«قلم» از نگاه قرآن، نماد تفکر و آگاهی انسان است
کد خبر: 4152535
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰

«قلم» از نگاه قرآن، نماد تفکر و آگاهی انسان است

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: حقیقتاً «قلم» از نگاه قرآن کریم، نماد تفکر و آگاهی انسان است و جایگاه آن نیز زمانی کامل می‌شود که خداوند بدان قسم یاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از استان، به‌مناسبت روز قلم، با بیان اینکه قلم از نگاه قرآن کریم، نماد تفکر و آگاهی انسان است و جایگاه آن زمانی کامل می‌شود که خداوند بدان قسم یاد می‌کند، اظهار کرد: «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ»، نون، سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند. قلم اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در رشد و توسعه تمدن بشری دارد و سرچشمه تمدن‏‌های بشری، منشأ پیشرفت علم، مؤلفه اصلی بیداری اندیشه‏‌ها و منشأ آگاهی بشر است. از این‌رو در تقویم ایران نیز 14 تیرماه به‌عنوان روز قلم، نمادی برای تجلیل از صاحبان  قلم و آثار آنها انتخاب شده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری محفل‌های ادبی، رونمایی‌ها و نقدهای کتابی که در استان صورت می‌گیرد، گفت: در واقع ايجاد و توسعه محافل ادبی فرصتی برای ايجاد فضای جديد در راستای غنی‌سازی ایام فراغت، رشد قابليت‌های ادبی، تقويت جريان شعر و ادبيات متعهد، سامان‌دهی خواسته‌های مخاطبان علاقه‌مند، تعميق فرهنگ مشاركت و تبديل كتابخانه‌های عمومی به فرهنگسراهای اجتماعی است. به بیان دیگر این محافل نقش اساسی در جهت ایجاد انگیزه نسبت به شعر، ادبیات فارسی، مهارت‌افزایی در نویسندگی و مطالعه به‌ویژه برای گروه سنی نوجوانان و جوانان دارد.

سبزیان بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با دارا بودن بیش از 50 محفل ادبی فعال، بیشترین محافل ادبی را در سطح کشور دارد که اغلب فعالیت‌های محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی با محوریت برگزاری همایش‌ها، مسابقات ادبی، معرفی کتاب، نشست‌های ادبی، مشاعره، کارگاه‌های نویسندگی، آئین‌های رونمایی از کتاب، نقد و بررسی کتاب و ... است.

وی با بیان اینکه این محافل محل تلاقی اندیشه‌ها و نگاه‌های فاخر فرهنگی است، ادامه داد: به عبارت دیگر وجود محافل ادبی به واسطه وجود تعامل دو سویه بین اعضای کتابخانه‌های عمومی و اساتید شعر و اهل ادب، فرصت مغتنمی برای رشد و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی فراهم می‌سازد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین در خصوص آیین‌های رونمایی از کتاب، جلسات نقد و بررسی و خوانش آثار که به همت این اداره کل در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد و تمامی کتابخانه‌های عمومی استان با حضور نویسندگان، ناشران و دست اندرکاران حوزه نشر برگزار شده است، می‌توان به جرأت گفت که عامل مؤثری در معرفی آثار برتر در حوزه‌های مختلف و معرفی برخی از نویسندگان نو قلم در خصوص آشنایی بیشتر مردم با آنها و حمایت معنوی از آثارشان و هر چه بیشتر شناخته شدن جریان نشر کشور برای مخاطبان و اعضای کتابخانه‌های عمومی است.

برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز «قلم»

سبزیان در خصوص برنامه‌هایی که این نهاد برای روز قلم در نظر گرفته است، بیان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزاری آئین‌های رونمایی، نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان را در مناسبت‌های مختلف سال یکی از اقدامات و فعالیت‌های روتین خود می‌داند، همچنین در آینده‌ای نزدیک و به همین مناسبت، نشست ملی نقد و بررسی کتاب «خاتون و قوماندان» اثر مریم قربانزاده که اخیراً هم توسط مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) تقریظ شده است، برگزار می‌شود. البته پیش از این و در سال‌های گذشته نیز برنامه‌ای با عنوان «از تبار قلم» به منظور تقدیر از چند تن از نویسندگان شاخص و برجسته استان همچون احمد میرزاده و منصور انوری برگزار شده است.

سبزیان در خصوص تعداد تألیفات نویسندگان استان و رونمایی‌هایی که از دو سال گذشته تاکنون صورت گرفته است، اظهار کرد: از سال 1400 تاکنون بالغ بر 60 آیین رونمایی، معرفی، خوانش و نقد و بررسی با حضور نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه فرهنگ و کتاب در سطح استان برگزار شده که آثار معرفی شده در این آیین‌ها غالباً در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری با محوریت دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دین و تاریخ بوده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به معرفی تعدادی از کتب شاخص پرداخت و گفت: «علی از زبان علی» اثر محمد محمدیان، «جاذبه و دافعه علی(ع)» اثر مرتضی مطهری، «حماسه غدیر» اثر محمدرضا حکیمی، «فصل شیدایی لیلا» اثر سیدعلی شجاعی، «قدیس» اثر ابراهیم حسن بیگی و «امیر گل‌ها» اثر حسین سیدی از جمله آثاری است که می‌توان با توجه به اعیاد در پیش رو همچون روز غدیر خم، ایام محرم و صفر و ... به آنها اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha