برابری معنوی مرد و زن در قرآن + اینفوگرافیک
کد خبر: 4178289
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

برابری معنوی مرد و زن در قرآن + اینفوگرافیک

یکی از جامع‌ترین آیات درباره زن و مرد، آیه 35 سوره احزاب است در این آیه ویژگی‌های فردی و اجتماعی زن و مرد را از جهت معنوی در کنار یکدیگر، همچون دو کفه یک ترازو قرار می‏‌دهد و برای هر دو پاداشی یکسان، بدون کمترین تفاوت در نظر گرفته است که حجت‌الاسلام علی رجبی آن را در قالب اینفوگرافیک ارائه کرده است.

برابری معنوی مرد و زن در قرآن

به گزارش ایکنا، خاستگاه ارزش‌ها و فضائل، از یک منشأ(نفس و روح)، است. جِسم پوشش، موقتی است، زن و مرد در نفس و روح تفاوت ندارند و کمالات، با ایمان و طاعت الهی برای هر دو قابل تحصیل است، یکی از جامع‌‏ترین سخنان در این باره، این فراز الهی است «أَنِّی لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍمن عمـلِ؛ هیچ عمل‌کننده‌ای از شما را، از زن یا مرد، تباه نخواهم کرد»(آل‌عمران/195).

در آیه 35 سوره احزاب «إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا» نیز این حقیقت به صورت تفصیلی تبیین می‌‏شود و ویژگی‌های فردی و اجتماعی، زن و مرد را از جهت معنوی در کنار یکدیگر، همچون دو کفه یک ترازو قرار می‌‏دهد و برای هر دو پاداشی یکسان، بدون کمترین تفاوت در نظر گرفته و از نظر روح انسانی آنها را از هم جدا نمی‌‏‌سازد.

تلاوت استاد عبدالباسط از آیه 35 سوره احزاب

به عبارت دیگر، در این سوره سخنی جامع و پرمحتوا درباره تمام زنان و مردان و صفات برجسته آنها بیان شده است و اوصاف اعتقادی، اخلاقی، عملی و همچنین «پاداش بزرگ» آنها را یکسان بیان کرده است.

کد

قرآن کریم در آیات متعدد دیگری نیز، هویت انسانی زن و مرد را یکسان معرفی کرده است، همانند آیه 97، سوره مبارکه نحل، آیه 72 و 71 سوره مبارکه توبه، آیه 124 سوره مبارکه نساء، آیه 40 سوره مبارکه غافر، آیه 13 سوره مبارکه حجرات.

تصور اینکه کف سنگین شخصیت برای مردان است؛ تصوری درست نیست هر چند منشأ این اشتباه پاره‎ای از تفاو‎‎ت‌های حقوقی است که هر کدام دلایل و فلسفه خاص دارد.

برابری معنوی مرد و زن در قرآن

محتوای این اینفوگرافیک توسط حجت‌الاسلام علی رجبی، حافظ، مفسر و مدرس دوره‌های تدبر در قرآن، تهیه و تولید شده است. وی جلساتی را حول تدبر در آیات و بیان مهندسی هر سوره دارد. او مشغول به تحصیل علوم دینی و درس خارج از حوزه است. رجبی دارای تألیفاتی، چون کتاب آموزه‌های قرآن بر مبنای تدبر موضوعی، کتاب بهداشت در قرآن، شرح حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه (نصیحت پدرانه) است.

همچنین پایگاه اطلاع‌رسانی حجت‌الاسلام علی رجبی به نشانی https://fslt.ir و کانال فصلت در ایتا به نشانی fslt_ir@ قابل دسترسی است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha