غیرت دینی، گمشده بعد از رحلت پیامبر(ص) است
کد خبر: 4169160
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
حجت‌الاسلام مروی:

غیرت دینی، گمشده بعد از رحلت پیامبر(ص) است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: گمشده بعد از رحلت پیامبر(ص) غیرت دینی است و هر چه اسلام اموی و ابوسفیانی بر جامعه حاکم شد به همان میزان غیرت دینی، مسئولیت دینی و مسئولیت‌پذیری انسانی در جامعه به انزوا رفت.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، شامگاه 24 شهریورماه، در مراسم خطبه‌خوانی در حرم مطهر رضوی ضمن عرض خیر مقدم به زائران و میهمانان حضرت رضا (ع) اظهار کرد: یکی از صفاتی که اهل بیت(ع) را به آن می‌خوانیم محب بودن است، محب خدا، محب قرآن، محب دین، محب ارزش‌ها و فضیلت ها. در زیارت جامعه کبیره نیز می‌خوانیم، ای اولیایی که در محبت به خداوند تبارک و تعالی تمام و کمال هستید.

وی افزود: امام صادق(ع) در مناجاتی به خدا عرضه می‌دارد که خدایا قلب مرا مشغول مقام والای خود قرار ده و قلب من را سرشار از محبت و عشق به خود بگردان.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در قرآن و روایات ملاک ایمان محبت است، درجه ایمان به میزان محبت است و هر چقدر ایمان بیشتر باشد و معرفت ما به خداوند تبارک و تعالی و اولیای الهی بیشتر باشد عشق و محبت‌مان هم به همان اندازه بیشتر است و ایمان چیزی جز عشق و محبت نیست.

مروی ادامه داد: نمی‌خواهم روی محبت تأکید و توقف کنم، اما محبت آثار و ظهوراتی دارد و این‌طور نیست که بگوییم خدایا تو را دوست داریم و تمام اهل بیت(ع) را دوست داریم و تمام، بلکه این محبت باید ظهوراتی داشته باشد.

وی افزود: همانگونه که خداوند در قرآن می‌فرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ، بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد. اینکه بگوییم خدایا تورا دوست داریم و محبت تو را در دل داریم این کفایت نمی‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر محبت خالصانه به خدا داریم باید عوارض و ظهوراتی داشته باشد، لذا اگر صداقت در محبت خدا دارید باید از پیامبر تبعیت کنید تا خدا هم شما را دوست داشته باشد.از آثار محبت، احساس مسئولیت و دین و عشق و دلدادگی حقیقی نسبت به محبوب است.

وی گفت: اگر کسی را دوست بداری و هر چه که او را می رنجاند انجام دهی این محبت صادقانه نیست و در ابراز این محبت صداقت وجود ندارد، اگر محبوب را دوست داری باید هر چه که او را می‌رنجاند و او اکراه دارد ترک کنی و هر چه او دوست دارد و می‌پسندد را انجام دهی، این محبت، محبت صادقانه است.

مروی تصریح کرد: از این محبت در ادبیات دینی ما به غیرت تعبیر شده است و غیرت تنها غیرت ناموسی نیست، بلکه غیرت در دینداری، ولایت‌مداری، پاسداری از ارزش‌ها و فضیلت ها و غیرت مبارزه با منکرات است و این‌ها همه ظهورات محبت است.

وی با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمود: پدرم ابراهیم مردی غیور بود و من از او غیورترم افزود: این‌ها همه ظهورات محبت است و گمشده بعد از رحلت پیامبر(ص) غیرت دینی است و هر چه اسلام اموی و ابوسفیانی بر جامعه حاکم شد به همان میزان غیرت دینی، مسئولیت دینی و مسئولیت‌پذیری انسانی در جامعه به انزوا رفت.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردمی که روزی در راه خدا از همه چیزشان می‌گذشتند و در میدان مبارزه و جهاد حضور فعال داشتند و موجب رشد اسلام شدند به برکت اسلام ابوسفیانی و اموی  بی‌غیرتی و بی‌تفاوتی در جامعه دینی حاکم شد و این افرادی که روزی در رکاب پیامبر(ص) بودند نسبت به دین بی‌غیرت شدند و این‌ها درد امیرالمؤمنین بود.

وی بیان کرد: زمانی مزدوران معاویه به شهر الانبار که تحت حکومت امیرالمؤمنین(ع) بود حمله، غارت و بی‌احترامی کردند و خلخال از پای زنی که علیه حکومت اسلام بود درآورند و بدون اینکه حتی یک زخم بخورند و خونی از آنان ریخته شود از شهر خارج شدند، خبر به گوش امیرالمؤمنین(ع) رسید و ایشان فرمود اگر مسلمانی از این واقعه دق کند و بمیرد جای ملامت نیست این غصه بزرگی است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بی‌تابی حضرت به خاطر بی‌غیرتی و بی‌تفاوت بودن مردم و این موارد همه از جمله رنج‌ها و غصه‌های امیرالمؤمنین بود.

مروی افزود: همین بی‌تفاوتی و بی‌غیرتی دینی باعث شد امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کوفه هجرت کند و اگر مردم کوفه امام را تنها گذاشتند قبل آن مردم مدینه امام را تنها گذاشته بودند و نامردی اول را مدنی ها انجام دادند، چراکه اگر مردم مدینه امام را حمایت می‌کردند امام از مدینه خارج نمی‌شدند، در میان آنان برخی اصحاب پیامبر(ص) و برخی مهاجرین و انصار بودند، اما بی‌غیرتی آنچنان به آنان حاکم شد که فرزند رسول خدا جایی برای خود در مدینه ندید و هجرت کرد.

وی گفت: جامعه علوی، جامعه حسینی و جامعه رضوی جامعه‌ای مسئولیت‌پذیر و غیور است و مردم همان‌طور که نسبت به مال، ناموس و فرزندانشان غیرت دارند باید به دین، قرآن و ارزش‌های دینی خود غیور باشند و این درسی است که از اهل بیت(ع) می‌گیریم. غیرت فضیلت بزرگ و ارزش بی‌مانندی است.

انتهای پیام
captcha