«امیر نغمات» و یک عمر خدمت به قرآن کریم
کد خبر: 4114337
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
یادی از استاد شحات محمد انور

«امیر نغمات» و یک عمر خدمت به قرآن کریم

پانزده سال پیش در چنین روزی شیخ شحات محمد انور مشهور به امیر نغمات قرآن کریم، پس از سپری کردن عمر خود در خدمت به قرآن کریم، درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از یوم السبع، امروز جمعه، 13 ژانویه مصادف با پانزدهمین سالگرد درگذشت شیخ شحات محمد انور متخلص به امیر نغمات و از قاریان معروف قرآن کریم در مصر و جهان در دوران معاصر است که در چنین روزی در 13 ژانویه 2008 درگذشت.

 شیخ شحات محمد انور در اول ژوئیه 1950 در روستای کفر الوزیر از توابع استان دقهلیه به دنیا آمد. وی در 3 ماهگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی جد مادری خود پرورش یافت. او قرآن را نزد دایی خود شيخ حلمي مصطفي حفظ كرد و سپس تجوید را نزد شيخ علي سيد الفرارجی فرا گرفت.

استعداد شيخ شحات محمد انور در تلاوت قرآن كريم به سرعت نمایان شد و از این رو پس از حفظ قرآن و آموختن تجوید شروع به تلاوت در جمع همسالان خود در مکتبخانه روستا كرد به شکلی که دوستان و مردم روستا او را «شیخ کوچک» می‌نامیدند.

شیخ شحات محمد انور در سال 1976 تقاضای مشارکت در رادیوی قرآن کریم قاهره را ارائه کرد با این حال پذیرش او به تعویق افتاد و او در دو سال بعدی به آموختن نغمات قرآنی مشغول بود تا آنکه در سال 1979 مجدداً به رادیو قرآن کریم مراجعه کرد و به عنوان قاری این رادیو پذیرفته شد.

قاری بزرگ مصری پس از مدتی به ضبط تلاوت خویش از قرآن کریم اقدام کرد که این تلاوت از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مورد تأیید قرار گرفت. این مجموعه تا امروز سرچشمه الهام قاریان و دوستداران قرآن کریم است.

 شیخ شحات محمد انور دارای 9 فرزند بود که از این میان شیخ محمود شحات محمد انور و شیخ انور شحات هنر تلاوت را از وی به ارث برده‌اند. این قاری بزرگ مصری در مدت فعالیت خود بارها در ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای جهان از جمله لبنان، ایران، آمریکا، انگلیس، آرژانتین، اسپانیا، اتریش، فرانسه، برزیل، نیجریه، تانزانیا، مالدیو، قمر، زئیر و کامرون به تلاوت قرآن پرداخت و در سال 2001، در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ملک فیصل مقام اول را کسب کرد.

 شیخ محمود شحات فرزند او در گفت‌وگویی با یوم السبع، از روابط حسنه پدر خود با شیخ متولی الشعراوی مفسر بزرگ قرآن کریم سخن گفته است. شیخ شحات محمد انور در دهه هشتاد میلادی در مسجد سیدی قاسم در شهر دقادوس، قرآن می‌خواند و شیخ شعراوی نیز جلسات تفسیر خود را در این مسجد برگزار می‌کرد.

شیخ شحات محمد انور پانزده سال پیش در چنین روزی 13 ژانویه سال 2008 در سن 58 سالگی با برجای گذاشتن میراث عظیمی از تلاوت‌های ضبط‌شده خویش به صورتی صوتی و تصویری چشم از جهان فروبست.

«امیر نغمات» تلاوت و یک عمر خدمت به قرآن کریم

«امیر نغمات» تلاوت و یک عمر خدمت به قرآن کریم

«امیر نغمات» تلاوت و یک عمر خدمت به قرآن کریم

«امیر نغمات» تلاوت و یک عمر خدمت به قرآن کریم

 

انتهای پیام
captcha