راه نجات در دنیا + اینفوگرافیک
کد خبر: 4154028
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

راه نجات در دنیا + اینفوگرافیک

حجت‌الاسلام علی رجبی، مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، راه نجات در دنیا را براساس روایاتی از امام موسی کاظم(ع) خطاب به هشام، در محتوای اینفوگرافیک ارائه کرده است.

راه نجات در دنیا

به گزارش ایکنا، آدمی با نفحه الهی به دنیای خاکی آمده است تا به زمین رنگ و بوی خدایی دهد و با اجرای اوامر الهی و اجتناب از نواهی خداوند به رستگاری و فلاح برسد. در بینش الهی و روایات احادیث و معصومین(ع)، دنیا فی نفسه مذموم و نکوهیده نیست، بلکه این انسان با عملکردش به دنیا هویت می‌بخشد و می‌تواند آن را تبدیل به دنیای مذموم و یا دنیای ممدوح کند.

دنیای مذموم، دنیایی است که افراد آن را براساس خواسته‌های خود می‌سازند و به لذت‌های آن دلخوش کرده‌اند و حرص به دنیا آنها را کور کرده‌ است و آخرت را فراموش کرده‌اند و به دنبال ثروت‌اندوزی و ... هستند. حال آنکه دنیا مقابل آخرت و لذائذ آن، سرگرمی کودکانه بیش نیست و دنیایی ممدوح و نکوهیده است که وسیله‌ای برای رساندن انسان به آخرت باشد، نه اینکه دنیا، هدف انسان قرار گیرد و انسان وابسته به دنیا باشد.

همان است که امام کاظم(ع) خطاب به هشام «راه نجات در دنیا» را براساس توصیه لقمان حکیم به پسرش، اینچنین تبیین کردند:

  • يَا بُنَيَّ إِنَّ اَلدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ قَدْ غَرِقَ فِيهِ عَالَمٌ كَثِيرٌ؛ ای پسرم! دنیا دریای ژرفی است که بسیاری در آن غرق شده‌اند.
  • فَلْتَكُنْ سَفِينَتُكَ فِيهَا تَقْوَى اَللَّهِ؛ پس باید کشتی (نجات) تو در آن (دنیا)، خود نگهداری(از عذاب) خداوند باشد.
  •  وَ حَشوُها اَلْإِيمَانَ؛ و بار آن(کشتی) ایمان به خدا است.
  • وَ شِرَاعُهَا اَلتَّوَكُّلَ؛ و بادبان‌های آن تکیه کردن (بر خدا) است.
  •  وَ قَيِّمُهَا اَلْعَقْلَ؛ ناخدا و متولی آن، خرد(ورزی) است.
  •  وَ دَلِيلُهَا اَلْعِلْمَ؛ و راهنمای آن دانش است.  
  • وَ سُكَّانُهَا اَلصَّبْرَ؛ و فرمان آن(کشتی) شکیبایی است.

راه نجات در دنیا

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهشید تقی لو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۶:۳۳
0
0
باسلام خدمت استاد گرامی خداقوت
چقدر زیبا ساده وقابل فهم برای تمامی سنین .
وچه اینفوگرافی زیبایی .
مثل همیشه عالی .
captcha