قرآن به 40 زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود
کد خبر: 4103603
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

قرآن به 40 زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود

اپلیکیشن «کاشف» یکی از برنامه‌های جامع قرآنی است که در کنار قابلیت‌های متنوع، قرآن کریم را به چهل زبان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

به گزارش ایکنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامى در ایران، عشق و علاقه همگانى براى فهم معارف قرآن کریم فزونى یافت و همزمان، گذشته از تحولات داخلى، اظهار شوق مشتاقان آشنایی با قرآن در خارج از کشور هم رخ نمود. هم انتظار و توقع جهانیان در بیرون مرز‌ها براى دست یافتن به منبع و ریشه اصلى این دگرگونى افزایش یافت و هم تعهد و پایبندى مسئولان ذى‌ربط برای پاسخ به این نیاز مشروع، این انگیزه را به وجود آورد که براى اشاعه معارف قرآن در میان انسان‌های مشتاق در سراسر جهان به طور جدى فکرى کنند.

همین اندیشه و اهداف بهانه‌ای شد تا در نهایت مراکز و مؤسسات مختلفی پا در این عرصه بگذارند و اقدام به ترجمه قرآن با زبان‌های مختلف کنند و آن‌ها را در اختیار مردم دیگر کشور‌های جهان قرار دهند. امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از تلفن همراه این بستر در قالبی فراگیر و آسان‌تر مهیا شده و دغدغه‌مندان این عرصه با فعالیت در فضای مجازی و تولید نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌هایی در این خصوص اقدام به توزیع قرآن به زبان‌های متنوع و مختلف در کنار قابلیت‌های دیگر کرده‌اند.

اپلیکیشن «کاشف» یکی از همین برنامه‌ها است که در کنار قابلیت‌های متنوع و فراوان، قرآن کریم را به چهل زبان به همراه ویجت قرآنی در اختیار کاربران و علاقه‌مندان به این حوزه قرار داده است. کاشف نرم‌افزاری جامع و کامل در حوزه علوم قرآنی است که ابتدا تحت سیستم عامل ویندوز تهیه و طراحی شد و هم اکنون نسخه جدید این نرم‌افزار بعد از چندین ویرایش تحت سیستم عامل اندروید تهیه و طراحی شده است.

در ادامه به معرفی ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و امکانات این نرم‌افزار قرآنی می‌پردازیم. نرم‌افزار قرآنی «کاشف» به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی اطلاعات آن به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت اجرا می‌شود و کاربر تنها جهت استفاده از قرائت سوره‌ها و آیات به لحاظ بالا رفتن حجم نرم‌افزار نیازمند استفاده از اینترنت است.

این برنامه طراحی ساده‌ای دارد و همین سادگی، کار را برای مخاطبان و استفاده کردن از آن راحت کرده است. البته بهتر بود تولید‌کنندگان این برنامه در کنار سادگی کمی به ارتقای کیفیت در طراحی و شکل ظاهری برنامه در جهت دوری از به هم ریختگی، نامنظم بودن و عدم جذابیت طراحی نیز توجه می‌کردند.

درسترسی به قرآن کریم به چهل زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود

ظاهر برنامه کاشف ساده است و دسترسی به بخش‌های آن به راحتی صورت می‌گیرد هرچند که جا داشت در استفاده بیشتر از طرح‌ها و نقوش اسلامی در آن بیش‌از پیش استفاده می‌شد. امکانات این برنامه نیز به نسبت متنوع و جامع است و در کنار دارا بودن ترجمه متون قرآن به ۴۰ زبان زنده دنیا شامل زبان‌های آلبانی، آلمانی، آمازیغی (زبان کشور‌های مراکش و الجزایر)، امهری (زبان منطقه مرکزی شمال اتیوپی)، عربی، آذربایجانی، بنگلادشی، بلغاری، بوسنی، چک، چینی، دیوهی (زبانی هند و آریایی)، انگلیسی، فرانسوی، نروژی، هندی، هلندی، هوسایی (یکی از زبان‌های چادی و از خانواده زبان‌های آفریقایی-آسیایی است)، اندونزی، ایتالیایی، ژاپنی، کردی، کره‌ای، لهستانی، مکارم شیرازی، مالزی، ملایایی، پرتغالی، رومانی، روسی، سندی، سواحیلی (عضوی از خانواده زبان‌های بانتو است و در شرق آفریقا به‌کار می‌رود)، سوئدی، سومالی، اسپانیایی، تاجیکی، تاتاری، ترکی و تایلندی، ترجمه متون قرآن را به دو زبان فارسی از ترجمه‌های آیت الله مکارم شیرازی و الهی قمشه‌ای در اختیار کاربران قرار گرفته است.

کاشف، قابلیت قرائت و ترتیل قرآن را به‌صورت آنلاین و براساس جزء یا سوره انتخابی به همراه مشاهده اطلاعات تکمیلی مربوط به جزء یا سوره انتخابی در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. در این برنامه امکان جست‌وجو بین معانی مختلف قرآن و قابلیت جست‌وجوی پیشرفته در کل قرآن به دو حالت مختلف طراحی شده است.

درسترسی به قرآن کریم به چهل زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود

یکی از قابلیت‌های این برنامه مشاهده تفسیر المیزان متناظر با هر سوره به صورت کامل است. همچنین قابلیت تنظیم درشتی و نازکی متن در دستگاه‌های مختلف از دیگر امکانات این برنامه قرآن است. قابلیت ارسال آیه مورد نظر به همراه ترجمه مورد نظر با پیامک یکی از قابلیت‌های متنوع و خوب این برنامه به شمار می‌رود و این امکان را به علاقه‌مندان می‌دهد که متن هر آیه‌ای را که بخواهند بتوانند بدون مشکل از طریق برنامه ارسال یا ذخیره کنند.

قرائت آنلاین آیه به آیه در هر سوره با صوت دلنشین ۱۷ قاری برجسته در تمامی بخش‌ها، از دیگر امکانات و قابلیت‌های این برنامه است. ترجمه صوتی آیات با صدای سه قاری برجسته، دو قاری فارسی و یک قاری انگلیسی و استخاره با قرآن به دو حالت بر اساس آیات قرآن و بر اساس صفحات از جمله قابلیت‌های ویژه این برنامه به حساب می‌آید.

درسترسی به قرآن کریم به چهل زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود

کاشف این قابلیت را هم برای مخاطب خود در نظر گرفته است تا بتوانند با اضافه کردن آیات مورد نظر و دلخواه به فهرست علاقه‌مندی‌ها آن‌ها را در یک بسته در اختیار داشته باشند. در کنار این قابلیت کپی کردن از آیات مورد نظر در حافظه جهت ارسال با پیامک یا ذخیره در گوشی در این برنامه قرآنی تعبیه شده است. ختم قرآن به همراه تعداد آیات مطالعه شده و مانده کل آیات تا ختم قرآن از دیگر امکانات کاشف است.

امکان مشاهده کل آیات قرآن در بخش فهرست جزء‌ها و ختم قرآن، قابلیت درج ویجت قرآنی در صفحه اصلی گوشی و قابلیت دانلود فایل‌های صوتی تلاوت سوره منتخب از قاریان، در منوی مشاهده سوره از دیگر امکانات این نرم‌افزار قرآنی است.

در مجموع و با توجه به امکانات و قابلیت‌هایی که کاشف در اختیار کاربران قرار می‌دهد، این برنامه قرآنی را می‌توان از لحاظ محتوایی و امانات به عنوان یک نرم‌افزار جامع قرآنی معرفی کرد.

درسترسی به قرآن کریم به چهل زبان در اپلیکیشن «کاشف» + دانلود

استفاده از تمامی امکانات این برنامه نیاز به خرید درون‌برنامه‌ای دارد و همین مسئله باعث شده تا مقداری از سوی مخاطبان و کاربران مورد انتقاد قرار گیرد، چراکه نرم‌افزار‌های قرآنی دیگری هم وجود دارند که این قابلیت‌ها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته باید گفت قطعا گروه تولید چنین برنامه‌هایی زحمات و هزینه‌های بسیاری برای تهیه، تولید و پشتیبانی آن کشیده‌اند و پرداخت چنین مبالغی باتوجه به هزینه بالای تولید محتوا و عدم حمایت نهاد‌های متولی چندان هم قابل توجه نیست.

در پایان باید گفت، کاشف یکی از برنامه‌های مناسب قرآنی است که امکانات مفیدی را در خود جای داده است و می‌تواند نیاز‌های مخاطبان با سلایق متنوع را برطرف کند.

دریافت اپلیکیشن قرآنی کاشف

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha