«منهاج»؛ راهی به سوی فهم قرآن + دانلود
کد خبر: 4108546
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

«منهاج»؛ راهی به سوی فهم قرآن + دانلود

نرم‌افزار منهاج با استفاده از تکنیک‌های یادگیری، اصول فراگیری مفاهیم قرآنی را به صورتی خلاقانه و نو ارائه کرده است.

به گزارش ایکنا، سال‌هاست که پژوهشگران حوزه یادگیری تلاش‌های زیادی را در جهت فرایند تسهیل یادگیری انجام داده‌اند و در همین راستا به نتایج و دستاوردهای خوب و قابل تأملی رسیده‌اند که قابلیت استفاده در اکثر محتوا‌ها ازجمله حفظ قرآن را دارد.
 
حال این شیوه‌ها با توجه به افزایش استفاده جامعه از گوشی‌های هوشمند و فضای وب خود را هماهنگ کرده و در قالب‌های مختلف و متفاوت ازجمله نرم‌افزار‌های تلفن همراه به مخاطبان و علاقه‌مندان به یادگیری قرآن و آموزه‌های آن خدمات ارائه می‌کنند.
 
نرم‌افزار قرآنی «منهاج» یکی از همین نرم‌افزارهای تلفن همراه است که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری و اصول مطالعه طرحی نو از یادگیری معانی قرآنی را به صورت نرم‌افزاری جالب ارائه کرده است.
 
در این نرم‌افزار با استفاده از مرور و تکرار‌های اصولی مفاهیم کلمات قرآن سعی شده تا مفاهیم به حافظه بلندمدت فرد منتقل شود. نرم‌افزار منهاج کاربر را در حین فراگیری مفاهیم کلمات قرآن به حفظ مفاهیم آیات نیز سوق داده که نتیجه آن آموزش کامل ترجمه و مفاهیم قرآن است.
 
قرآن کتاب کوتاهی نیست و یقینا نمی‌توان به شیوه یک کتاب درسی آن را حفظ کرد و از آنجایی که درک مفاهیم قرآن گامی بلند در جهت حفظ آیات قرآن است، در این نرم‌افزار بخشی را برای این منظور در نظر گرفته‌اند که کاربر می‌تواند با استفاده از امکانات ایجاد شده به حفظ آیات از طریق درک مفاهیم بپردازد. بنابراین سازندگان منهاج برای تسهیل این کار یکی دیگر از روش‌های‌ رایج حافظان قرآن را در اپلیکیشن پیاده‌سازی کرده‌اند، و آن هم چیزی نیست جز نمایش ارتباط آیات با هم.
 
۱۸ هزار کلمه قرآنی به روش آموزشی

منهاج برای یاری حافظان قرآن امکانات آموزشی را هم در دستور کار قرار داده است. یکی از اصول مهم حفظ قرآن، تکرار مداوم آیات و یادگیری مفاهیم با ریشه کلمات است که این نرم‌افزار برای این منظور 18 هزار لغت قرآنی را به همراه ترجمه و ریشه سه حرفی عربی به حافظان آموزش می‌دهد.

این قابلیت باعث شده کاربر از مراجعه به نرم‌افزار‌های رایانه‌ای و کتب مرجع در حوزه قرآن بی‌نیاز شود. منهاج این امکان را به کاربر می‌دهد که ۱۸۰۰۰ مورد از معنای کلمات قرآن را به روش جعبه لایتنر و در کمترین زمان ممکن فرا بگیرید.

نرم افزار منهاج + دانلود

در ادامه ارائه بیست و دو جلسه آموزش قواعد به‌صورت تصویری توسط حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی به همراه امکان مشاهده قواعد تجویدی به صورت هوشمند در کل قرآن، یکی دیگر از امکانات قابل توجه این نرم‌افزار قرآنی است. البته این آموزش در نرم‌افزار بستر وب و ویژه رایانه طراحی شده است. از این مجموعه اثری جهت کامل کردن چرخه آموزش قرائت، حفظ و تدبر در قرآن ساخته است.

این نرم‌افزار از لحاظ محتوایی نیز امکانات خوبی را ارائه‌ که در نسخه جدید نیز افزایش پیدا کرده است. بر همین اساس 10 دوره ترجمه از آیت‌الله مکارم شیرازی، رضایی اصفهانی، انصاریان، الهی قمشه‌ای، خرمدل، آیتی، خرمشاهی، معزی، مجتبوی، صادقی تهرانی و بهرام‌پور در این برنامه قرار گرفته است.

همچنین چهار دوره تفسیر المیزان، نور، مجمع البیان و راهنما و یک دوره قرائت تحقیق از خلیل الحصری، چهار دوره ترتیل مشاری العفاسی، سعد الغامدی، مصطفی اسماعیل و منشاوی از دیگر قابلیت‌‌های این برنامه است.

نرم افزار منهاج + دانلود

آموزش تجوید به صورت تصویری همراه با تلاوت مرتبط در بیست و دو جلسه، مشاهده ترجمه کلمات، ریشه کلمات، تعداد تکرار در قرآن و میزان تثبیت مفهوم کلمات در حافظه کاربر از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزار منهاج است.

امکان رنگی‌کردن کلمات قرآن بر اساس میزان فراگیری کاربر در نسخه رایانه، امکان اولویت‌بخشی به ترتیب حفظ ترجمه کلمات براساس سوره، آیه یا یک صفحه قرآن کریم در نسخه رایانه و آموزش ترجمه کلمات قرآن با استفاده از مترادفات و ریشه‌شناسی لغات با بکارگیری روش‌های نوین یادگیری تمرین و مرور حفظ کلمات قرآن جهت حفظ با بهره‌گیری از روش‌های نوین یادگیری(جعبه لایتنر) جز اصلی‌ترین قابلیت‌های این برنامه شناخته می‌شود.

نرم افزار منهاج + دانلود

در این نرم‌افزار امکان خصوصی‌سازی و تعیین اولویت برای حفظ مفاهیم سوره‌ها یا صفحه‌ای خاص تمرین حفظ مفاهیم آیات قرآن با بهره‌گیری از روش‌های نوین یادگیری براساس جعبه لایتنر استفاده شده است. در کنار این قابلیت نیز تمرین حفظ آیات قرآن با بهره‌گیری از همین روش‌ها نیز دیده شده است.

امکان جست‌‌وجوی پیشرفته در متن قرآن، ترجمه‌ها و تفاسیر، امکان مشاهده ریشه کلمات با کلیک بر روی هر کلمه از دیگر ویژگی‌های منهاج است.نرم افزار منهاج + دانلود

براساس بررسی‌های ایکنا از نرم‌افزار منهاج برخی از موارد دیده شد که رعایت آنها کمک کمی و کیفی به ارتقای آن از لحاظ فنی و محتوایی خواهد کرد. به عنوان مثال تمام امکانات نرم‌افزار منهاج رایگان نیست و برای پخش قرائت تمام سوره‌ها باید هزینه پرداخت شود. همچنین برای قرائت هر سوره یک فایل صوتی جداگانه در نظر گرفته نشده است تا مخاطب بتواند از درون خود نرم‌افزار و به صورت خودکار آن را دانلود کند.

در این برنامه تمام کلمات قرآن با ترجمه آنها به ترتیب سوره‌های قرآن قرار نگرفته است. همچنین امکان تغییر رنگ منوی ورودی و استفاده از آیکون‌های جذاب‌تر ازجمله مواردی است که توجه به آنها قطعا این برنامه را مخاطب‌پسند‌تر می‌کرد.

نبود امکان نوشتن یادداشت‌گذاری برای هر آیه به صورت مجزا و همچنین ضرورت آسان‌تر نمودن و آموزش بیشتر در قسمت آموزش و تمرین که برای برخی مخاطبان ممکن است کمی غیر قابل فهم باشد و حتی برای کاربران معمولی که از دانش کمتری برخوردارند ممکن است دشوار باشد از دیگر ضعف‌های این برنامه است.

عدم به‌روزرسانی مستمر این برنامه نیز یکی از ضعف‌های بزرگ منهاج است. هر چند که بخش قرآن کریم و جست‌وجو کلمات آن کامل و بی‌نقص است، اما در صورت امکان اضافه‌کردن نقش کلمات و نحو آنها می‌تواند برنامه را کامل‌تر کند؛ به صورتی که وقتی کلمه‌ای انتخاب می‌شود نقش آن کلمه نیز از نظر نحوی در دسترس باشد.

در پایان باید گفت برنامه منهاج را می‌توان از جمله اپلیکیشن‌های سطح خوب دانست که فرایند پیشرفت شما در حفظ قرآن را در منویی مجزا به نمایش در می‌آورد تا برای ادامه کارتان بهتر برنامه‌ریزی کنید. همچنین مرور و تمرین به صورت سیستمی و امکان گزارش‌گیری از روند آموزش و تمرین و امکان دیدن ترجمه کلمات با کلیک بر روی هر کلمه در متن از امتیازات این نرم‌افزار است.

دانلود نرم‌افزار منهاج

انتهای پیام
captcha