رونمایی از قدیمی‌ترین مجله ادبی مشهد در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4103424
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷

رونمایی از قدیمی‌ترین مجله ادبی مشهد در حرم مطهر رضوی

به مناسبت صد سالگی انجمن ادبی خراسان، از مجله «دبستان»، قدیمی‌ترین مجله ادبی مشهد موجود در گنجینه رضوی در یکصد و چهل و هشتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) رونمایی شد.

مجله دبستانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین مجله ادبی مشهد، به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور جمعی از مدیران و کارکنان این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

سیدمهدی سیدقطبی، کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی در این مراسم اظهار کرد: مجله دبستان، نخستین نشریه ادبی خراسان است که یک قرن از انتشار نخستین شماره آن به همت «سیدحسن مُشکان طبسی» در اواخر آبان سال 1301 می‌گذرد. دبستان، مجله‌ای علمی و ادبی است که با هدف ترویج زبان فارسی امروزی و بحث در چگونگی تکمیل و تهذیب آن منتشرو نوبت انتشار این مجله ماهیانه و محل اداره نشریه آن را نیز مشهدمقدس، سردر مطبعه خراسان ذکر شده است

وی از مجله دبستان به عنوان سومین مجله ماهانه ادبی در ایران نام برد و افزود: ظهور نشریات ادبی به شکل امروزی آن با انتشار مجله «بهار» به مدیریت یوسف اعتصام‌الملک (پدر پروین اعتصامی) در سال 1328 هجری قمری در کشور آغاز شد. پس از مجله بهار نیز مجله «دانشکده» توسط ملک‌الشعرای بهار در سال 1336 قمری (برابر با 1297 شمسی) منتشر شده است.

 سیدقطبی ادامه داد: وجه اشتراک نشریه در سال، 40 قران و برای آقایان طلاب و شاگردان و کارکنان مدارس در تمام قلمرو زبان فارسی، چه در داخل و چه خارج کشور فقط 25 قران بوده است.

کارشناس مطبوعات آستان قدس رضوی بیان کرد: مشکان در رشته‌های مختلف علمی از جمله ادبیات، طبیعیات، فقه و اصول، زبان عربی، ریاضی، نجوم و منطق سر رشته داشته است، از این‌رو بر جلد مجله‌ دبستان نوشته شده بود «علمی و ادبی» تا تعلیمات مختلفی را در آن ارائه دهد.

وی افزود: مرور عنوان مطالب آن در سال نخست که در قالب ستون‌های ثابتی منتشر می‌شدند، تأییدکننده همین موضوع است، از جمله این عناوین می‌توان به علم و خرافات، طب در اسلام، مکتب قضات در افغانستان، حرکت قلب انسان، معجزه امروزی مکاشفه قرآنی و... نام برد.

سیدقطبی ادامه داد: در شماره‌های ابتدایی این نشریه که در سال‌های 1301 و 1302 منتشر شده است، بخش ثابتی نیز به نام «ادبیات» وجود داشت که مشتمل بر دو قسمت بود، در بخش نخست، اشعاری از قدما همچون خطیرالدین جرجانی، محمدبن نصیر و ناصرخسرو به چاپ رسیده است و در بخش عصر حاضر آن نیز شاهد انتشار سروده‌هایی از تجلی حسن‌زاده سبزواری، میرزا حبیب خراسانی، محمود فرخ و... هستیم.

 وی بیان کرد: مجله دبستان پس از انتشار شماره دوازده آن در دوره اول، در سال 1302 به دلیل مشکلات مالی به مدت سه سال منتشر نشد تا اینکه دوباره در آذر 1305، انتشار شماره‌های دوره دوم آن آغاز و تا سال 1306 ادامه داشت.

 در این مراسم، محمد باقری، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهران و تدوین‌کننده آثار مشکان طبسی با بیان اینکه مشکان طبسی، خاندانی شناخته شده و متولی موقوفات بسیار عظیمی در شهر طبس هستند، اظهار کرد: سیدحسن مشکان طبسی نیز در طبس متولد و تا سن هفده سالگی از محضر پدرش و سایر علما در این شهر کسب فیض کرد تا اینکه پس از درگذشت پدرش برای ادامه تحصیل به یزد و اصفهان رفت.

وی افزود: مشکان طبسی پس از یک سال سکونت در یزد و هفت سال سکونت در اصفهان و سفری 6 ماهه به طبس، به مشهد مهاجرت کرده و از شاگردان خاص میرزا حبیب خراسانی می‌شود. او پس از درگذشت میرزا حبیب به مدت چهار سال به مصر و فرانسه سفر کرده و به صورت غیررسمی در خارج از کشور تحصیل می‌کند. مشکان پس از بازگشت به ایران نیز در مشهد ساکن می‌شود.

سیدحسن مشکان طبسی(1256 طبس- 1327 تهران) در کارنامه کاری خود سابقه معلمی و مدیریت مدرسه، مستشاری دیوان عالی کشور، نایب رئیس انجمن ادبی خراسان و نائب رئیس انجمن ادبی فرهنگستان داشته است.

انتهای پیام
captcha