فعالیت‌های پژوهشی به محصول تبدیل شود
کد خبر: 4136624
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی:

فعالیت‌های پژوهشی به محصول تبدیل شود

حمیدرضا بیدخوری گفت: در واقع باید خودمان با پشتوانه اقتصادی، اعتباری و انگیزه‌های شخصی، پژوهشگران عمیقی بمانیم و وارد حوزه فناوری و نوآوری شویم و کار و پژوهش را به خدمت و محصول تبدیل کنیم تا اقتصاد بسته‌ و مکملی را در حوزه پژوهش به جریان بیندازیم.

حمیدرضا بیدخوری، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضویحمیدرضا بیدخوری، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌رضوی در مراسم تکریم و معارفه معاون پژوهشی این سازمان که شامگاه، 5 اردیبهشت‌ماه در محل این سازمان برگزار شد با بیان اینکه خوشبختانه زمان بسیاری می‌گذرد که ساختار جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه پژوهش ثابت شده است، اظهار کرد: رشد مناسب در ساختار موجب شده است طی 10 سال اخیر عمدتاً به وضع محتوا و برنامه‌ها بپردازیم و اینکه از پژوهش چگونه به سراغ فناوری و از آنجا به توسعه فناوری و نوآوری برویم. نکته‌ای که راجع به آینده پژوهش جهاددانشگاهی می‌بینم این است که در سطح حاکمیتی از جهاددانشگاهی انتظار کار حرفه‌ای دارند.

وی ادامه داد: در واقع باید خودمان با پشتوانه اقتصادی، اعتباری و انگیزه‌های شخصی، پژوهشگران عمیقی بمانیم و وارد حوزه فناوری و نوآوری شویم و کار و پژوهش را به خدمت و محصول تبدیل کنیم تا اقتصاد بسته‌ و مکملی را در  حوزه پژوهش به جریان بیندازیم.

بیدخوری با بیان اینکه این اقتصاد یک تجارت ساده و فروش محصول و خدمت نیست، بلکه می‌تواند ورود به طرح‌های ملی باشد، اظهار کرد:  هم‌اکنون به لحاظ ورود به طرح‌های ملی‌ که هنوز در جریان است، به پشتوانه زحمات جهادگران وضع خوبی داریم و اگر همان‌ طرح‌ها پیگیری و ساختارش مقداری دقیق‌تر شود، آینده خوبی را پیش‌روی پژوهش می‌بینم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌های معاون پژوهشی سابق، محمدعلی خلیلی‌فر بیان کرد: نخستین خصلتی که سعی کردم از ایشان یاد بگیرم، این بود که هیچ‌وقت به‌دنبال نیروی پیرو نبود و همیشه از نیروی پیشرو استقبال می‌کرد.

نگاه فراحوزه‌ای و پشتیبانی از حوزه‌ها

وی در ادامه، ایشان را فردی خوش‌نیت و قابل احترام دانست و گفت: خصلت دوم وی پشتیبانی محض از حوزه‌ها بود، یعنی هر اقدامی که انجام می‌شد، احساس می‌کردیم یک پشتیبان جدی در هیئت رئیسه داریم و این خصلت بزرگ و مهمی است  که در آن دوران موجب شد با الفبای پژوهش آشنا شوم.

بیدخوری نگاه فراحوزه‌ای را یکی دیگر از ویِژگی‌های ایشان برشمرد و ادامه داد: از وی آموختم که خیلی مهم است یک جهادی با وجود علاقه خاص به حوزه خود، مقیاس و سطحی که از جهاد در ذهن خود تعریف می‌کند، چه باشد. خلیلی‌فر جهاد مشهد را در ذهن ترسیم می‌کرد و حوزه‌ها کم‌اهمیت‌تر بودند. احساس نکردم که وی با تغییر حوزه، نظرات جهادی‌اش تغییر کند و این ضعفی است که من در خود و بسیاری از دیگر جهادگران یافتم، بدین‌معنی که تصور می‌کنیم باید وکیل مدافع مرکزی باشیم که در آن کار می‌کنیم، اگرچه باید اینگونه باشد، اما در مقیاس بزرگتری که جهاد مشهد را ترسیم کند.

وی پرداختن به علم‌آموزی و توانمندسازی خود، عدم داشتن منیّت در کار و روابط با همکاران، انتقاد دلسوزانه با در نظر گرفتن مصالح شخص، سازمان و اخلاق را از دیگر ویژگی‌های ایشان برشمرد و گفت: تمام این ویژگی‌ها می‌تواند در ادامه راه برای پیشبرد اهداف سازمان مفید و مؤثر باشد.

 بیدخوری با اشاره به دوران تحصیل ایشان در پژوهشگاه رویان بیان کرد: در آنجا وی را به‌عنوان یک پژوهشگر ساده، کوشا و توانمند می‌شناختند و با وجود وقفه طولانی بین دوره ارشد و دکترا توانست به‌عنوان پژوهشگری تمام‌عیار پایان‌نامه دشواری را به‌خوبی بگذراند و این درسی برای ما است که یک جهادگر، به علم‌آموزی و توانمندسازی خود بسیار اهمیت می‌دهد و ایشان هزینه بسیاری را به لحاظ فردی و خانوادگی در این مسیر صرف کردند تا این اتفاق بیفتد.

وی در خصوص چگونگی سامان یافتن حوزه پزشکی و همچنین اعتباری که برای جهاد در مذاکرات از تلاش علمی ایشان حاصل شد، به خصلت دیگر وی اشاره کرد و گفت: تداخل وظیفه بسیار زیاد بود و بزرگواری ایشان موجب شد نه تنها تداخل کاری ایجاد نشود، بلکه نشان داد که چگونه می‌توان از اختلاف نظرات و اشکالاتی که حاصل خوب تنظیم نشدن ساختار است با نداشتن منیّت پیشگیری و آن‌را به یک هم‌افزایی تبدیل کرد.

فعالیت جدی در حوزه‌های تعریف شده پژوهش

بیدخوری بیان کرد: یکی از دشواری‌های معاون پژوهشی بودن در جهاددانشگاهی خراسان رضوی، تنوع و تکثر فعالیت‌هاست، به این معنا که هیچ تک واحد دیگری وجود ندارد که در هر چهار حوزه تعریف شده پژوهش دفتر مرکزی فعالیت جدی انجام دهد و تمام این‌ها پایه‌ها و ریشه‌های عمیقی دارند، با حداقل دو سه دهه سابقه و افراد ارزشمندی که در آن حضور دارند.

وی در خصوص انتصاب هادی رفیعی افزود: خوشبختانه وی از دوران سربازی در جهاددانشگاهی مشغول فعالیت هستند و بنیان یکی از گروه‌های پژوهشی جهاددانشگاهی بوده و زندگی کاری‌اش در جهاددانشگاهی بنا شده است. این موضوع، ارزش بزرگی است که کسی عهده‌دار حوزه پژوهش می‌شود که در همین سیستم است و باعث می‌شود تا 70 درصد یک ناخودآگاه مشترکی داشته باشیم که در بسیاری از موارد به‌کار می‌آید، از جمله وقتی‌که آیین‌نامه‌ها کم می‌آید، اقتصاد خراب می‌شود، منابع کم می‌شود و اولویت‌ها جابه‌جا می‌شود و همین ناخودآگاه جمعی جهادی است که ما را نجات می‌دهد و منسجم نگه می‌دارد. 

بیدخوری با اشاره به تجربه خوب وی در مدیریت پژوهشکده گردشگری گفت: ایشان به‌ علت پیش‌زمینه کشاورزی با دو پژوهشکده، به‌ واسطه حوزه علوم انسانی و سوابقش با یکی از پژوهشکده‌ها و نیز نوشتن بسیاری طرح‌های اقتصادی جهاددانشگاهی و داشتن پس‌زمینه اقتصاد و آشنایی با حوزه علوم انسانی و کشاورزی در بازه زمانی کوتاه‌تری با حوزه‌های دیگر ارتباط برقرار کرده است.

انتهای پیام
captcha