دنیایی آباد و خالی از فساد با عمل به آیه «احسان» + اینفوگرافیک
کد خبر: 4174252
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

دنیایی آباد و خالی از فساد با عمل به آیه «احسان» + اینفوگرافیک

427 آیه از قرآن با محتوای اخلاقی ـ اجتماعی و 521 آیه اخلاقی الهی و 345 آیه قرآن اخلاقی فردی است که حجت‌الاسلام علی رجبی این موضوع را با توجه به آیه 90 سوره مبارکه نحل در قالب اینفوگرافیک با عنوان «جامع‌ترین برنامه اجتماعی قرآن» ارائه کرده است.

جامع‌ترین برنامه اجتماعی قرآن

به گزارش ایکنا، اخلاق اجتماعی به عنوان رویکردی که به انواع حقوق انسانی در جامعه اشاره می‌کند که تعامل بین فرد و جامعه را جهت می‌دهد. پژوهشگران قرآنی غالبا آیات اخلاقی قرآن را در سه محور الهی، فردی و اجتماعی طبقه‌بندی می‌کنند بنا بر یک مقاله علمی منتشر شده در سال 1397 با عنوان «مطالعه معانی ضمنی و لفظی آیات اخلاق اجتماعی»، 427 آیه از قرآن کریم اخلاقی ـ اجتماعی و 521 آیه اخلاقی ـ الهی و 345 آیه اخلاقی ـ فردی است.

آیه 90 سوره نحل(آیه احسان) از آیات امر به معروف و نهی از منکر خداوند متعال است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «مجموعه تقوا و خیر در آیه 90 سوره نحل نهفته است». همچنین مفسران قرآن نیز آن را جزو آیات کلیدی و روشنگر و جامع‌ترین آیه قرآن درباره نیکی و بدی دانسته‌اند.

بنابر این آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَ يَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْی يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ» احیای اصول سه‌گانه عدل، احسان و ایتاء ذی القربی «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَ إِيتَاءِ ذِی الْقُرْبَى» برای ایجاد جامعه صالح و مبارزه با انحرافات سه گانه (سه عامل تولید فساد در جامعه) « وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْی» فحشاء و منکر و بغی در سطح جهانی، کافی است تا دنیایی آباد و خالی از فساد بسازیم.

دنیایی آباد و خالی از فساد با عمل به آیه احسان

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir@ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha