح روستای قرآنی ابتدا فراخوان می‌دهیم تا دهیاران روستاها، آنها را معرفی کنند. در واقع هنگامی‌که در یک استان یک روستا معرفی می‌شود، استاندار باید به خود ببالد. قرار بر این است در هر سال تعداد 10 روستای قرآنی معرفی شود که امکان ساخت مستند این روستاها در جهت معرفی آنها وجود دارد.

وی افزود: در بازدید از روستاهای قرآنی می‌توان شادابی و نشاط و آرامش را مشاهده کرد، مردم در این روستاها علی‌رغم محرومیت‌ها، بشاش، مهمان‌نواز و خوش‌رفتار هستند و این آرامش در مردم بیلند مشاهده شد.

 جای خالی مسئولان استانی در این بازدید

 تن اظهار کرد: در بازدید از روستای بیلند از مسئولین شهر، رئیس سه یا چهار اداره آمده بودند و البته رئیس اتحادیه مؤسسات قرآنی هم حضور داشت. امام جمعه گناباد را هم ملاقات کردیم، اما انتظار داشتیم، مسئولان درجه یک استان نیز در این بازدید میدانی حضور داشته باشند و باید به این موضوع افتخار کنند، چرا که کاری بالاتر از کار فرهنگی نیست و اینکه روستایی از یک استان جزو 10 روستای قرآنی کشور قرار گیرد، باعث افتخار است. 

انتهای پیام
captcha