بیش از 89 درصد جمعیت شهرستان کاشمر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند
کد خبر: 4016675
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴

بیش از 89 درصد جمعیت شهرستان کاشمر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

فرماندار شهرستان کاشمر گفت: تاکنون ۸۹.۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در شهرستان، دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مسلم ساقی، فرماندار شهرستان کاشمر به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مسلم ساقی، فرماندار شهرستان کاشمر، شامگاه ششم آذرماه، در هشتاد و نهمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا با بیان اینکه از سوی ستاد ملی کرونا سن، ‏بار بیماری، تراکم جمعیت، شدت بیماری و بیماری زمینه‌ای به‌عنوان شاخص‌ها و علل مرگ‌ومیر کرونا تعیین شده است، اظهار کرد: باید یک گزارش تحلیلی از وضعیت فوتی‌های شهرستان به‌ویژه فوتی‌های اخیر تهیه و پیشنهادهای لازم برای اقدامات ‏پشتیبانی در ستاد برای جلوگیری و کاهش مرگ و میرها ارائه شود.

‏وی افزود: به دلیل اینکه 68 درصد فوتی‌ها و یک سوم بستری‌ها بالای 60 سال هستند ‏الزام تزریق دز سوم برای سنین بالای 60 سال را قوت بخشیده است. تاکنون 70 درصد ‏جمعیت بالای 12 سال، دز دوم واکسن را تزریق و 86.5 درصد دانش‌آموزان دز اول واکسن و 50 درصد نیز دز دوم را ‏دریافت کرده‌اند.‏

ساقی با بیان اینکه در زمینه تزریق دز سوم واکسن اطلاع‌رسانی‌ها خیلی قوی نیست، تصریح کرد: حوزه ‏شبکه بهداشت و درمان با استفاده از ظرفیت فضای حقیقی و مجازی برای ترغیب و تشویق افراد بالای 60 سال که تزریق دز ‏سوم را انجام دهند باید اطلاع‌رسانی بیشتری کند تا این قشر آسیب‌پذیر، ایمنی بالاتری داشته باشند.

ساقی با اشاره به بروز اختلالات و آسیب‌های روحی و روانی پس از کرونا گفت: بر اساس گزارش‌های ارائه شده عوارضی مانند اختلالات ‏افسردگی و بی‌خوابی به‌عنوان عوارض درازمدت در پساکرونا تشخیص داده شده است.

وی تصریح ‏کرد: ضرورت دارد آسیب‌ها و موضوعات پسا کرونا را مد نظر قرار دهیم و از ظرفیت دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، صاحب‌نظران، حوزه روانشناسی و روان‌شناختی استفاده کرده و از آن غافل نشویم.‏باید برای مدیران، اولیا و مربیان مسئولیت‌سازی ‏شود تا کمترین نارضایتی را در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در خصوص بازگشائی مدارس حتماً حساسیت‌های لازم را داشته باشد، گفت: رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌ها، ‏ماسک زدن، تهویه مناسب، فاصله اجتماعی، بهداشت فردی و زدن دز اول واکسن برای دانش‌آموز و والدین از ملزوماتی است ‏که با بازگشایی مدارس بیشتر باید مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.

ساقی با بیان اینکه عادی‌انگاری به حوزه اداری هم تسری پیدا کرده و در برخی موارد خیلی رعایت نمی‌شود، گفت: قبلاً سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌شد، اما اکنون درصد رعایت‌ها کمتر شده است.

فرماندار شهرستان کاشمر تصریح کرد: در حوزه اداری قابل قبول نیست که مدیر ‏دستگاهی مراسمی برگزار کند و رعایت پروتکل‌ها را نادیده بگیرید، لذا رعایت پروتکل‌ها در برگزاری جلسات، همایش‌ها و ‏مراسم مذهبی ضروری است.

فرماندار شهرستان کاشمر با تأکید بر ضرورت بازبینی پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: ضرورت بازبینی پروتکل‌ها با ‏توجه به اجرای طرح واکسیناسیون در استان هم مطرح شده و در وزارت بهداشت و درمان، هوشمندسازی پروتکل‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در حال بررسی است.‏

انتهای پیام
captcha