بازخوانی دین و نقش آن در زندگی فردی، نیاز جدی در عصر حاضر است
کد خبر: 4058096
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
حجت‌الاسلام عباسی:

بازخوانی دین و نقش آن در زندگی فردی، نیاز جدی در عصر حاضر است

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه(ص) گفت: با توجه به اینکه نادیده گرفتن نقش دین در این زمینه بشریت و تمدن بشری را با یک مشکل مواجه کرده و می‌کند و لذا امروز بشر بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی نوع نگاه به دین و نقش آفرینی دین در زندگی فردی، اجتماعی و معادلات جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العامیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العامیه امروز 28 اردیبهشت‌ماه در کنفرانس بین‌المللی «تبلیغ جهانی دین؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و تجارب در عرصه بین‌الملل» اظهار کرد: امروزه پرداختن به این مقوله شاید بیش از هر زمان دیگری اهمیت داشته باشد و با توسعه ارتباطات میان ملت‌ها، ابزارها و رسانه‌هایی که زمینه را برای رساندن پیام‌های جهانی فراهم کردند و با توجه به نقشی که به صورت تاریخی دین در عرصه اجتماع و جامعه بشری داشته است، توجه به این رسالت در این زمان، این شرایط و فرصت‌هایی که وجود دارد بسیار ضروری است.

وی عنوان کرد: در دوره مدرن پرسش‌هایی درباره دین مطرح شد. ما چند قرنی است که با اینگونه پرسش‌ها درباره دین از جمله نقش، جایگاه، کارکرد دین و اینکه با توجه به پیشرفت‌های علمی و فناوری که برای بشر رخ داده و به تعبیری رشد با عقلانیت بشری مواجه بوده‌ایم و اینکه آیا اصولا جایی برای نقش‌آفرینی دین در عرصه اجتماعی باقی مانده است یا خیر؟

رئیس جامعةالمصطفی العامیه بیان کرد: این نگاه چند قرنی است که مطرح می‌شود و بشر با این نگاه در دوره مدرن دین را از عرصه نقش آفرینی اجتماعی تا حدی کنار گذاشته است. البته می‌دانیم که با توجه به نیاز فطری بشر به ارتباط با حقایق متعالی، باور به عالم غیب و نیاز انسان در زندگی فردی و اجتماعی به این باورها و رفتارها کنار گذاشتن دین در عرصه اجتماعی امکان پذیر نیست.

عباسی عنوان کرد: همواره این اقدام آثار و طبعاتی را به همراه داشت و بشر آسیب‌هایی را هم از این نگاه تحمل کرده اما تجربه تاریخی نشان داد که چنین امری ممکن نیست و نمی‌شود دین را از زندگی بشر، مناسبات اجتماعی، تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در زندگی انسان به کلی حذف کرد و به تعبیری نیز نیاز به دین و به عبارتی نیاز به باور به یک سری حقایق عالیه و تأثیر این باورها هم در زندگی و هم در روابط میان انسان‌ها امری قابل حذف نیست.

وی با بیان اینکه این نگاه برای جامعه بشری آسیب‌هایی را به همراه داشته است و امروزه بشریت نیز بیش از هر زمان دیگری نیازمند جبران این آسیب‌هاست، گفت: یکی از آسیب‌هایی که به جامعه بشری وارد شد، بحرانی است که امروز جامعه بشری در ارتباط با خانواده با آن مواجه است و اموری چون کنار گذاشتن دین، ارزش‌های دینی و اخلاق دینی از جمله آسیب‌های جدی در این عرصه است که به جامعه بشری وارد شده است.

رئیس جامعةالمصطفی العامیه تأکید کرد: این موضوع همه افرادی که دلسوزانه جامعه بشری و وضعیت کنونی را رصد می‌کنند؛ تهدید می‌کند. پس با این وجود باید گفت که ما امروز در این جامعه انسانی در این زمینه مشکل جدی داریم و بخش زیادی از این مشکل هم ناشی از کنار زدن ارزش‌های دینی و رفتار و باورهای دینی است و این یک مسئله شخصی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی بشمار می‌رود.

عباسی خاطرنشان کرد: در حقیقت نادیده گرفتن نقش دین در این زمینه بشریت و تمدن بشری را با یک مشکل مواجه کرده و می‌کند. لذا امروز بشر بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی نوع نگاه به دین و نقش‌آفرینی دین در زندگی فردی، اجتماعی و معادلات جهانی است.

وی اظهار کرد: بر اساس ارزش‌هایی که فارق از دین تعریف شد و تمدن جدید نیز آن‌ها را به عنوان پایه‌های ارزش‌های مشترک جهانی خود تعریف کرد؛ فردگرایی، لذت گرایی و منفعت گرایی به عنوان اصل قرار گرفت. این‌ها علاوه بر آسیب‌هایی که در رابطه میان انسان‌ها ایجاد کرده، ما امروز شاهد این نگاه در متن جامعه هستیم. به گونه‌ای که حتی پدر و فرزند نیز مصالح و منافع خود را مقدم بر این روابط می‌دانند و همین امر باعث شده که در عرصه بین‌الملل هم با مشکلات جدی مواجه شود.

رئیس جامعةالمصطفی العامیه گفت: در حقیقت این نگاه به دین آسیب‌های جدی است که به روابط عادلانه بین‌المللی که امروزه بشر بیش از هر دوره‌ای این ارتباطات را گسترش داده؛ وارد شده است. در حقیقت امروزه بشریت بیش از هر زمان دیگری نیاز به شنیدن مجدد پیام دین دارد و این همان تبلیغ جهانی دین با ارزش‌های مشترک و جهانی که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند؛ است.

عباسی بیان کرد: پس پیام دین و پیام انسانی دین را که مصلحت همه انسان‌ها و روابط عادلانه میان بشریت را تضمین می‌کند، همواره باید مورد توجه قرار داد. امروزه متولیان امر دین و مبلغان دین بایستی چنین نگاهی به این مسئولیت، رسالت و رساندن این پیام به بشریت و عالم برای خود تعریف کنند که در حقیقت این ک مسئولیت سنگینی است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدا هم انبیای الهی با همین مسئولیت و نگاه عمومی برای همه بشریت کار خود را آغاز کرده‌اند. ما یک رسالت جهانی برای دین قائل هستیم و امروز بیش از گذشته زمینه، ابزار و زیرساخت برای این کار فراهم شده است، کاری که بایستی مراکز علمی و فرهنگی ما امروز پیگیر آن باشند. نشستن، تأمل کرن، کسب تجربه، ایجاد جبهه فرهنگی و تبلیغی و انجام یک کار سازمان یافته جمعی، ضرورت‌هایی است که ما به عنوان افرادی که برای رساندن پیام دین احساس مسئولیت می‌کنیم، بایستی انجام دهیم.

پیش نیازهای فعالیت جهانی در تبلیغ دین

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به پیش نیازهای فعالیت جهانی در تبلیغ دین عنوان کرد: پیش نیاز اولی که در مسئله تبلیغ جهانی دین باید مورد توجه قرار داد، شناخت نیازها و موضوعاتی است که امروز در تبلیغ جهانی دین وجود دارد و به عبارتی پیدا کردن نیازهای مشترک میان همه انسان‌ها. همواره در عین حال که جهان ما جهان متنوعی است و فرهنگ‌ها و نیازهای مختلفی در جهان ما وجود دارد اما فرصت‌های عمومی و اشتراکی یک امر اساسی است.

عباسی خاطرنشان کرد: نکته دوم در تبلیغ جهانی دین؛ شناخت مشارکین و یا به عبارتی رقبایی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند. پس شناخت، ارتباط با ظرفیت‌های همسو و در عین حال تلاش برای خنثی کردن ظرفیت‌های غیر همسو که در عرصه جهانی صورت می‌گیرد و یادگیری‌ها و سوگیری‌ها در برابر فعالان این عرصه نیز نکته مهمی است که باید شناخت دقیقی نسبت به آن داشته باشیم.

وی عنوان کرد: گاهی ارزش‌هایی وجود دارد که برخی از پیروان ادیان دیگر هم در این زمینه با ما هم افق هستند. امروز مسائلی در دنیا مطرح می‌شود که نگرانی ادیان دیگر هم هست، بسیاری از امور غیر اخلاقی که امروزه در دنیا تحت عنوان آزادی‌های فردی، جهان جدید و تمدن جدید به آن دامن می‌زند و به عنوان یک ارزش‌های لیبرالی آن‌ها توسعه می‌دهد؛ مورد دغدغه و نگرانی ادیان دیگر هم هست و ما در این زمینه می‌توانیم از ظرفیت همسویی آن‌ها نیز استفاده کنیم که در حقیقت شناخت و ارتباط با این ظرفیت‌ها نیز نکته قابل توجه و حائز اهمیتی است.

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد؛ بهره‌گیری از ابزارها و روش‌های متنوعی است که امروز در ارائه، عرضه و رساندن پیام دین حضور پیدا کرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: در واقع باید توجه داشت که هنوز هم تبلیغ چهره به چهره و فرد به فرد موثرترین نوع تبلیغ است که شاید فراگیری را نداشته باشد اما اثرگذاری و اثربخشی بیشتر خواهد بود و ما باید این نوع تبلیغ را بیش از پیش داشته باشیم و در عین حال شناسایی این فرصت‌های جدید، ابزارها و روش‌های تازه و همچنین تربیت کردن نیروها و آموزش دادن به آن‌ها بر اساس این ظرفیت‌های جدید که در دستور کار مراکز آموزشی است، باید کاملا هوشیارنه و فعالانه وارد شد.

وی تأکید کرد: در مسئله تبلیغ جهانی صفاتی هم برای شخص مبلغ و افرادی که مسئولیت رساندن این پیام را دارند، یک صفاتی ضرورت دارد مانند سایر عرصه‌های تبلیغ که البته در اینجا باید توجه بیشتری به این صفات شود. از این‌رو اولین صفتی که باید مبلغ در عرصه جهانی خود را به آن مسلح کند؛ صبر و شکیایی است و نمی‌توان انتظار داشت که در این عرصه به یکباره اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ دهد، پس صبر، ایستادگی و مقاومت در این عرصه ضروری است و انتظار اینکه کاری را شروع کردیم و فورا به نتیجه برسیم شاید انتظار به جایی نباشد.

انتهای پیام
captcha