شرط قبولی زیارت امام رضا(ع)
کد خبر: 4128125
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
محمدعلی انصاری تبیین کرد

شرط قبولی زیارت امام رضا(ع)

صاحب تفسیر مشکاة گفت: یکی از شروط قبولی زیارت امام رضا(ع) این است که نسبت به معرفت ایشان آگاه باشیم.

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، شامگاه، 22 اسفندماه در نشستی مجازی با موضوع «شرط قبولی زیارت امام رضا(ع)» اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که کلید ارتباط معنوی و مادی با امام رضا(ع) و به‌نوعی ذخیره بزرگ الهی برای ما است در فرمایش امام جواد(ع) آمده است که می‌فرماید: «من امام جواد ضمانت می‌کنم بهشت را برای کسی که پدرم را در طوس زیارت و ضمانت من برای کسی است که با معرفت پدرم، ایشان را زیارت کند».

وی بیان کرد: همچنین امام رضا(ع) فرموده‌اند: من خودم ضمانت می‌کنم بهشت را برای کسی که مرا زیارت کند، گرچه گناه بزرگی انجام داده باشد، به شرط اینکه آگاه باشد که خداوند چه چیزی را از طاعت من واجب کرده که این همان بیان امام جواد(ع) در این‌باره است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: این قیدی است که سایر روایات مطلق نیز ما را مقید می‌کند و اگر روایاتی وجود داشته باشد که زیارات را به‌صورت مطلق گفته باشند با این حدیث متوجه می‌شویم که این زیارات و این ضمانت‌ها با این شرط است.

انصاری اظهار کرد: چطور می‌شود که خدمت امام رضا(ع) برسیم بدون اینکه معرفت و شناختی نسبت به اینکه مزورمان کیست و چه جایگاهی در وجود هستی دارد، داشته باشیم و چگونه می‌توانیم با چنین فردی ارتباط برقرار کنیم؟

وی بیان کرد: این میزان معرفت، تعیین‌کننده میزان ارتباط با وجود علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است و شاید این حرف گزافی نباشد که بگوییم قدم اصلی نیز همین است و اگر این شناخت وجود نداشته باشد، زیارت هم مفهوم خود را پیدا نمی‌کند.

صاحب تفسیر مشکاة گفت: البته این مقوله معرفتی نسبی است، اما موضوع آن گسترده و روشن است و به نوعی می‌توان از این دریچه معرفت به معرفت سیره عملی و مبانی فکری آن حضرت دست پیدا کرد.

انتهای پیام
captcha