9 + 1 وظیفه انسان در برابر خدا و جامعه + اینفوگرافیک
کد خبر: 4170699
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
یادداشت

9 + 1 وظیفه انسان در برابر خدا و جامعه + اینفوگرافیک

حجت‌الاسلام علی رجبی، مدرس دوره‌های تدبر در قرآن به وظایف 10گانه انسان با خدا و جامعه، براساس آیه 36 سوره مبارکه نساء در قالب اینفوگرافیک اشاره کرده است.

وظایف 9+ 1 انسان با خدا و جامعه

به گزارش ایکنا، اصالت دادن به انسان، سبب ترویج فردگرایی منفی شده است! لذا شاید از دلایل درشت نویسی ضمیر «I» (من) در زبان انگلیسی، منیت باشد، بحثی که فراتر از زبان‌شناسی است. در قرآن، فرعونیت و استکبار «أنا» (من) به همین نکته اشاره دارد «فَقَالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى»(نازعات/24). این نوع فردگرایی مورد تأیید قرآن نیست. لذا قرآن مؤمنان، کافران، منافقان و ... را با فعل جمع به کار می‌برد.

جامع‌ترین ارکان اخلاقی و اجتماعی اسلام، سفارش‌هایی است که در صورت ترک آن، انسان «مختال فخور» می‌شود همانطور که در آیه 36 سوره نساء آمده است «إِنَّ اللهَ‌ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً». حجاب برتر را باید حفظ کرد تا با سیرمراحل ده‌گانه عبادت واحسان، محبوب خدا شد.

بنابر بر آیه 36، سوره مبارکه نساء «وَ اعْبُدُوا اللهَ‌ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ بِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ الْجارِ ذِي الْقُرْبى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبيلِ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ إِنَّ اللهَ‌ لا يُحِبُّ مَنْ كانَ مُخْتالاً فَخُوراً»، زیست توحیدی و دوری از مطلق شرک، فرد نیک‌ کردار را در خدمت اجتماع قرار می‌دهد.

احسان به والدین بعد از سنگ بنای توحید، ضرباهنگ تمام موارد 9 ‌گانه بعدی وظایف انسان با خدا و جامعه است. هرچند در ظاهر یک بار تکرار شده اما همه به یکدیگر معطوف است. احسان معنوی(کرامت) و مادی(رفع نیاز) چنان فراخ پهن شده که همه موارد را به طور مستمر در بر می‌گیرد. این واقع گرایی توحیدی، در مقابل ایده‌آل گرایی است. آنجا که عده‌ای می‌پندارند دارایی‌های مادی و معنوی از خودشان است و به بیماری خودبینی و بخل مبتلا و از نعمت احسان محرومند.

بدیهی است که در سایه‌سار عمل به معارف آیه (احسان اجتماعی) مقدمه تشکیل مدینه فاضله فراهم می‌شود.

وظایف 9+ 1 انسان با خدا و جامعه

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha